تاریخ انتشار: ۰۰:۰۶ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
الاخبار:

روحانی - ترامپ؛ چرا مصافحه‌ای اتفاق نخواهد افتاد؟

نزدیکی زمان نشست‌های نیویورک، هر ساله باب صحبت از امکان استفاده از این کنفرانس بین المللی برای ایجاد تغییر در سطح روبط ایران و آمریکا را می‌گشاید،

رویداد۲۴ زکریا أبو سلیسل در الاخبار نوشت: جلسه مجمع عمومی سازمات ملل هر ساله باب صحبت از امکان استفاده از این نشست بین المللی برای ایجاد تغییر در سطح روبط ایران و آمریکا را می‌گشاید، اما امسال، شرایط تا حدود زیادی متفاوت است؛ بویژه پس از آنکه رئیس جمهور آمریکا، مشاور امنیت ملی خود، جان بولتون را بر کنار کرد؛ کسی که به دشمنی تاریخی با ایران معروف بود و به دنبال آن، مسئولان ایرانی از برکناری بولتون اظهار رضایت کردند؛ اما همزمان، تاکید می‌کنند که تغییر نظر ایران در مورد ایالات متحده، در گرو تغییر سیاست‌های واشنگتن است، نه تغییر مسئولان در کاخ سفید.

در ادامه این مطلب آمده است: این در حالی است که رسانه‌های ایرانی، در اعلام موضع رسمی این کشور در مورد مذاکره با آمریکا، پیش دستی کرده و اخراج بولتون را به معنای دور شدن شبح جنگ ایران و آمریکا می‌دانند. علاوه بر این، برخی روزنامه‌ها به انگیزه‌های ترامپ از این اقدام اشاره می‌کنند و در همین رابطه، یک روزنامه اصولگرا، در مطلبی، اقدام فرانسه برای میانجی گری میان ایران و ایالات متحده را دلیلی برای اختلاف بین ترامپ و بولتون می‌داند؛ تحلیلی که از اطلاعات منتشر شده در بلومبرگ، در خصوص نیت ترامپ برای کاهش تحریم‌های علیه ایران، به منظور زمینه سازی برای دیدار با روحانی، چندان دور نیست.

در کنار تفاصیلی که در مورد انجام دیدار بین روحانی و ترامپ مطرح می‌شود، حسن احمدیان، تحلیلگر سیاسی ایرانی معتقد است که ایران به هیچ عنوان تحت فشار، با آمریکا مذاکره نمی‌کند. علاوه بر این، صابر گلعنبری تاکید می‌کند که هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهنده موفقیت میانجی ها، در ارائه ضمانت‌هایی به ایران، در خصوص امادگی آمریکا برای دادن امتیاز‌هایی در زمینه کاهش تحریم‌ها باشد.

با این پیشینه، احمدیان در گفتگو با الاخبار می‌گوید: برگزاری دیدار بین روحانی و ترامپ، یک امتیازدهی محوری و اساسی از سوی ایران محسوب می‌شود و همین امر، احتمال انجام نشدن چنین دیداری را تقویت می‌کند. همچنین، گلعنبری، در گفتگو با الاخبار تاکید کرد که شرایط برای انجام مذاکره مستقیم بین ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها فراهم نیست و نشستن ایران پای میز مذاکره با آمریکا، در گروه ایجاد شرایطی است که بتواند آن را برای گفتگو قانع کند.

این تحلیلگر ایرانی برای مستدل کردن گفته‌های خود، به تجربه مذاکرات ایران و آمریکا در سال‌های قبل اشاره می‌کند، که زمانی صورت گرفت که تهران از طریق واسطه عمانی، ضمانت‌هایی را در مورد برخی مسائل از قبیل حق آن در غنی سازی اورانیوم، به دست آورده بود.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان