تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۹ نظر
گزارش رویداد۲۴ از چهره هفته؛

محسن رفیق دوست؛ از بلیزر تا لکسوس/ رفیق نجومی بگیران، شریک مستضعفان!

محسن رفیق دوست رئیس پیشین بنیاد مستضعفان در برنامه تلویزیونی گفته لکسوس سوار می‌شود و استفاده کردن کلمه «نجومی» برای حقوق مدیران، جفا به کلمه نجومی است!

محسن رفیق دوست؛ از بلیزر تا لکسوس/ رفیق نجومی بگیران، شریک مستضعفان

رویداد۲۴ فرهاد فرزاد: ۱۲ بهمن سال ۵۷ جوانی گمنام که پیش از آن در میدان تره‌بار کار می‌کرد، پشت فرمان بلیزری نشسته بود که امام خمینی(ره) را از فرودگاه به بهشت زهرا می‌رساند. چهل سال بعد راننده‌ای پشت فرمان لکسوس مشکی رنگی نشسته بود که همان جوان گمنام را به یکی از استودیو‌های صداوسیما می‌رساند که مقابل دوربین تلویزیون جمهوری اسلامی بنشیند تا این جمله تاریخی را بگوید «حقوق نجومی مدیران ناچیز است!» جوان گمنام آن روز‌ها محسن رفیق دوست است که حالا خودش راننده دارد و صندلی عقب می‌نشیند و برای پیاده شدن از خودرو نیز یکی باید در را برایش باز کند.

احتمالا اگر رئیس سازمان پرحاشیه خصوصی‌سازی از حقوق ۲۰ میلیونی مدیران دفاع می‌کرد و حقوق معوقه ۱ میلیونی کارگران را به خاطر کیفیت پائین کارشان، حق آن‌ها می‌دانست، چندان باعث تعجب نمی‌شد، اما شنیدن این جمله که کار «کارگر معدن کیفیت ندارد» آن هم از زبان عضو هیات امنای بنیاد مستضعفان و رئیس پیشین آن از عجایب انقلاب اسلامی آنهم در دهه چهارم آن بود! این شگفتی‌سازی البته توسط محسن رفیق دوست فرمانده سابق سپاه ایجاد شد.

رفیق دوست زندگی بسیار پر فراز و نشیبی داشته است؛ شاید خود او باور نمی‌کرد که از کار کردن در میدان تره‌بار تهران و رانندگی خودروی امام خمینی(ره) به تاسیس شرکت داروسازی و فعالیت‌های عمده اقتصادی برسد.

خودش گفته پیش از انقلاب به سازمان مجاهدین خلق پیوسته و در تهیه سلاح و بمب به آن‌ها کمک می‌کرده است. او مدتی بعد به زندان می‌افتد و همانجا با برخی اعضای موتلفه اسلامی آشنا می‌شود؛ آشنایی که البته برای او خوش‌یمن بوده است؛ چه اینکه گفته شده رفیق‌دوست به واسطه همین ارتباطات راننده خودروی امام خمینی(ره) در بدو ورود به تهران می‌شود و پس از آن پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی می‌کند؛ از مسئولیت تدارکات مدرسه علوی تا مشغله صدور حکم برای تصرف املاک افراد نزدیک به حکومت پهلوی؛ و از وزارت سپاه تا ریاست بنیاد مستضعفان!

بنیاد مستضعفان جایی بود که بنا به نام آن، مدیرانش می‌بایست ابتدا در فکر محرومان باشند؛ آماری از عملکرد رفیق دوست و البته تخصص او در این زمینه در دست نیست و هر چه هست خودنوشت‌های او در کتاب «برای تاریخ می‌نویسم» است که طبیعتا متن دقیقی برای استناد به عملکرد او نیست.

رفیق دوست اواخر دهه شصت و پس از ارتحال امام خمینی به فکر تاسیس شرکتی خصوصی افتاد و شرکت نور برای فعالیت‌های اقتصادی او تاسیس شد که به گفته خودش در بخش دارو و مسکن فعالیت دارد.

او که پیش از انقلاب در بارفروشی میدان تره‌بار کار می‌کرد، بعد‌ها درباره سرمایه کنونی‌اش گفته بود «از هیچ کدام از مؤسساتی که کار می‌کنم، درآمدی ندارم. خرج زندگی‌ام از درآمد ثابتی که از قبل از انقلاب داشته‌ام و هنوز ادامه دارد، اداره می‌شود. دارایی‌های که قبل از انقلاب داشتم، تبدیل به سهام مؤسسه تولیدی کردم که از این طریق درآمد ثابتی را کسب می‌کنم.» اینکه درآمد میدان تره بار پیش از انقلاب چقدر بوده که پس از ۴۰ سال هنوز تمام نشده، از نکاتی است که در کتاب «برای تاریخ می‌نویسم» اشاره‌ای به آن نشده است.

به گزارش گزارش رویداد۲۴ اگر دهه شصت سال خوش‌یمنی برای محسن رفیق دوست بود و به مدیری ارشد در جمهوری اسلامی تبدیل شد که شرکت خصوصی بزرگی هم دارد، دهه هفتاد چندان به کام او خوشایند نبود؛ نام برادرش مرتضی رفیق دوست در پرونده‌ای به میان آمد که بزرگترین پرونده اختلاس تا آن زمان بود. ۱۲۳ میلیارد در سال ۱۳۷۴ رقم کمی نبود. روز گذشته البته رفیق دوست وقتی مقابل دوربین تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی ایران نشسته بود، از برادرش دفاع کرده بود و گفته بود «عدد ۱۲۳ میلیارد وجود خارجی نداشت و موضوع اختلاس نبود و گردش چند ماهه پول این عدد می‌شد.»

برادر رفیق دوست، متهم ردیف دوم پرونده پس از فاضل خداداد بود و در دادگاه به حبس ابد محکوم شد؛ چندی بعد قوه قضائیه که آن زمان ریاستش بر عهده آیت الله یزدی بود تصمیم گرفت حکم مرتضی رفیق دوست را از حبس ابد به ۸ سال تغییر دهد. آیت الله هاشمی در بخشی از کتاب خاطراتش نوشته است که محسن رفیق‌دوست از خواسته درباره برادرش کاری بکند.

رفیق دوست در دهه هشتاد بیشتر سرگرم فعالیت‌های اقتصادی خود بود و البته یکی دو بار نام بنیاد او حاشیه‌ساز شده بود؛ زمانی که نام «خانه هدایت کرج» یا «خانه یاس» که دختران فراری را اسکان می‌داد در میان افکار عمومی مطرح شد و گفته می‌شد دختران را از خانه عفاف در کرج به دوبی می‌فرستند. همزمان با آن رئیس دادگاه انقلاب کرج که پرونده را رسیدگی می‌کرد نیز بازداشت شد. رفیق دوست سال ۸۰ مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا کرده بود درباره آن اتفاقات گفته بود: «بازداشت رئیس دادگاه ارتباطی به آن پرونده نداشته و ماجرای فرستادن دختران به دوبی نیز صحت نداشته است.»

به گزارش رویداد۲۴ رفیق دوست در دهه ۹۰ که وارد هفتادمین سال‌های زندگی خود می‌شد، در کنار فعالیت‌های اقتصادی، فرزندان خود را نیز به اقتصاد آورد. آنگونه که خودش قبلا گفته بود ۴ فرزند از ۶ فرزندش ابتدا با او کار کرده‌اند. البته بعد‌ها مسیر فرزندان جدا شد. او در مصاحبه اخیرش گفته «سه پسرش در شرکت‌های خصوصی فعالیت می‌کنند؛ یکی دنبال راه‌اندازی کارخانه‌ای در جنوب کشور بود که فعلا بیکار است! یک پسر دیگر او چند فروشگاه اجاره‌ای لباس ورزشی و فکر کار جدیدی است. یک پسر دیگر هم در کارخانه عطر بیک سهامدار است.» از میان پسران رفیق‌دوست، یاسر رفیق دوست بیش از همه شناخته‌شده‌تر بود؛ او به سمت فوتبالیست‌ها رفت و مدتی هم در سمت معاونت اقتصادی شورای مرکزی اتحادیه باشگاه‌های فوتبال ایران فعالیت کرد و از همانجا به فکر راه‌اندازی فروشگاه‌های ورزشی افتاد.

محسن رفیق دوست در حالی دهه ۹۰ را پشت سر می‌گذارد که بیش از آنکه به فعالیت برای محرومان و مستضعفان شهره شده باشد، به فعالیت‌های اقتصادی خودش مشهور است. البته سخنان اخیرش درباره کارگران و تایید حقوق بالای مدیران، بیشتر او را آنچه در ذهن مردم جای گرفته، شبیه‌تر می‌کند.

شاید بهتر بود کسی به رفیق دوست مشاوره می‌داد حد زبانش را حداقل در سالگرد چهل سالگی انقلاب رعایت کند و جمله‌ای به زبان نیاورد که آرمان‌های ابتدایی انقلاب را زیر سوال ببرد. نزدیکان او این روز‌ها چهره‌هایی همچون محسن رضایی هستند که در مراسم رونمایی از کتابش گفته بود «هر روز رفیق دوست را می‌خوانم» احتمالا محسن رضایی هم در دهه ۴۰ انقلاب برای مشورت دادن به رفیق قدیمی‌اش کارایی نداشته باشد، چه آنکه او بیشتر از همقطاران قدیمی نیاز به مشورت دارد که سخنی نگوید روز بعدش در تلویزیون آن را اصلاح کند. در سالگرد چهل سالگی انقلاب مهمتر از سخنان رفیق‌دوست، تامل روی این سوال است که از آرمان‌های نسل قدیمی حامی محرومان و مستضعفان بودند، چه باقی مانده است؟

محسن رفیقدوست کیست؟

محسن رفیق‌دوست فرمانده سابق سپاه ایران است که از ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۱ رئیس اداره تدارکات سپاه بود. او اکنون با درجهٔ سرتیپی بازنشسته سپاه پاسداران است. رفیقدوست از ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۷  که سپاه وزارتخانه داشت، وزیر سپاه پاسداران بود و از سال‌ ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۸ رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان بود. جالب اینکه رفیقدوست از ابتدای تشکیل بنیاد مستضعفان در سال ۱۳۵۷رییس این بنیاد بوده است و هماکنون نیز عضو هیات امنای این نهاد است.

بیوگرافی محسن رفیق دوست

محسن رفیق‌دوست در سال ۱۳۱۹ در تهران به دنیا آمد. او تحصیلات ابتدایی‌اش را در دبستان رازی در میدان خراسان گذراند و دوره متوسطه را را نیز دبیرستان بهبهانی در محلهٔ سرچشمه خواند. در جریان حوادث صنعت نفت، رفیقدوست حامی آیت الله کاشانی بود و با اعضای سازمان مجاهدین خلق ارتباط داشت.

در کتاب خاطرات او گفته شده که با سعید محسن و محمد حنیف‌نژاد از رهبران اصلی سازمان مجاهدین خلق ارتباط داشته است. ظاهرا این ارتباط از طریق سیدعلی اندرزگو انجام می‌شده است؛ به این شکل اسلحه و مهمات سازمان مجاهدین خلق را از لبنان تامین می‌کرده است؛ کاری که بعد از انقلاب نیز توسط او انجام می‌شود و البته شائبه‌های زیادی نیز درباره آن مطرح می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
0
22
هر کسی به جایی وصل شد، به یک منصبی رسید و خودش را ساخت
علی اصغر قاسم پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
0
13
وقتی مردم با این درآمدهای ناچیز و بیکاری به سختی زندگی میکنند، انسان وقتی صحبتها و رفتار و وضع زندگی بعضی مسؤولان را می بند دلش به درد می آید، کاش اگر رفاهی باشد و ثروتی هست، همه از آن برخوردار باشن و ثروت و درآمد به تعادل برای کل افراد جامعه باشد، آفت بزرگی است این حقوفهای نجومی و درد آور است که قانونی و بجا هم جلوه کند، برخورداریهای یک عده و محرومیتهای دیگران، وجدان را چه شده است،؟! کاش منطق و عقل و قانون درست و عادلانه و قانونگرایی، اندیشه و فکر روشن و بصیرت بر افکار و ذهنها حاکم باشد، کاش....مقصد کجاست؟!
اکبر
|
Spain
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
1
18
چرا با رفیق دوست بخاطر اتفاقات بنیاد مستضعفان برخورد نشد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
1
16
دوستی داشتم در سال 1346 مدرسه را رها کرد و رفت و افتاد دنبال کار و کاسبی ریاضی همیشه صفر میگرفت ان موقع هشت ساله بودو در مغازه پدرش کارگری میکرد پدرش لحاف دوز بود دوستم را گاهی میدیدم پدرش میگفت همین که بتواند اسمش را بنویسد و یا بتواند هشت را با شش جمع کند کافی است مرد باید کاسب بار بیاید سالها گذشت و من و خانواده به اقتضای شغل پدر از ان شهر رفتیم و از او بی خبر بودم تاانقلاب شد و روزی سال 1386رفتم میدان تره بار تهران دیدم چهره یکی از معتمدان میدان اشنا است دوستم را شناختم و اشنایی دادم با خوشحالی مرا دعوت کرد به حجره خود و ساعتها صحبت کردیم گفتم الحمد الله کار و بارت خوب است گفت الهی شکر دو تا برج دارم و چند تا فروشگاه در شهر و حجره در میدان گفتم چه میکنی که این همه ثروت به هم زده ای گفت کاری نمیکنم از اطراف ورامین و تهران خربزه را میخریم کیلویی 100 تومان میفروشیم کیلویی 300 تومان به این سه درصد سود هم راضی هستیم شما خواننده عزیز نخندید بعضی از شغلها مثل حجره داری میدان تره بار همین سه چهار درصد سود را دارد که دوستان پولدار میشوند والا اختلاس 123 میلیاردی که گردش پول است
سوباسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
0
13
این بابا انقدر گردنش کلفته که تبر گردنش وجدا نمیکنه.
یادمه چند دهه پیش احضاریه دادگاه برای اختلاساش داشته انقدر هواش وداشتن که تو دادگاه حاضر نشد.
خدا کنه تا اینجا که بیت المال وغارت کرده سیر شده و باشه حتم دارم که سیرنشده
اذریا یه مثل دارن میگن یارو شکمش سیر شه چشش سیر نمیشه.
این یارونه شکمش سیر میشه نه چشش.
بدبخت ملت که گیر این ازدهای هفت سر شده.
هفت تا سر هفت تا دهن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
0
14
سؤال اينجاست اگر اين اقا در همان ميدان تره بار ميماند و به خربزه فروشي مشغول بود و مردم ايران را از خدمات ارزنده و مجاهدت هاي خود محروم ميكرد الان وضع ماليش چگونه بود؟ اقازاده هايش كجا بودند ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
0
10
بايستي تمام آنهايي كه در اين چهل سال پست و مقامي داشته اند و حين خدمت مال اندوزي و كاسبي و شركت هاي شخصي راه انداخته اند، خودشان، اطرافيان و فرزندانشان مورد بازجويي و محاسبه قرار گيرند؛ از كجا آورده ايد؟؟ با ايجاد انحصار و قوانين ضد توليد و دست وپا گير، اختلاس، رانت و اقتصاد دولتي در اين سالها بيت المال را غارت كرده ايد؟؟ حالا كه گردنتان كلفت شده بدنبال ايجاد اقتصاد آزاد و سرمايه داري مدل غربي در پوشش كلمات و اصطلاحات عوام فريب مانند "اقتصاد مردمي و مردم نهاد" هستيد؟ اينها بايد ممنوع الخروج شوند اموالشان مصادره شود و اونها رو آويزان كنند تا پول هايي كه به بانك هاي خارجي منتقل كرده اند را برگردانند
دولت امانتدار بيت المال است نه كاسب و صنعتگر و توليد كننده و تاجر، مدير دولتي بايستي امين باشد فكر و ذكرش خدمت به خلق باشد او كارمند ملت است؛ توليد، تجارت، صنعت، كشاورزي بايد توسط مردم ( نه مديران دولتي سرمايه دار و بانكدار) اجرا شود دولت فقط نقش نظارت، هدايت را بعهده خواهد داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
8
2
گویا طرحی در دست آماده سازی هست برای پیگیری اموال مسئولین از گذشته تا امروز، امیدواریم اژدهای هفت سر فساد که از تهدید و ارعاب وزیر کشور هم ترسی نداره نتونه سنگ پیش پای رئیسی که تا الان قاطعانه عمل کرده رو بگیره و بتونه اموال کسب شده از دزدی و فساد این شیادان رو پس بگیره
پاسخ ها
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
اين طرح كه شما از آن گفتي خيلي وقته كه هست و بنظرم در قانون نيز آمده ولي هيچ وقت اجرايي نشده و نخواهد شد.تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل
نظرات شما
پیشخوان