تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۱۱ دی ۱۳۹۷

وقتی مردم به مرکز آمار پشت می‌کنند/ ماجرای نارضایتی ۷۱ درصدی چه بود؟

بعد از حاشیه‌های بسیاری که برای بانک مرکزی در اعلام نکردن نرخ تورم ایجاد شد، گویا حالا نوبت مرکز آمار شده تا با بی‌اعتمادی مردم روبرو شود.
رویداد۲۴ یک هفته گذشته را باید هفته سخت نهاد‌های آماری دانست. چه آن زمانی که بانک مرکزی برای جلوگیری از تداخل آماری، در میانه راه این نهاد را تنها گذاشت و نرخی اعلام نکرد و چه زمانی که اعلام شد بانک مرکزی در حال هماهنگی با این مرکز برای اعلام یک نرخ واحد است.

از دو ماه گذشته که نرخ تورم آبان ماه اعلام شد، بانک مرکزی بالاخره تن به هماهنگی با مرکز آمار داد و با حبس آماری، دو ماه از پرداختن به این نرخ، پرهیز کرد. با این حال، چه بانک مرکزی نرخ را اعلام کند یا نه، مرکز آمار همچنان به عنوان نهاد اصلی اعلام نرخ‌های اقتصادی است. اما آیا این به معنای مفید بودن این آمار و استقبال مردم هم هست؟

پاسخ این سوال در سایت بانک مرکزی است. به تازگی یک نظرسنجی در سایت این مرکز قرار گرفته که روایت تازه‌ای از بیگانگی مردم با مرکز آمار ایران دارد. چه افرادی که به این نظرسنجی پاسخ داده‌اند، مردم عادی باشند و چه متخصص، نتیجه این نظرسنجی نشان از آن دارد که آمار مرکز آمار ایران به کار مردم نیامده است.

مرکز آمار در سایت خود یک نظرسنجی انجام داده و از مخاطبان پرسیده: «استفاده از آمار‌های موجود در درگاه ملی آمار تا چه حد نیاز‌های اطلاعاتی شما را برطرف کرده است؟» پاسخ مخاطبان به این پرسش قابل توجه است چرا که ۷۱ درصد گزینه «کم» را انتخاب کرده‌اند، یعنی به گفته ۷۱ درصد مخاطبان، استفاده از آمار‌های موجود در وبسایت مرکز آمار، نیاز‌های آن‌ها را برطرف نکرده است.
وقتی مردم به مرکز آمار پشت می‌کنند/ ماجرای نارضایتی ۷۱ درصدی چه بود؟
در عین حال، ۱۴ درصد مخاطبان اعلام کرده‌اند که به طور متوسط این آمار به کارشان آمده و در نهایت ۱۵ درصد هم از این آمار زیاد استفاده کرده‌اند، یعنی استفاده کاملا مفید از این وبسایت برای مخاطبان، تنها ۱۵ درصد بوده است.
در کل در این نظرسنجی، ۷۲۷ نفر شرکت کرده‌اند که ۵۱۴ نفر آن‌ها چندان از مفید بودن آمار این نهاد راضی نیستند.


وقتی مردم به مرکز آمار پشت می‌کنند/ ماجرای نارضایتی ۷۱ درصدی چه بود؟

توجه به این نظرسنجی از آنجایی اهمیت دارد که مرکز آمار را مفیدترین سایت در میان سایت‌ها و مراکز آماری می‌دانند. روز گذشته نیز اقتصاد۲۴ در گزارشی به تعدد نهاد‌های آماری اشاره و آن را آسیب‌شناسی کرده بود. در گزارش فوق نیز اشاره شد که مانند بسیاری از کشور‌هایی که تنها یک نهاد برای ارائه آمار دارند، مرکز آمار ایران باید مرکز واحد اعلام نرخ‌های آماری باشد.

با این حال، نظرسنجی فوق نشان از پایین بودن سطح رضایت مخاطبان دارد، یعنی اگر قرار باشد مرکز آمار تنها نهاد آماردهی باشد، باید یک خانه‌تکانی در وبسایت و آمار‌های اعلامی خود انجام دهد.
 
منبع: اقتصاد۲۴
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان