تاریخ انتشار: ۱۷:۵۷ - ۰۳ دی ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

پاسخ سپاه به ابهامات درباره عملیات کربلای۴

مرکز اسناد سپاه به ابهامات عملیات کربلای۴ پاسخ داد.

پاسخ مرکز اسناد سپاه به ابهامات درباره عملیات کربلای ۴

رویداد۲۴ مرکز اسناد سپاه پاسداران طی گزارشی به ابهامات عملیات کربلای 4 پاسخ داد. متن این گزارش به شرح ذیل است:

امروز سالروز عملیات کربلای 4 است؛ در مورد این عملیات سوالات مختلفی مطرح شده است که به برخی مسائل و ابهامات دامن می‌زند. گفته شده است این عملیات از قبل لو رفته و اجرای آن بی‌تدبیری بود. به همین دلیل تلفات بسیاری داشت. در این‌باره چند نکته وجود دارد.

البته عوامل گوناگونی از جمله غافلگیری کردن دشمن در دستیابی به اهداف و پیروزی در عملیات‌ها مؤثر بوده‌اند که این عوامل از اهمیت غافلگیری نمی‌کاهند. یکی از مهم‌ترین این عوامل توان فرماندهان در طرح‌ریزی و انعطاف‌پذیری در تغییر مانور حین عملیات بود. قدرت فرماندهی سبب می‌شود در بسیاری از عملیات‌ها با وجود هشیاری دشمن نتایج مورد نظر تحقق یابد.

اساساً غافلگیری کامل در هیچ عملیاتی امکان‌پذیر نبود؛ با وجود توان بالای ارتش عراق در استراق سمع و امکان بهره‌گیری از اطلاعات ماهواره‌های جاسوسی، امکان نداشت که تعداد زیادی یگان جا به‌جا شوند ولی دشمن هشیار نشود؛ به جز دو سه عملیات، همه عملیات‌های دوران دفاع مقدس بدون غافلگیری انجام شدند؛ از جمله عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس، با وجود هشیاری دشمن، با موفقیت اجرا شد.

پیروزی در نبردها به عوامل گوناگونی ارتباط دارد؛ در عملیات کربلای 4 علاوه بر هشیاری دشمن، پیچیدگی جغرافیایی منطقه دلیل اصلی عدم الفتح بود.

بر خلاف آنچه گفته شده است، در عملیات کربلای 4 دو محور از سه محور شامل منطقه شلمچه و جزیره مینو موفق بودند به طوری که در محور شمالی عملیات، لشکرهای 19 فجر و 57 ابوالفضل (ع) توانستند یکی از سخت‌ترین مواضع ارتش عراق در شلمچه را بشکنند. همچنین در محور جنوبی، قرارگاه نوح (جزیره مینو) برخی یگان‌ها موفق شدند از خطوط مستحکم دفاعی ارتش عراق عبور کنند.

اجرای عملیات کربلای 4 در مرحله اول با توجه به موانع موجود در همان ساعتهای اولیه متوقف شد. در این عملیات از 260 گردان عملیاتی سپاهیان حضرت محمد (ص)، تنها 40 گردان وارد عمل شده بودند.

تدبیر و قدرت فرماندهی جنگ سبب شد، در حداقل زمان ممکن، عملیات کربلای4 متوقف و عملیات گسترده کربلای5 در کمتر از 2 هفته با غافلگیری کامل عراق انجام شود. بنابراین عملیات موفق و سرنوشت‌ساز کربلای5 از دل کربلای 4 بیرون آمد.

برخلاف تبلیغات برخی رسانه‌های خارجی آمار شهدای عملیات کربلای4 به استناد اسناد موجود، کمتر از 1000 نفر است.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
حجت اله عرفانیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
2
0
در عملیات که آسمان و زمین آتش می بارد عمر انسانها دست خودشان نیست و بزودی بستگی به دید دشمن دارد و میلیونها تیر سر گردان هر کسی قسمتش بشود شهید خواهد شد دست من و شما نیست در میدان جنگ عمرها کوتا ه میشود چه عملیات باشد چه نباشد تیر و گلوله مثل تگرگ می بارد انسان شاخ در می آورد مجاهدان راه الله را باید درجه داد نه محاکمه کرد در تاریخ اسلام پیامبر هیچ مجاهد واقعی راه الله را توبیخ نکرد
نظرات شما
پیشخوان