تاریخ انتشار: ۱۷:۵۳ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۸

بانک‌ها و بیمه‌ها برای کمک به سیل‌زدگان چه کردند؟

در پی وقوع سیل و خرابی‌های ناشی از آن منجر شد و هموطنان را با مشکلات زیادی مواجه کرد، در این میان، بانک‌ها و شرکتهای بیمه علاوه بر وظایفی که در مواقع اینچنینی و بروز خسارت به مردم بر عهده آنان است، در راستای مسوولیت‌های اجتماعی نیز وظایفی دارند که در این گزارش به آن خواهیم پرداخت.

بانک‌ها و بیمه‌ها برای کمک به سیل‌زدگان چه کردند؟

رویداد۲۴ شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و کانون بانک‌های خصوصی در بیانیه‌ای مشترک، آمادگی نظام بانکی برای حمایت از سیل‌زدگان را اعلام کردند.
هیأت دولت نیز با اعطای ۴,۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت به آسیب‌دیدگان این بلای طبیعی موافقت کرد.

اقدامات بیمه مرکزی

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان این‌که آن دسته از خودروهایی که بیمه بدنه دارند طبیعی است که خسارتشان پرداخت خواهد شد و مشکلی از این بابت نخواهند داشت گفت: برای آن دسته از خودروهایی که بیمه بدنه نداشته‌اند هم در حال بررسی راه حل‌هایی هستیم تا بتوانیم به نحوی از مشکلاتشان کم کنیم.

غلامرضا سلیمانی با بیان این‌که بررسی‌ها از ابعاد خسارت سیل آغاز شده است گفت: اکثر شرکت‌های بیمه‌ای به‌ویژه در استان گلستان و شرق استان مازندران بررسی‌های خود را از ابعاد خسارات وارد شده آغاز کرده‌اند؛ با این حال ارزیابی دقیق خسارات در واحدهای تجاری، مسکن، اثاثیه منزل، واحدهای صنعتی و خودروها زمانی به صورت قطعی می‌تواند انجام شود که آب فروکش کند.

او با بیان این‌که اکیپ‌های شرکت‌های بیمه و شورای هماهنگی بیمه‌ای در مراکز استان‌ها مستقر شده‌اند ادامه داد: واحدهای مسکونی شهرستان‌های آق‌قلا و گنبد و روستاهای اطراف که تحت پوشش کمیته امداد و بنیاد مسکن بوده‌اند، همگی بیمه هستند که از این نظر بخشی از آسیب‌هایی که وارد شده است توسط شرکت‌های بیمه مشمول پرداخت خواهد شد.

رئیس کل بیمه مرکزی از دستور خود به شرکت‌های بیمه برای ارزیابی سریع‌تر و پرداخت بخشی از خسارات به صورت علی‌الحساب خبر داد و گفت: در استان فارس که خسارات به خودروها مشخص‌تر است، این خودروها به پارکینگ منتقل شده‌اند. خودروهایی که بیمه شخص ثالث دارند، اگر حادثه منجر به فوت یا مصدومیت داشته باشند خسارت آنها محاسبه و پرداخت خواهد شد.

او خسارات رخ داده را عمدتاً مربوط به حوزه‌های بیمه مسئولیت، جامع شهری، واحدهای مسکونی، اثاثیه و خودروها ارزیابی کرد و گفت که بیمه‌های ایران، سرمد، میهن، آرمان، آسیا و البرز و دیگر شرکت‌های بیمه‌ای در این خسارت درگیر هستند که به صورت متنوع در استان‌های مختلف بیمه‌نامه‌هایی صادر کرده‌اند.

اقدامات بانک توسعه تعاون

حجت‌الله مهدیان - مدیرعامل بانک توسعه تعاون - با تشریح اقدامات این بانک در ارتباط با سیل‌زدگان استان‌های گلستان و مازندران گفت: بانک توسعه تعاون آمادگی پرداخت ۱۰۰۰ فقره تسهیلات اعتباری قرض‌الحسنه ۵۰ میلیون ریالی در قالب ۷۰۰ فقره به آسیب‌دیدگان استان گلستان و ۳۰۰ فقره به آسیب‌دیدگان استان مازندران که در حادثه سیل اخیر دچار سانحه شده‌اند را دارد. این تسهیلات اعتباری با معرفی استانداری و فرمانداری استان و شهرستان‌های ذی‌ربط و با هماهنگی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان از طریق شعب این بانک به متقاضیان پرداخت خواهد شد.

وی با بیان این‌که این بانک علاوه بر تخصیص مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در قالب تهیه و اهدای هدایا کمک‌های غیر نقدی که به‌صورت تأمین بخشی از نیازهای ضروری آسیب‌دیدگان ناشی از سیل از قبیل پتو، پوشاک بچه، وسایل بهداشتی، آب‌معدنی، ماسک، بالش، چکمه که در قالب دو کامیون و چهار خودروی نیسان برای مصرف مردم آسیب‌دیده استان‌های گلستان و مازندران ارسال شده است گفت: مدیران ستادی و استانی این بانک نیز در راستای همدلی و همراهی با مردم آسیب‌دیده استان‌های گلستان و مازندران نسبت به اختصاص یک روز حقوق خود به این موضوع اقدام کرده‌اند.

مهدیان، استمهال تسهیلات پرداختی قبل از وقوع حادثه و اعطای تنفس متناسب با شرایط متقاضی و بخشش جرایم دیرکرد مطالبات غیر جاری در کلیه بخش‌های اقتصادی را از دیگر اقدامات این بانک در جهت کمک به مردم حادثه‌دیده استان‌های گلستان و مازندران برشمرد.

اقدامات بیمه آسیا

پیش از این بیمه آسیا نیز اعلام کرده بود که خسارت سیل استان‌های گلستان و مازندران در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در محل حادثه پرداخت می‌شود.

مسعود بادین - مدیر عامل این شرکت بیمه - خبر داده بود که اکیپ ویژه‌ای متشکل از مدیر بیمه‌های آتش سوزی، مدیران استانی بیمه آسیا و ارزیابان رسمی خسارت به محل حادثه مراجعه و نسبت به برآورد و پرداخت خسارت بیمه شدگان بیمه آسیا اقدام کردند.

وی تصریح کرده بود که با توجه به فوریت موضوع و حضور کارشناسان بیمه آسیا در منطقه، خسارت وارده به منازل مسکونی روستایی و شهری و تأسیسات در چارچوب شرایط بیمه نامه بررسی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به پرداخت خسارت اقدام می‌شود.

اقدامات بیمه سامان

شرکت بیمه سامان نیز ضمن ابراز همدردی با حادثه دیدگان از این واقعه تلخ، آمادگی خود را برای پرداخت خسارت به بیمه گذاران بیمه‌های بدنه اتومبیل که دارای پوشش بلایای طبیعی هستند، اعلام کرد.

مدیر بیمه‌های اتومبیل بیمه سامان در این باره گفت: کارشناسان فنی شرکت برای پاسخگویی و نیز ارزیابی خسارات وارده به محض اعلام حادثه از سوی بیمه گذاران آمادگی کامل دارند.

به گفته محمد اباذریان، همه شعب شرکت بیمه سامان در مراکز استان‌ها به عنوان مرکز اعلام خسارت و تشکیل پرونده برای بیمه گذاران تعیین شده‌اند تا با هماهنگی آنها، اقدامات لازم به منظور تسریع در پرداخت خسارت زیان دیدگان صورت پذیرد.

وی افزود: بیمه گذاران برای دریافت اطلاعات بیشتر و یا اعلام خسارت می‌توانند با شماره ۸۹۴۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمایند.

اقدامات بانک گردشگری

بانک گردشگری و گروه مالی گردشگری نیز در راستای همدردی و کمک به آسیب دیدگان سیل اخیر استان گلستان مبلغ ۵ میلیارد ریال به سازمان جمعیت هلال احمر اختصاص داد.
بانک گردشگری اعلام آمادگی کرده که در استان گلستان به دلیل صدمات شدید وارده به زمین‌های کشاورزی و منازل مسکونی آسیب دیده و یا از بین رفته، تسهیلات ارزان قیمت اعطا کند تا فعالیت‌ها و کسب و کارهای متوقف شده دوباره احیا و چرخه اقتصادی منطقه در سال رونق تولید به گردش درآید.

اقدامات پست بانک

پست بانک ایران اعلام کرده که به منظور حمایت از هموطنان آسیب دیده از سیل در استان‌های گلستان و مازندران و دیگر مناطق کشور شماره حساب ۹۹۹۹۹ و شماره کارت ۶۲۷۷-۶۰۷۰-۰۰۰۰-۶۳۳۳ ویژه جمعیت هلال احمر نزد پست بانک ایران، آماده دریافت کمک‌های نقدی هموطنان در سراسر کشور است.

بر این اساس، هموطنان می‌توانند کمک‌های نقدی خود را از طریق دستگاه‌های خودپرداز کلیه بانک‌ها، درگاه‌های اینترنتی، اپلیکیشن‌های پرداخت، سایر درگاه‌های پرداخت الکترونیکی و یا با مراجعه به شعب و باجه‌های این بانک در سراسر کشور واریز کنند.

اقدامات بیمه ملت

مدیر عامل بیمه ملت نیز ضمن تاکید بر سرعت عمل و هماهنگی کلیه بخش‌ها با امور نمایندگان برای کمک به نمایندگان شرکت در مناطق سیل‌زده و هم‌وطنان در این استان‌ها، آمادگی بیمه ملت را جهت جبران خسارت‌های احتمالی اعلام کرد.

علی صلاحی‌نژاد با اشاره بر رسالت اجتماعی و منشور اخلاقی شرکت گفت: بیمه ملت به نحو شایسته با ارسال کمک‌های نقدی و اقلام مورد نیاز، در صورت لزوم به صورت اجرایی نیز وارد عمل خواهد شد.
شرکت بیمه ملت همچنین بودجه‌ای برای کمک به آسیب‌دیدگان اختصاص داده است. علاوه بر آن شماره حسابی نیز برای نمایندگان این شرکت مشخص شده تا در صورت تمایل، کمک‌های نقدی خود را به آن واریز کنند.

اقدامات بیمه البرز

شرکت بیمه البرز نیز اعلام کرده که کارشناسان این شرکت بلافاصله پس از وقوع این حوادث در مناطق سیل زده حضور یافته و در حال رسیدگی و ارزیابی خسارت‌های اعلام شده از سوی بیمه‌گزاران خسارت دیده بیمه البرز هستند.

طبق اعلام این شرکت، بیمه گزاران آسیب دیده دارای بیمه نامه‌های آتش سوزی و بدنه خودروی این شرکت می‌توانند برای اعلام خسارت به شعب یا نمایندگی‌های بیمه البرز در سراسر کشور مراجعه کنند.

اقدامات بیمه آرمان

کامبیز پیکارجو - مدیر عامل بیمه آرمان - هم اعلام کرد که با هدف کاهش دغدغه بیمه شدگان در مناطق سیل زده بویژه گنبدکاووس، تیم‌های کارشناسی و ارزیابی بیمه آرمان از ۵ تیم به ۸ تیم افزایش یافته است.

این تیم‌ها مرکب از کارشناسان ستاد و شعب استان‌های گلستان و مازندران و با مدیریت و نظارت عسگر معزی سرپرست معاونت فنی بیمه آرمان از ۲۹ اسفند به کار بازدید از واحدهای مسکونی و تجاری تحت پوشش، تشکیل پرونده و ارزیابی خسارت مشغول هستند.
زیاندیدگان تحت پوشش در این مناطق می‌توانند با مراجعه به شعب گرگان و ساری و باجه‌های این شرکت در منطقه نسبت به اعلام خسارت و تشکیل پرونده اقدام کنند تا در کمترین زمان ممکن خسارت آنها بررسی و پرداخت شود.
پیشتر، مدیر عامل بیمه آرمان با حضور در شعبه ساری و ضمن ابراز همدردی با سیل زدگان مناطق شمالی کشور، دستور تشکیل کمیته‌ای در منطقه سرپرستی شمال کشور برای بررسی دقیق ابعاد این حادثه ناگوار و تسریع در رسیدگی به پرونده زیاندیدگان را صادر کرده بود.

اقدامات بیمه نوین

سرپرست معاونت فنی بیمه نوین نیز اعلام کرده که برآورد دقیق خسارت و تشکیل پرونده در مناطق سیل زده استان‌های گلستان و مازندران بلافاصله بعد از کاهش سطح آب و بهبود شرایط جوّی انجام می‌شود.
 

وازگن بدروسیان با تاکید بر سرعت فرآیند رسیدگی به خسارت‌های ناشی از سیل در مناطق شمال کشور گفت: وقوع سیل در شمال کشور در استان‌های گلستان و مازندران، مردم این شهرها را در روزهای آغاز سال با مشکل مواجه کرده است. لذا هدف فعلی و تلاش همکاران من در بیمه نوین رسیدگی و پرداخت خسارت در سریع‌ترین و کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت کنونی مناطق سیل زده افزود: حضور کارشناسان خسارت شعب گرگان و استان مازندران بیمه نوین در محل‌های اعلام شده برای رسیدگی به خسارات وارده در زمان بسیار کوتاهی پس از حادثه انجام شد اما با توجه به سطح بالای آب گرفتگی و همچنین ادامه عملیات امداد و نجات در منطقه ارزیابی نهایی خسارت‌های وارد شده تا زمان کاهش سطح آب و بهبود شرایط محلی به صورت کامل امکان پذیر نیست.

بدروسیان خاطرنشان کرد: بررسی، برآورد آسیب‌ها و تشکیل پرونده جهت پرداخت خسارت مربوط به این حادثه به عنوان اولویت کاری مدیریت بیمه‌های آتش سوزی در روزهای آتی ابلاغ و در برنامه قرار گرفته است تا بیمه گذاران عزیز ما در کوتاه‌ترین زمان بتوانند خسارات وارد شده را دریافت کنند.

بدروسیان همچنین از بیمه گذاران این شرکت که طی این حادثه دچار آسیب و خسارت شده‌اند، خواست جهت رسیدگی مناسب و تسریع فرآیند پرداخت خسارت، شعب و دفاتر نمایندگی استان‌های مذکور را از موارد آسیب رخ داده مطلع کنند.

اقدامات بانک مهر ایرانیان

بانک قرض الحسنه مهر ایران نیز اعلام کرده که به منظور کمک‌رسانی به آسیب دیدگان سیل در استان گلستان، پایگاه کمک‌رسانی خود را در شهرستان آق قلا مستقر و به توزیع اقلام ضروری و خوراک کنسروی در میان سیل زدگان اقدام کرد.

این بانک اعلام کرده که هموطنان می‌توانند کمک‌های نقدی خود به سیل زدگان استان گلستان را به شماره کارت ۶۰۶۳۷۳۷۰۰۰۰۱۴۲۲۳ به نام کمک‌های مردمی جمعیت هلال احمر واریز کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سیل امروز
نظرات شما
پیشخوان