تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۲۷ آذر ۱۳۹۷
کنگره مقابل کاخ سفید؛

تحریم چطور به نفع تندروهای ایران عمل می‌کند؟/ جنگ ایران و آمریکا خسارت جبران ناپذیری خواهد داشت

کنگره آمریکا از دولت آمریکا خواسته به توافق هسته‌ای برگردد و گفته برخلاف تصور مخالفان برجام، جناج تندرو در ایران تنها در زمان تحریم‌های اقتصادی قدرت می‌گیرد. قدرت‌های اقتدارگرا در شرایطی که بازار سیاه غیرقابل کنترل در دوران تحریم‌های آمریکا به راه می‌افتد تقویت می‌شوند.
جنگ ایران و آمریکا خسارت جبران ناپذیری خواهد داشت/ تحریم چطور به نفع تندروهای ایران عمل می‌کند؟
رویداد۲۴ پایگاه اطلاع رسانی هیل که به کنگره آمریکا تعلق دارد در گزارشی با عنوان «امید را با بازگشت به توافق هسته‌ای به خاورمیانه برگردانید» نوشت: سیاست‌های ترامپ در قبال ولیعهد عربستان آیینه تمام‌نمای روابط ۲۵ ساله آمریکا با شاه ایران بود. چندین دهه، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها دیکتاتور‌های خاورمیانه را برای امنیت منابع انرژی و فروش سلاح‌های خود مورد حمایت قرار دادند.

این مسیر مخرب در سال ۲۰۱۵ زمانی که اوباما توافق هسته‌ای را ایران امضا کرد متوقف شد. توافقی که راه جدیدی برای آمریکا و خاورمیانه بود. راهی که با تقویت غیر نظامی‌سازی و بازگشت به رشت اقتصادی شروع شده بود اما تنها یک سال بعد از این توافق، دوتالد ترامپ به طور یکجانبه این توافق بین‌المللی را نقض کرد و به سیاست سابق آمریکا و کمپین حمایت از مسلح‌سازی و تحریم‌های اقتصادی منطقه برگشت.

در سال ۱۹۵۳ (دولت دکتر مصدق) دولت آمریکا باز سقوط دموکراسی و جایگزین کردن شاه غیر منتخب حمایت کرد و امروز با کمک به دولت بنیادگرای اسلامی وهابیت، آمریکا یک شاهزاده غیر انتخابی دیگر را به قدرت مطلقه در کشور همسایه ایران یعنی عربستان رسانده است. متاسفانه پیش‌بینی آینده او کار سختی نیست. وهابیت نیز سقوط خواهد کرد و دولتی نظیر القاعده روی کار خواهد آمد.
 
چندین دهه کمک نظامی آمریکا به عربستان مستقیما در شکل گیری القاعده و حمله یازده سپتامبر که سرآغازی برای جنگ عراق بود موثر بود. جنگی که به کشته شدن ۵۰۰ هزار تن و هدر رفتن ۶ تریلیون دلار از سرمایه مالیات دهندگان آمریکایی منجر شد.

امروز سلاح‌های آمریکایی که شاهزاده عربستان داده می‌شود به یک بحران بشری دیگر در یمن و کشته شدن هزاران تن منجر شده است؛ حتی هشدار‌ها از این هم بیشتر است. اگر هدف‌های دولت ترامپ در خاومیانه، یعنی مقابله نظامی با ایران، محقق شود، این به کشته شدن هزاران آمریکایی و چندین تریلیون دلار دیگر ختم خواهد شد.

دولت اوباما توافق هسته‌ای را به عنوان جایگزینی برای این مسیر مخرب در نظر گرفته بود. بسیاری از حامیان این توافق معتقدند که سیاست کنونی جاه‌طلبی‌ها و نیروی بالقوه آتش افکنی طرح مارشال را در خاورمیانه داراست.

با تشویق به خلع سلاح و تقویت جامعه مدنی از طریق تجارت، توافق هسته‌ای موفق شده بود جمعیت طبقه متوسط در منطقه را که می‌توانند دولت‌های اقتدارگرایشان را تحت کنترل خود داشته باشند را تقویت کرده بود و کشور‌های همسایه را در منطقه وارد تبادلات اقتصادی کرده بود.

به گزارش رویداد۲۴ مخالفان برجام در واشنگتن، کسانی که خواستار فروش اسلحه بیشتر در منطقه‌اند، معتقدند محرک‌های اقتصادی تنها بنیادگرایان اسلامی را در ایران قدرتمند کرده بود. این ادعا بار‌ها در طول ۴۰ سال گذشته رد شده است.

جناج تندرو در ایران تنها در زمان تحریم‌های اقتصادی قدرت می‌گیرد. قدرت‌های اقتدارگرا در شرایطی که بازار سیاه غیرقابل کنترل در دوران تحریم‌های آمریکا به راه می‌افتد تقویت می‌شوند.

توافق هسته‌ای فلج شده، اما همچنان پابرجای برجام که با مخالفت بنیادگرایان ایرانی نیز مواجه است می‌تواند دینامیک قدرت را در ایران به نفع جامعه مدنی تغییر دهد.

از همه این‌ها مهمتر اینکه این توافق میتواند کاتالیزور سیاست جدید آمریکا در قابل خاورمیانه باشد. سیاستی که انرژی‌های سبز، فناوری و اقتصاد کشاوری را در منطقه رشد می‌دهد به جای اینکه فروش نفت و سلاح را رونق ببخشد.

برای اینکه این عصر جدید آغاز شود، آمریکا باید در حمایت از شاهزاده‌ها و شاهان غیر انتخابی منطقه تجدید نظر کند و به توافق هسته‌ای برگردد. برای این منظور کنگره جدید و کاندیدا‌های جدید انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا باید پیش‌نویس سیاست‌هایشان را برای بازگشت به مهمترین توافق خلع سلاح هسته‌ای در سی سال اخیر تدوین کنند.

رهبران جدید آمریکا باید اقتصاد و منافع امنیتی توافق برای آمریکا را ارتقا ببخشند و همزمان طرح مارشال جدیدی را برای خاورمیانه تدوین کنند. این طرح باید منطقه جنگ زده خاورمیانه را از فلاکت خارج کند و موانع تجارت را بردارد و صنایع را مدرن کند و رفاه را بهبود بخشد.

این‌ها ابزار‌های قدرتمندی برای تقویت امنیت آمریکاست و همزمان شاهان خودمختار را شکست داده و دوران تاریک بنیادگرایی را خاتمه خواهد بخشید.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان