تاریخ انتشار: ۱۹:۵۱ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۷

دستورالعمل تعیین تکلیف خودروهای وارداتی ابلاغ شد

دستورالعمل اجرایی هیات وزیران در مورد تعیین تکلیف خودروهای انبارشده و ضوابط ورود و ترخیص خودروها از گمرکات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بنادر اعلام شد.

دستورالعمل تعیین تکلیف خودروهای وارداتی ابلاغ شد

رویداد۲۴ دستورالعمل اجرایی مصوبه شماره 137161 مورخ 97.10.16 هیأت وزیران در مورد تعیین تکلیف خودروهای دپو شده و ضوابط ورود و ترخیص خودروها از گمرکات مناطق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بنادر اعلام شد.

در این دستورالعمل که به تأیید وزیر صنعت، معدن و تجارت رسیده است ضوابط مرتبط با ثبت سفارش و ترخیص خودروهای دارای قبض انبار اماکن گمرکی و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ابلاغ شده است.

در این دستورالعمل وضعیت خودروهایی که تا پیش از 97.5.16 دارای قبض انبار هستند، تعیین تکلیف شده و کلیۀ خودروهای وارداتی باید تمام ضوابط فنی مربوطه نظیر استاندارد، محیط زیست و آلایندگی را رعایت کرده و دارای قرارداد گارانتی و خدمات پس از فروش در نمایندگی‌های مجاز باشند.

همچنین در این دستورالعمل قید شده که سال ساخت خودروها ملاک عمل برای ثبت سفارش، ترخیص و شماره گذاری نخواهد بود و بانک‌های عامل موظف هستند با دریافت تعهدنامه از واردکنندگان نسبت به دریافت و تسویه مابه التفاوت نرخ ارز دریافتی با سامانه سنا در روز ترخیص اقدام نمایند.

در این دستورالعمل، همچنین، خودروهایی که به دلیل گذشت مدت زمان نگهداری در گمرکات در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته‌اند نیز مجاز شده‌اند که با رعایت ضوابط و مقررات این دستورالعمل ترخیص شوند.

مبنای حقوق و عوارض بر اساس مبنای قانونی بودجه سال 97 تعیین شده و چنانچه عملیات ثبت سفارش و ترخیص در سال 98 صورت پذیرد، ضوابط و مقررات تعرفه سال 98 مبنای تعیین حقوق و عوارض گمرکی خواهد بود.

موضوع تعیین تکلیف خودروهای دپو شده وارداتی مدتی است که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری شده و مصوباتی از شورای عالی سران سه قوه و هیأت وزیران را نیز اخذ کرده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان