تاریخ انتشار: ۱۵:۵۸ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۷

زیر ۳ میلیونی‌ها سال دیگر چقدر حقوق می‌گیرند؟

حدود ۴۰ درصد از کارمندان دولت کمتر از سه میلیون تومان دریافتی دارند که باتوجه به میزان افزایش مصوب حقوق، در سال آینده حقوق‌های سه میلیون تومانی به حدود سه میلیون و ۴۷۰ هزار تومان، حقوق‌های ۲.۵ میلیون تومانی به حدود سه میلیون تومان، حقوق‌های دو میلیون تومانی به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حقوق‌های یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومانی به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

رویداد۲۴گرچه طی سال‌های اخیر دولت خط کشی و معیار دقیقی برای اقشار مختلف درآمدی اعلام و مشخص نکرده است، ولی آنچه گاهاً هنگام حمایت مالی خود بروز داده نشان از آن داشته که حقوق‌های کمتر از سه میلیون تومان را برای حمایت مالی و کالایی ضروری می‌داند؛ به گونه‌ای که در پرداخت یارانه‌ها این عنوان شده بود که نباید حقوق کمتر از سه میلیون تومان حذف شود یا در زمان توزیع بسته‌های حمایتی در سال جاری کارکنان با درآمد کمتر از سه میلیون را محق دریافت کمک مالی دولت دانست.

این در حالی است که این خط سه میلیون تومانی بین برخی نمایندگان و کارشناسان بالاتر بوده و معتقدند که باید در شرایط موجود اقتصادی و تورمی که تا بیش از ۳۵ درصد (نقطه به نقطه) افزایش داشته است، حقوق‌های تا ۳.۵ میلیون تومان نیز مورد حمایت قرار گیرند.

در همین راستا بررسی وضعیت حقوق‌های پرداختی دولت به کارکنان خود از این حکایت دارد که بیش از یک میلیون از حقوق بگیران کمتر از سه میلیون تومان در ماه دریافتی دارند.

۴۰ درصد از کارمندان کمتر از ۳ میلیون می‌گیرند!

دولت در سال به حدود چهار میلیون و ۷۰۰ هزار کارمند و بازنشسته حقوق پرداخت می‌کند که در این بین تعداد کارکنان حقوق‌بگیر به دو میلیون و ۶۳۷ هزار نفر می‌رسد. از تعداد مجموع حقوق‌بگیران دریافتی‌های کمتر از سه میلیون تومان به حدود یک میلیون و ۴۲ هزار نفر اختصاص دارد که متوسط حقوق آنها به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد.

همچنین حدود ۹۲۶ هزار نفر یعنی معادل ۳۵ درصد از کارکنان کمتر از ۲.۵ میلیون دریافتی داشته و متوسط پرداختی به آنها به یک میلیون و ۹۸۶ هزار تومان می‌رسد.

اما جزئیات بیشتر از پرداخت‌های حقوقی دولت از این حکایت دارد که در فاصله بین دو میلیون تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فقط حدود ۴۹۱ هزار نفر میزان دریافتی دارند و متوسط حقوق آنها به دو میلیون و ۲۴۰ هزار تومان در ماه می‌رسد.

۱۶ درصد کارکنان دولت زیر ۲ میلیون حقوق می‌گیرند

وضعیت حقوق‌بگیران کمتر از دو میلیون تومان نیز به گونه‌ای است که حدود ۱۶ درصد از کارکنان کمتر از این رقم دریافت می‌کنند که ۴۳۵ کارمند دولت در ماه متوسط حقوق یک میلیون و ۶۲۷ هزار تومانی دارند.

همچنین حدود ۲۸۵ هزار و ۶۵۸ نفر به طور متوسط بین یک میلیون و ۵۰۰ تا دو میلیون تومان دریافتی دارند که متوسط حقوق آنها به یک میلیون و ۷۸۰ هزار در ماه می‌رسد.

در این دسته‌بندی حقوقی حدود ۷۷ هزار و ۸۸۵ نفر از کارکنان نیز دریافتی بین یک میلیون و ۲۴۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارند که متوسط یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومانی را برای این بخش رقم می‌زند، اما حداقل‌بگیران دولت یعنی حقوق یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومانی در ماه به حدود ۷۱ هزار و ۴۵۷ نفر می‌رسند.

میزان حقوق‌های زیر ۳ میلیون در سال آینده

در حالی وضعیت حقوق کارکنان کمتر از سه میلیون تومان در شرایط موجود اقتصادی از سوی کارشناسان و مسئولان سخت ارزیابی می‌شود که بحث نحوه افزایش حقوق آنها در سال آینده از چالش‌های بین دولت و مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۳۹۸ بود و در نهایت افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق به‌طور یکسان و پنج درصد علاوه بر آن به تصویب رسید.

در این شرایط حقوق کارکنان دولت که سه میلیون تومان است برای سال آینده به حدود سه میلیون و ۴۷۰ هزار تومان می‌رسد و حقوق‌های ۲.۵ میلیون تومانی به حدود سه میلیون تومان افزایش می‌یابد. حقوق‌های دو میلیون تومانی هم به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد و حقوق‌بگیران یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومانی تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش خواهد داشت.

دریافت مالیات از حقوق کارکنان دولت برای سال آینده پلکانی مصوب شده و حقوق‌های تا دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان از پرداخت مالیات معاف هستند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان