تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
خودروسازان توان بهبود کیفیت محصولات را دارند؟

تاثیر افزایش قیمت‌ها بر کیفیت خودرو‌های تولید داخل

گزارش دی ماه ارزیابی کیفیت خودرو‌های تولید داخل از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد کشور هفته گذشته اعلام شد. اما به نظر می‌رسد کیفیت خودرو‌های تولید داخل تحت تاثیر مشکلات تحریمی و حتی افزایش قیمت بهبود و یا نزول نیافته است.

تاثیر افزایش قیمت ها بر کیفیت خودروهای تولید داخل

رویداد۲۴ صنعت خودرو در دست انداز‌های تحریم‌های ظالمانه آمریکا دچار مشکلات بسیاری شده است، از رخت سفر بستن شرکای خارجی از جاده مخصوص تا ناتوان شدن برای تامین مواد اولیه و قطعات.

تولید خودرو نیز در همین چاله و دست انداز‌ها سرعت خود را از دست داده است و صنعت خودرو نه تنها از برنامه توسعه و چشم انداز ۱۴۰۴ عقب مانده است که حتی خودروسازان از پس تولید و اجرای تعهدات خود درمانده شده اند.

به همین سبب افزایش قیمت تمام شده محصولات و بدهی‌های معوق شان به قطعه سازان آن‌ها را بر آن داشت تا همه توان خود را برای ترغیب شواری رقابت و سازمان حمایت و در مجموع دولت به افزایش قیمت‌ها به کار ببندند و این تلاش بی نتیجه نماند و دولت پس از کش و قوس‌های فراوان مجوز افزایش قیمت‌ها را برای خودروسازان صادر کرد.

اما آنچه در میان عامه مردم و طبقه متوسط که نمی‌توانند خودرو‌های لاکچری تری سوار شوند و به همین خودرو‌های پر تیراژ داخلی چشم دوخته اند انتظار می‌رفت این است که این افزایش قیمت در نتیجه چه چیزی ارزش پیدا خواهد کرد و آیا کیفیت این خودرو‌ها با افزایش قیمت‌ها بهبود خواهد یافت؟

آنچه گزارش ارزشیابی کیفی خودرو در دی ماه نشان می‌دهد این است که سطح کیفی محصولات تولیدی همچنان روند پایدار خود را حفظ کرده است و تنها یک محصول از ایران خودرو یک ستاره کیفی دیگر کسب کرده است، اما در مجموع می‌توان گفت: همچنان تحریم‌های آمریکا بیشتر از کیفیت، کمیت را تحت الشعاع قرار داده است و پایش به کیفیت خودرو‌ها باز نشده است.

اما آنچه انتظار عموم مردم است که با افزایش قیمت‌ها کیفیت‌ها هم بهبود یابد محقق نشده است و خودروسازان همین که بتوانند روند صعودی تولید را دوباره از سر گیرند کار مهمی را انجام داده اند.

اکنون که صنعت خودروی کشور دچار تحریم‌ها است و شرکای خارجی جاده مخصوص بار سفر بسته و ایران را ترک کرده دسترسی خودروسازان داخلی به قطعات اصلی که پیش‌تر از منابع خارجی تامین می‌شود محدود شده است و این انتظار مردم در زمان تحریم تحقق پذیر نیست.

به عقیده برخی کارشناسان خودروسازان CKD کشورهم برای ادامه حیات باید با طرف چینی برای دریافت قطعه به هر روشی به توافق برسند و یا از منابع دیگری به غیر از شرکت‌های اصلی قطعات مورد نیاز خود را تامین کنند یا اینکه قطعه‌سازان داخلی را جایگزین منابع خارجی خود کنند.

چندی پیش محمدرضا نجفی منش رییس انجمن صنایع ناهمگن بیان کرد که باید نمایشگاهی از نداشته هایمان برگزار کنیم تا بتوانیم نیاز خودروسازان را داخلی سازی کنیم و این مهم از توان صنعتگران داخلی ما خارج نیست.

اما فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه حتی اگر تمام قطعات داخلی سازی شود، اما نرم افزار خودرو در اختیار طرف ایرانی نباشد، محصول نهایی به ثمر نخواهد نشست، زاوه می‌گوید وقتی که قطعات شرکت‌های طرف قرارداد همچون رنو، پژو و شرکت‌های گمنام چینی با سرمایه ایرانی داخلی سازی شود تا در شرایط حساس فعالیت ادامه داشته باشد، غلط است و این امر امکان پذیر نمی‌شود.

 به هر ترتیب اکنون گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از کیفیت خودرو‌ها در دی‌ماه ارائه کرده بیانگر آن است که بیشتر خودرو‌های داخلی سطح کیفی خود را در دی‌ماه حفظ کرده اند و باید امیدوار باشیم تا اگر شرایط رو به بهبود و پیشرفت صنعت خودرو منجر نمی‌شود حداقل در ادامه و در سال آینده این روند پایدار کیفیت خودرو‌ها حفظ شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان