تاریخ انتشار: ۲۰:۵۷ - ۱۵ دی ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

چالش‌های ایران برای استقرار نظامی در آب‌های مجاور آمریکا چیست؟

در حالی که بسیاری از رسانه‌ها مساله اعزام ناوگروه ایرانی به آب‌های اقیانوس اطلس را پاسخ دندان شکن ایران به استقرار ناو‌های آمریکایی در خلیج فارس خوانده اند یک رسانه آمریکایی این اقدام ایران را پروپاگاندایی بی معنا تفسیر کرده است.
بازتاب تناقض شعار‌های ایران با استقرار نظامی در آب‌های مجاور آمریکا در رسانه‌های جهان/ آیا ظرفیت سوخت کشتی‌های ایرانی برای سفر تا اقیانوس اطلس کافیست؟
رویداد۲۴ بنا به اعلام فرماندهان نیروی دریایی ارتش، یکی از ناوگروه‌های این نیرو به زودی راهی اقیانوس اطلس می‌شود. اعلام این خبر با واکنش رسانه‌های جهان همراه بود. رویترز در گزارشی نوشت ایران حضور ناوگروه آمریکایی در خلیج فارس را تهدیدی برای امنیت خود می‌داند و قصد دارد با اعزام ناو خود به نزدیکی آمریکا واکنش نشان دهد. نیروی دریایی ایران حضور خود را در سال‌های اخیر در دریا‌ها گسترش داده و ناو‌های خود را برای حفاظت از کشتی‌های ایرانی از دست دزدان دریایی به اقیانوس هند و خلیج عدن اعزام کرده است.

بر اساس گزارش این رسانه، درگیری‌های ایران و آمریکا بعد از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای تشدید شده است. ایران هشدار داده اگر نتواند نفت خود را به دلیل فشار‌های آمریکا بفروشد، هیچ کشور دیگری در منطقه نیز چنین کاری نخواهد کرد و با این اظهارات تهید به بستن تنگه هرمز کرده است. در سال‌های اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیرو‌های آمریکایی بار‌ها در خلیج فارس رویارویی‌هایی داشته‌اند.
 
پایگاه خبری درایو در گزارش مفصلی نوشت: به نظر می‌رسد ناوشکن سهند ایران پیشرفته‌ترین کشتی جنگی در نیروی دریایی این کشور و حتی در کل جنوب غرب آسیاست که به اقیانوس اطلس نیز اعزام شده است. با توجه به آنچه در مورد ویژگی‌های این ناوشکن گفته شده، این کشتی در مقایسه با کشتی‌های جنگی بزرگتری که در بین ناوگان نیرو‌های دریایی عربستان و امارات وجود دارد، بزرگتر است.
 
این رسانه نوشته ناوشکن سهند تقریبا مشابه ناو‌های سری موج است که از روی نمونه بریتانیایی ناو‌های سری الوند که در رژیم سابق ایران مورد استفاده قرار می‌گرفت، ساخته شده است.
 
ایران علاوه بر سهند، سه کشتی الوند و یک نمونه موج را نیز در ناوگان خود دارد. سهند مانند ناوشکن‌های کلاس موج دارای بالگرد است، اما سازندگان هیچ آشیانه‌ای برای حفاظت از این هلی کوپتر در شرایط یک عملیات پایدار طراحی نکرده‌اند و این ضعف در ناوشکن وجود دارد که آشیانه‌ای برای مخفی کردن پرنده‌ها در عملیات ندارد.
 
سلاح‌هایی که در سهند حمل می‌شود شامل موشک‌های ضد ناو قادر، سی-۸۰۳ و همچنین موشک‌های زمین به هوای صیاد ۲ است. این موشک‌ها مدل مهندسی معکوس شده موشک‌های RIM66 آمریکاست. اسلحه‌های ۷۶ میلی متری، لوله‌های اژدر و توپ‌ها و مسلسل‌های کوچک نیز در این ناو حمل می‌شوند.
 
این رسانه نوشته همه این‌ها بدان معنا نیست که ایران می‌خواهد ناو‌های خود را در اقیانوس اطلس مستقر کند. در دسامبر ۲۰۱۸ ناو اسنیس آمریکا و گروهی از ناو‌های همراه آن به سمت حلیج فارس روانه شدند. ناو هواپیما بر آمریکا همراه با کشتی‌های خود از این ماه تا کنون در خلیج فارس پهلو گرفته است.
 
از ماه مارس ۲۰۱۸ هیچ ناو آمریکایی در آب‌های خلیج فارس مستقر نبوده است. این یک شکاف بی سابقه بعد از سال‌ها درگیری‌های متعدد در خاورمیانه و افغانستان بود.
 
این رسانه نوشته روابط آمریکا با ونزوئلا روز به روز بیشتر تضعیف می‌شود. این در حالی است که یکی از مقام‌های نظامی ایران برای اعلام حمایت ایران از مادورو به ونزوئلا سفر کرد.
 
ایران سال‌هاست که حضور نظامی آمریکا در خلیح فارس را محکوم می‌کند، اما از سال ۲۰۱۱ وعده ایجاد یک استقرار نظامی مشابه در نزدیکی آمریکا را داده است. اما هیچ یک از اظهار نظر‌های ایران تا کنون به یک استقرار ناو از سوی ایران در اقیانوس اطلس ختم نشده بود.
 
یک مقام آمریکایی گفته ناو‌های ایرانی فاقد ظرفیت‌های لجستیکی برای قدرت‌نمایی در سطوح جهانی‌اند. ناو‌های الوند حداکثر ۴۵۰۰ مایل ظرفیت داشتند و گفته نشده ظرفیت اضافی سهند چقدر است. ایرانی‌ها از احتمال ایجاد پایگاه‌های نظامی در کشور‌های دوست ایران در خاورمیانه خبر داده‌اند، اما هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است. البته برخی ناو‌های خارک ایران که مدل اصلاح شده‌ای از نفتکش‌های ایرانی است، برای حمایت از کشتی‌های ایرانی در خلیج عدن و اقیانوس هند ورود کرده‌اند.

درایو در گزارش خود نوشته این سوال مهمی است که آیا ناوگان ایرانی می‌تواند از قطب عبور کنند. کوتاه‌ترین فاصله بین جنوب آفریقا و ونزوئلا ۳۰۰۰ مایل است که به دلیل آب و هوای بد و دیگر مشکلات، سرعت هر ناوگروهی را کم می‌کند بنابراین برای ناوها این تهدید وجود دارد که بدون سوخت وسط راه در اقیانوس بمانند.

مسیر پیچیده‌تری که این کشتی‌ها می‌توانند طی کنند از خط ساخلی آفریقا عبور می‌کند که به نسبت برزیل فاصله بسیار کمتری دارد، اما خطر اختلافات سیاسی برزیل و ایران آن‌ها را تهدید می‌کند. دولت دست راستی جدید برزیل به دنبال روابط نزدیک با آمریکاست و ایران را به دلیل حمایت از ونزوئلا مورد نقد قرار داده است. با این اوصاف ممکن است برزیل مسیر ایران برای ورود به بنادرش را مسدود کند. هیچ کشور دیگری در نزدیکی برزیل روابط خوبی با ایران ندارد و اجازه لنگر انداختن به کشتی‌های ایران در بنادرش را نخواهد داد.

روسیه در سال ۲۰۱۶ با مشکل مشابهی روبه رو شد زمانی که اسپانیا اجازه ورود ناو هواپیمابر کوزنتوسوف را به بنادر خود برای سوختگیری نداد. این ناو مجبور شد تا آمدن تانکر‌های نفتکش برای سوختگیری منتظر بماند. کل این ماجرا برای کرملین بسیار سنگین تمام شد.

احتمالا ملاحظات لجستیکی مشابه، ایران را مجبور به کنار گذاشتن طرح اعزام ناو‌هایی به اقیانوس اطلس در سال ۲۰۱۴ کرد.

ایران تهدیدی جدی برای اقدامات نظامی و تجاری دریایی آمریکا در خلیج فارس و تنگه هرمز است. ایران قادر به توسعه ظرفیت‌های منطقه‌ای خود است با اینهمه انجام پروژه‌های دریایی در خارج از خاورمیانه بسیار سخت است و اگر ایران موفق به اعزام ناوگروهی به اقیانوس اطلس شده باشد، این استقرارو نشان دهنده توانایی واقعی نظامی ایران نیست.
 
در حالی که پایگاه خبری درایو در مطلبی مفصل نوشت که حضور در ایران در آبهای مجاور آمریکابرای آمریکا تهدید نیست چون همه توان نظامی ایران در آنجا مستقر نخواهد شد، رسانه‌های دیگر این اقدام ایران به تهدید مستقیم ایران علیه آمریکا تفسیر کرده‌اند.از میان رسانه‌های جهان، تنها سایت درایو حضور ایران را تهدید تلقی نکرده است.
 
روزنامه اکسپرس بریتانیا نیز در گزارشی نوشت که خبر ارسال یک ناوگروه ایرانی به اقیانوس اطلس در حالی منتشر شده که تنش‌ها میان ایران و واشنگتن بر سر تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه این کشور ادامه دارد.
 
آی۲۴ اسرائیل نوشته ناوشکن سهند که ماه پیش در جریان یک رزمایش نظامی در ایران رونمایی شد، به سمت اقیانوس اطلس روانه شده و این اقدام ایران قرار است پاسخی به حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس باشد. آمریکا با هدف حفظ امنیت خلیج فارس در برابر تهدید ایران به بستن تنگه هرمز روانه این دریا‌ها شده و نیروی دریایی ایران قصد مقابله با اقدام آمریکا را دارد.
 
بر اساس گزارش این رسانه رژیم صهیونیستی، سهند مجهز به ضدهوایی و سلاح‌های ضد ناو و همچنین موشک‌های زمین به زمین و زمین به هوا و ظرفیت‌های الکترونیکی است زمانی که این ناوشکن رونمایی شد، ایران اعلام کرد قرار است دو سه فروند از آن‌ها را برای ماموریتی به ونزوئلا اعزام کنند.
 
وبلاگ تخصصی دریاداری آمریکا نیز در گزارشی به قابلیت‌های ناوشکن سهند اشاره کرده است. تایمز آو اسرائیل نیز در گزارشی نوشت که ناوشکن ۱۳۰۰ تنی سهند که نامش را از یکی از کوه‌های ایران گرفته‌اند به تازگی به ناوگان دریایی ایران اضافه شده است. ماه گذشته نیز آمریکا یک ناوگروه هواپیما بر را در خلیج فارس مستقر کرد و با این کار به غیبت چندین ساله خود از زمان حادثه ۱۱ سپتامبر به بعد پایان داد.
 
این رسانه به تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز نیز اشاره کرد و نوشته تنگه هرمز یک آبراه حیاتی بین‌المللی است که نیرو‌های آمریکا به طور روتین از این منطقه عبور می‌کنند اگرچه بعضا عبور ناو‌های آمریکایی از این ناحیه با واکنش قایق‌های سپاه ایران مواجه می‌شود.
 
پایگاه خبری اسپوتنیک روسیه در گزارشی نوشت که در سال ۲۰۱۷ حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ایران اعلام کرد آمریکایی‌ها مدعی‌اند که ایران به هیچ وجه قادر نیست وارد اقیانوس‌ها شده و از آن‌ها عبور کند. اما ما وارد اقیانوس اطلس شدیم و به زودی به سمت غرب این اقیانوس حرکت خواهیم کرد.
 
در اواخر سال ۲۰۱۶ ناوگان کوچکی از نیرو‌های دریایی ایران وارد آب‌های اقیانوس اطلس شده و به سمت سواحل یک بندر در آفریقای جنوبی حرکت کردند.
 
روزنامه تلگراف بریتانیا نیز نوشت: ناوگان کوچکی از ایران شامل ناوشکن سهند که به هلیکوپتر، موشک‌های زمین به زمین و سلاح‌های ضد هوایی مجهز است به اقیانوس اطلس اعزام شده است. این آخرین اقدام توسعه‌طلبانه نیرو‌های دریایی ایران است که پیش‌تر از کشتی‌های ایرانی در دریای عدن حفاظت می‌کرد.
 
سی بی اس آمریکا نیز در گزارشی نوشت ایران سال‌ها بود که تهدید می‌کرد ناوگروهی را برای بازدید از کشور‌های دوست ایران در آمریکای لاتین نظیر کوبا به اقیانوس اطلس غربی خواهد فرستاد. در سال ۲۰۱۷ نیز نیروی دریایی ایران از این هدف جمهوری اسلامی خبر داد. اما افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای منجر به تسریع این وعده ایران شد.
 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان