تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۱۱ دی ۱۳۹۷
معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد ماکو:

ماکو به هاب توزیع کالا به اروپا تبدیل می‌شود

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه این منطقه قابلیت تبدیل شدن به هاب جذب و توزیع کالا بر سر راه ترانزیتی آسیا به اروپا را دارد، گفت: ماکو به هاب توزیع کالا به اروپا تبدیل خواهد شد.
ماکو به هاب توزیع کالا به اروپا تبدیل خواهد شد
رویداد۲۴ در بین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، ماکو به استثنایی در میان مناطق آزاد تبدیل شده است؛ یکی از این تفاوت‌ها این است که ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد تجاری ایران و دومین منطقه آزاد بزرگ دنیا بعد از شانگ‌های ظرفیت‌های بسیاری دارد و از این منظر فرصتی طلایی است تا جهشی در بهبود وضعیت اقتصادی آذربایجان غربی با سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد کند.

از طرف دیگر این منطقه به دلیل موقعیت جغرافیایی و اقتصادی در ترانزیت به کشور‌های حوزه غربی ایران و کشور‌های آسیای میانه و قرار گرفتن در مسیر پرواز‌های بین‌المللی غرب شرایط خوبی را می‌تواند به لحاظ جاذبه‌های مطلوب گردشگری و ایجاد شرایط مناسب برای بورس مالی – تجاری و دارا بودن پتانسیل بورس منطقه‌ای کالا و خدمات عمل کند.

این درحالی است که به دلیل دور بودن از نقاط بحران‌خیز خلیج فارس و کوتاه‌ترین مسیر ترانزیت کالا به اروپا می‌توان از موقعیت مکانی این منطقه برای ارتباط با ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و قفقاز استفاده کرد.

به پتانسیل‌های ماکو وجود معادن فلزی و غیرفلزی از جمله تیتان، باریت، فلدسپات، میکا، سیلیس، سنگ نقره، انواع سنگ‌های تزئینی و سایر کانی‌های با ارزش صادراتی؛ وجود اراضی حاصلخیز در سواحل رود ارس و سد‌های مخزنی مختلف به عنوان منابع عظیم و سرمایه ارزشمند؛ وجود مناظر و چشم‌انداز‌های جذاب و وجود آثار تاریخی باارزش از جمله کاخ موزه باغچه‌جوق، بام فرهاد، منشور‌های بازالتی و… را می‌توان اضافه کرد که همه این عوامل سرمایه گذاری بخش خصوصی را شتاب می‌دهد.
ماکو به هاب توزیع کالا به اروپا تبدیل خواهد شددر همین زمینه غلامرضا رضایی، معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد ماکو در مورد اهداف توسعه‌ای این منطقه گفت: قرار است این منطقه تبدیل به منطقه‌ای هوشمند شود که با دستیابی به توسعه سبز، پایدار و فراگیر، حلقه اتصال آسیا و اروپا شود.

وی در ادامه به ظرفیت‌های منطقه آزاد ماکو اشاره و بیان کرد: ماکو قابلیت تبدیل شدن به هاب جذب و توزیع کالا بر سر راه ترانزیتی آسیا به اروپا را دارد. همچنین به لحاظ موقعیت جغرافیایی منطقه و همجواری با کشور‌های آذربایجان، ترکیه و ارمنستان فرصت خوبی برای تجارت فراهم است به طوری که آمار‌ها نشان می‌دهد که مبادلات تجاری سالانه به میزان بیش از ۱۸ میلیارد دلار می‌رسد که فرصت خوبی برای همکاری بخش خصوصی است.

رضایی ادامه داد: مهمترین برنامه‌های ما باهدف افزایش واحد‌های تولیدی، صنعتی و معدنی با رویکرد جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی است که در این مسیر در حوزه فرش، فرآورده‌های دامی و باغی، پوشاک، سنگ‌های قیمتی و احداث آزاد راه در مسیر‌های مختلف هدف گذاری شده است که از این میان توسعه راه‌ها به دلیل تزانزیت کالا در اولویت بوده است که برخی از اقدامات انجام شده عبارتند از: مشارکت در ساخت آزاد راه تبریز- بازرگان، مشارکت در احداث راه آهن مرند- بازرگان، احداث بزرگراه بازرگان- گیت ورودی، بهره­‌برداری از جاده کمربندی بازرگان به مجموعه لجستیک، بهره­‌برداری از جاده پلدشت تا سه راهی محور ترانزیتی، بهره­‌برداری از جاده شوط تا سه راهی محور ترانزیتی، توسعه راه­‌های روستایی، مشارکت در اجرای طرح­‌های هادی روستایی، مشارکت در تأمین آب روستا‌های منطقه، مشارکت در گازرسانی به روستا‌های منطقه، محرومیت زدایی از منطقه از جمله مشارکت در احداث مسکن محرومین، مشارکت در ارتقاء شاخص­‌های حوزه بهداشت و درمان، مشارکت در ارتقاء شاخص­‌های آموزش، توسعه فضای سبز، مشارکت در احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهر ماکو، آماده سازی و فراهم کردن زیرساخت‌های سایت کمپوست و اجرای طرح‌های زیست محیطی از جمله درختکاری و پایش کیفیت آب و هوا است.

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد ماکو به برنامه‌های این منطقه برای افزایش میزان صادارت اشاره کرد و گفت: به منظور رفع مشکلات و تنگنا‌ها برای افزایش میزان صادرات واحد‌های تولیدی منطقه درصدد هستیم تا با ارائه امکانات در پایانه صادراتی و ارائه مشوق­‌های صادراتی به جذب شرکت­‌های مدیریت صادرات کمک کنیم.

وی همچنین در مورد برنامه‌های منطقه آزاد ماکو برای جذب گردشگر گفت: تلاش می‌کنیم با ساخت احداث هتل، مجتمع­‌ها و مراکز رفاهی – تفریحی، ورود گردشگران را به این منطقه جذاب کنیم. همچنین با ثبت جهانی این منطقه، برندسازی منطقه و استقرار دفتر مهاجرت و پلیس اطلاعات و امنیت جهت تسهیل تردد اتباع خارجی در منطقه، زیرساخت‌های لازم را در این زمینه فراهم کنیم.

رضایی در پایان به برنامه‌های ماکو برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان هم اشاره کرد و گفت: راه­‌اندازی شهر هوشمند، احداث پارک علم و فناوری، حمایت از واحد‌های فناور مستقر در مرکز نوآوری، رشد و شتابدهی هوشمند، برگزاری رویداد‌های استارت آپ روستایی، تدوین بسته­‌های تشویقی واحد‌های تولیدی برای راه اندازی واحد‌های تحقیق و توسعه به ایجاد ارتباط بین شرکت­‌های دانش بنیان و واحد‌های تولیدی منطقه کمک زیادی خواهد کرد.

منبع: اقتصاد۲۴
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان