تاریخ انتشار: ۰۶:۲۶ - ۰۶ آبان ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

تغییر تاکتیک سپاه از قایق‌های تندروی مسلح به پهپادهای چراغ خاموش/ سیر نزولی رویارویی ایران و آمریکا در خلیج فارس

بررسی‌ها نشان می‌دهد حرکت پهپاد‌های غیر مسلح ایرانی در خلیج فارس نسبت به حرکت قایق‌های مسلح تندروی سپاه اطراف ناو‌های آمریکایی از حساسیت به مراتب کمتری برخوردار است.

شیفت رادیکال سپاه از قایق های تندروی مسلح به پهپادهای چراغ خاموش/ سیر نزولی نزاع ایران و آمریکا در خلیج فارس

رویداد۲۴ صبح امروز مقام‌های پنتاگون از نزدیک شدن تعدادی از قایق‌های تندروی سپاه پاسداران به نام «یو اس اس اسکس» آمریکا در خلیج فارس در روز جمعه خبر دادند. به گفته این مقام‌ها، اقدام ایرانی‌ها زمانی اتفاق افتاده که تعدادی از مقامات ارشد و فرماندهان نظامی در برای سرکشی به سربازان و دریاداران در این ناو دوزیست (آبی- خاکی) آمریکایی حضور داشتند.
 
در جزییات مطرح شده درباره نحوه رویارویی قایق‌های سپاه با ناو آمریکایی گفته شده قایق‌ها به ۳۰۰ متری ناو اسکس که جوزف ووتل فرمانده ارشد نیروی دریایی آمریکا در آن حضور داشته نزدیک شده‌اند. این قایق‌ها به نیروی دریایی سپاه تعلق داشتند، اما هیچ حرکت خصمانه‌ای از سوی آن‌ها دیده نشده است.
 
اسکات استیرنی معاون فرمانده ناوگان پنجم آمریکا این رویارویی را برخلاف ادبیات همیشگی آمریکایی‌ها درباره رویارویی‌هایی از این دست، آن را «امن و حرفه‌ای» خوانده و گفته ناوگان نیروی دریایی آمریکا در هرکجای دنیا بر اساس قوانین بین المللی عملیات‌های خود را ادامه خواهد داد.
 
ووتل در واکنش به رویارویی روز جمعه به شوخی رو به کارکنان ناو آمریکایی اسکس گفته بود: واقعا از شما برای اینکه زمینه را برای حضور ایرانی‌ها در اینجا فراهم کردید سپاسگزارم. اینکه ما شاهد حضور ایرانی‌ها در اطرافمان باشیم جای تعجب ندارد چرا که احتمالا این ناوگان از برجسته‌ترین ناو‌های ما در خلیج فارس است.
 
کاهش رویارویی ایران و آمریکا از زمان لغو برجام
 
گزارش‌ها نشان می‌دهد از زمان روی کار آمدن ترامپ و به طور خاص از زمان خروج آمریکا از برجام و شروع تهدید‌های دولت ترامپ علیه ایران، رویارویی‌های دو کشور در خلیج فارس به طور محسوسی کاهش یافته است.
 
آمار رویارویی‌های دو کشور در آب‌های خلیج فارس از دوران اوج خود در زمان بازداشت ملوانان آمریکایی همزمان با مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، افول کرده است. این حوادث در ماه‌های منتهی به انتخابات آمریکا به طور فزاینده‌ای افزایش یافته بود.
 
به گفته مقام‌های آمریکایی در هشت ماه اول سال ۲۰۱۶، حدود ۳۰ رویارویی خطرناک با ایرانی‌ها گزارش شده بود که همه آن‌ها از سوی مقام‌های نیروی دریایی این کشور به موقعیت‌های «غیر حرفه‌ای و ناامن» تعبیر شدند. در سال ۲۰۱۵ این میزان برای کل سال ۲۴ عدد بود.
 
این حوادث در دوران تبلیغات انتخاباتی کاندیدا‌های ریاست جمهوری آمریکا به ارائه یک لایحه توسط تعدادی از سناتور‌های جمهور خواه با موضوع ممنوعیت هر گونه پرداخت توسط دولت آمریکا به ایران از صندوق وزارت خزانه‌داری تا زمانی که ایران ۱.۷ میلیارد دلار پرداخت شده را پس نداده، منجر شد.
 
کلی آیوت یکی از سناتور‌های حامی این لایحه درباره لزوم تصویب آن گفته بود: مزاحمت‌های ایران برای کشتی‌های آمریکایی آخرین نمونه از رفتار‌های قابل پیش‌بینی ایران در پی توافق هسته‌ای بوده که بر اساس سیاست‌های اشتباه دولت اوباما سبب افزایش جسارت تهران شده است. این پول‌ها سبب می‌شود ایران کشتی‌های بیشتری برای ایجاد مزاحمت برای ناو‌های آمریکایی بخرد.
 
دونالد ترامپ در تجمع انتخاباتی سال ۲۰۱۶ در جمع حامیان خود در اظهاراتی اعلام کرده بود که اگر در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود، به ناو‌های آمریکا دستور خواهد داد که به قایق‌های ایرانی که به ناو‌ها نزدیک می‌شوند، شلیک کنند.
 
با روی کار آمدن ترامپ شاهد کاهش حضور قایق‌های تندرو سپاه که به ادعای آمریکایی‌ها، همواره قصد آزار ناو‌های آن‌ها را داشتند بودیم که این موضوع از دید مقامات و رسانه‌های واشنگتن نیز دور نماند؛ «دیلی کالر» که یک رسانه دست راستی آمریکایی است پیش از آغاز دور اول تحریم‌های آمریکا علیه ایران در گزارشی مدعی شد: «در حالی که در سال‌های آخر دولت «اوباما»، رویارویی با ناو‌های آمریکایی در خلیج فارس شدت گرفته بود، این اتفاق در سال اول دولت ترامپ ۶۰ درصد کاهش یافته است.»
 
«ویلیام اربن» سخنگوی مقر مرکزی نیروی دریایی آمریکا نیز تیر ماه امسال مدعی شد: به نظر می‌رسد ایرانی‌ها تصمیم آگاهانه‌ای گرفته‌اند تا به ما (در خلیج فارس) فضای بیشتری بدهند. این تغییر جدی در رفتار آنهاست.
 
در مرداد ماه امسال، در خلال تهدید‌های ایران برای بستن تنگه هرمز در صورت عملیاتی شدن تحریم‌های نفتی آمریکا، سپاه پاسداران رزمایشی را با هدف نمایش قدرت ایران برای بستن این آبراه حیاتی جهان در خلیج فارس ترتیب داد. با وجود ماهیت نمایشی رزمایش‌های نظامی، این رزمایش خاص به صورت چراغ خاموش و بدون اطلاع‌رسانی قبلی و حضور رسانه‌ها برگزار شد. خبر این رزمایش قبل از اعلام رسمی آن توسط روابط عمومی سپاه، در گزارشی به قلم خبرنگاران سی ان ان جهانی شد. سی ان ان در آن گزارش به غیر معمول بودن زمان بندی این رزمایش نیز اشاره کرده بود.
 
تغییر رویکرد سپاه برای تحت نظر گرفتن ناوهای آمریکایی
 
این در حالی است که برخی رسانه‌ها و مقامات آمریکایی می‌گویند موضوع ربطی به حضور قایق‌های ایرانی ندارد چراکه رویکرد ایران برای نظارت بر کشتی‌های آمریکایی در خلیج فارس تغییر کرده و دلیل عمده کاهش حضور قایق‌های تندرو و مسلح سپاه، همین تغییر رویکردهاست.
 
اواخر مهر ماه نیروی دریایی آمریکا در گزارشی نوشت: پهپاد‌های بدون سرنشین ایران در خلیج فارس بسیار فعال شده‌اند و عملیات‌های این وسایل نقلیه بدون سرنشین «نا‌امن» است.
 
مقامات نیروی دریایی آمریکا گفته‌اند وسایل نقلیه بدون سرنشین ایرانی دائما بر فراز کشتی‌های آمریکایی در خلیج فارس پرواز می‌کنند. آن‌ها از پرواز پهپاد‌های ایرانی «در طول شب و بدون چراغ هشدار یا فرستنده فعال» بر فراز ناو‌های هواپیمابر خود در خلیج فارس خبر داده‌اند.
 
بررسی‌ها نشان می‌دهد حرکت پهپاد‌های غیر مسلح ایرانی در خلیج فارس نسبت به حرکت قایق‌های مسلح تندروی سپاه اطراف ناو‌های آمریکایی از حساسیت به مراتب کمتری برخوردار است؛ ضمن اینکه دامنه نظارت نیز بیشتر خواهد شد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
Amir
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
5
6
کم بدبختمون کردین بزنین یک جنگم درست کنین کامل به خاک سیاه بنشینمون.
سیاوش
|
Russian Federation
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
3
3
سلام
امیر جون تو که این قدر ترسو نبودی. هر وقت ترسیدی فیلم سربازای آمریکایی که دارن گریه می کنن رو تماشا کن.
نظرات شما
پیشخوان