تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۰۸ تير ۱۳۹۸
سیدکمال‌الدین شهریاری در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

سیاست‌های دولت بازار مسکن را آرام نمی‌کند/ قیمت مسکن کاهش نمی‌یابد

شهریاری گفت: در بخش مسکن اتفاق مثبت و جدیدی دیده نمی‌شود که بتوان به استناد آن، خبر کاهش احتمالی قیمت در حوزه مسکن را به مردم اعلام کرد.

سیاست‌های فعلی به کاهش قیمت مسکن منجر نخواهد شد

رویداد۲۴ محمد آیتی: چندی پیش، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفت که افراد فعلاً خانه نخرند، زیرا در آینده نزدیک شاهد کاهش قیمت مسکن خواهیم بود.

هرچند بیان چنین وعده‌ای در دولت‌های گذشته مسبوق به سابقه بوده، اما کاملاً مشخص است که بسیاری از مردمی که این روز‌ها به دنبال خرید خانه هستند در سردرگمی بسر می‌برند. این افراد نمی‌دانند که باید زودتر برای خرید خانه دست به کار شوند تا قیمت‌ها بیش از این بالا نرود یا باید به حرف مسئولان اعتماد کنند تا در آینده با قیمتی مناسب‌تر صاحب خانه شوند؟

در همین خصوص، سیدکمال‌الدین شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس به رویداد۲۴ گفت: من به شخصه صحبت‌های وزیر مسکن در خصوص اینکه مردم خانه نخرند که در آینده نزدیک قیمت‌ها پایین خواهد آمد را نشنیدم، ولی اگر این نقل قول درست باشد باید بگویم این صحبت، یک اظهارنظر غیرکارشناسانه است و هر سخن بی‌پایه‌ای نه تنها نمی‌تواند به بازار مسکن آرامش دهد که حتی می‌تواند به آشفتگی این بازار هم دامن بزند.

وی افزود: در شرایط فعلی اقتصادی، بیشتر تغییراتی که در قیمت‌ها رخ می‌دهد، درون‌بخشی نیست. این موضوع در همه حوزه‌ها کاملاً محسوس است و تنها به یک بخش خاص معطوف نمی‌شود. بیشتر تغییراتی که مخصوصاً در یک سال اخیر در قیمت‌ها رخ داده بواسطه تغییراتی بوده که در شاخص‌های کلان اقتصادی به منصه ظهور رسید.

نماینده دشتی و تنگستان تصریح کرد: افزایش نرخ ارز که باعث کاهش ارزش پول ملی شد، خود به خود روی همه بخش‌ها اعم از کالا و خدمات اثر گذاشت بدون آنکه بتوان برای آن، دلیل درون‌بخشی پیدا کرد. از این‌رو مسکن هم جدا از بقیه کالا و خدمات که با تورم سرسام‌آور روبرو شده، نیست. از طرفی من در بخش مسکن اتفاق مثبت و جدیدی ندیدم که بتوانم به استناد آن، خبر کاهش احتمالی قیمت در حوزه مسکن را به مردم اعلام کنم.

شهریاری در پاسخ به اینکه تکمیل و تحویل مسکن مهر باقی مانده چقدر می‌تواند به ثبات بازار مسکن کمک کند؟ گفت: با اطلاعاتی که من دارم بعضی واحد‌های مسکن مهر جایی ساخته شده که اصلاً متقاضی ندارد، ولی اتمام و تحویل آن دسته از مسکن مهر که دارای متقاضی است می‌تواند به بازار مسکن دهک‌های پایین جامعه کمک کند. البته باید توجه داشت که عرضه مسکن مهر یا امثال آن اگر با این شیوه و کیفیت ساخت باشد به هیچ عنوان در قیمت مسکن دهک‌های میانی و بالای جامعه تاثیر نخواهد گذاشت و این روند تنها به یاری چند دهک پایین جامعه که به دنبال مسکن ارزان هستند خواهد آمد و نباید تصور کرد عرضه این واحد‌ها بتواند تاثیری در کل بازار مسکن بگذارد.

این عضو کمیسیون عمران در ادامه بیان کرد: اگر تلاش‌هایی که وزیر راه و شهرسازی و زیرمجموعه ایشان انجام می‌دهند در حوزه تامین زمین از محل دارایی‌های خود وزارتخانه برای انبوه‌سازی باشد می‌توان به بهبود وضعیت بازار مسکن امیدوار بود. آقای اسلامی در تلاش است که طرح‌هایی را ارائه کند که اقشار کم‌درآمد و متوسط بتوانند راحت‌تر صاحب خانه شوند. یکی از این طرح‌ها، «طرح مسکن ملی» است که با مشارکت دولت و بخش خصوصی انجام می‌شود. از این‌رو دولت با کسانی که دارای زمین هستند مشارکت می‌کند. در این طرح، دولت تسهیل‌گر خواهد بود و وظیفه دارد که تسهیلات لازم و ارزان قیمت را در اختیار صاحب زمین و سازنده قرار دهد تا ساخت و ساز سرعت بیشتری به خود بگیرد. از طرفی، دولت می‌تواند با ارائه زمین به سازندگان کمک به عرضه هرچه بیشتر مسکن کند. حقیقتاً در این رابطه تلاش‌هایی هم شده، اما من گزارشی از اقدامات صورت گرفته در این بخش ندارم.

شهریاری در پایان خاطرنشان کرد: اگر طرح‌هایی مثل «طرح ملی مسکن» به درستی اجرا شود حتماً شاهد ثبات و آرامش بیشتر در بازار مسکن خواهیم بود، اما با روند موجود و واقعیت‌هایی که در جامعه قابل رویت است نمی‌توان خیلی به کاهش قیمت مسکن امیدوار بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت مسکن
نظرات شما
پیشخوان