تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۱۰ آبان ۱۳۹۸

قیمت دلار زیر ۱۱ هزار تومان خواهد رفت؟ / چشم طمع دولت به نقدینگی بورس

یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: قیمت کنونی دلار روی کانال ۱۱ هزار تومان، نرخ پذیرفته شده‌ای برای دولت و فعالان اقتصادی است مگر اینکه دلال‌هایی که روی قیمت بالا خرید کرده باشند قصد شایعه پراکنی، جو سازی و التهاب آفرینی داشته باشند.
نقدینگی بورس
رویداد۲۴ بازار‌های ارز، طلا و بورس این روز‌ها در حالتی از انتظار برای کاهش و یا افزایش احتمالی قرار گرفته اند. نشانه‌هایی از کاهش قیمت دلار و طلا در بازار دیده می‌شود و در عین حال بورس از هیجان چند هفته گذشته خود خارج و به مدار اصلاح و تعادل نسبی رسیده است. در خصوص قیمت دلار برخی معتقدند امکان کاهش قیمت روی کانال ۱۰ هزار تومان وجود دارد و از طرفی برخی این کاهش را غیر منطقی می‌دانند. از طرفی توافق تجاری چین و آمریکا نیز می‌تواند عامل اثرگذار در کاهش قیمت جهانی طلا باشد که به طور مستقیم بر قیمت طلا بر بازار ایران نیز اثرگذار خواهد بود.

با این حال نباید نقش عوامل غیر قابل پیش بینی سیاسی را در روند بازار‌ها بی تاثیر دانست، موضوعی که حتی اقتصاد جهانی را نیز با بیم و ترس‌هایی همراه کرده است. اما در این شرایط سوال اینجاست که کدام بازار‌ها می‌تواند در آینده برای ورود سرمایه، به خصوص سرمایه‌های خرد مردم سودآور باشد؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد دلار و طلا در حال حاضر مقصد چندان مطمئنی برای ورود نیست هرچند در بازار سرمایه هم نمی‌توان به طور قطع از بالا رفتن شاخص مطمئن بود و حتی پیش بینی‌هایی مبنی بر ادامه دار بودن اصلاح شاخص وجود دارد، اما قطعا سهم‌های بنیادی در آینده می‌توانند اطمینان بیشتری برای سودآوری داشته باشند.

دلار زیر ۱۱ هزار تومان منطقی است؟

حمید رضا میرمعینی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد۲۴ گفت: آنچه مشخص است هیچ کدام از قرینه‌های منطقی موجود دلیلی بر پشتیبانی دولت برای کاهش قیمت دلار نیست. با توجه به کسری بودجه دولت، قیمت شکل گرفته کالا‌های موجود در بازار، درآمد‌های ارزی و میزان عرضه آن نمی‌توان گفت که نشانه‌ای از کاهش قیمت ارز در بازار وجود دارد.

وی با بیان اینکه هیچ دلیل محکم و منطقی برای اینکه قیمت ارز زیر ۱۱ هزار تومان بیاید وجود ندارد، اظهار کرد: کاهش قیمت دلار زیر ۱۱ هزار تومان تنها می‌تواند مقطعی و متاثر از هیجان مثبت و یا اخبار سیاسی امیدوار کننده باشد. در مقطع ۶ ماهه بعید است که توافق و یا اتفاق شگفت انگیزی در عرصه بین المللی رخ دهد و در صورت وجود جو سیاسی مثبت تنها باید گفت که در بازار ارز رشد قیمت نخواهیم داشت و تنها ثبات بر بازار حاکم خواهد بود.

میرمعینی تصریح کرد: قیمت کنونی روی کانال ۱۱ هزار تومان، نرخ پذیرفته شده‌ای برای دولت و فعالان اقتصادی است مگر اینکه دلال‌هایی که روی قیمت بالا خرید کرده باشند قصد شایعه پراکنی، جو سازی و التهاب آفرینی داشته باشند.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: در مجموع باید گفت کاهش قیمت به صورت مقطعی و تحت تاثیر عرضه دلار‌های خانگی احتمال رخ دادن هست، اما به صورت برنامه ریزی شده چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

طلا تحت تاثیر توافق آمریکا و چین

همچنین میرمعینی در خصوص آینده قیمت طلا در بازار نیز اذعان کرد: بازار‌های جهانی به لطف توافقی که قرار است بین آمریکا و چین رخ دهد روند مثبتی در پی خواهد گرفت و این باعث می‌شود قیمت جهانی طلا نیز با کاهش روبرو شود که اثر مستقیم روی قیمت طلا در ایران خواهد داشت. به نظر می‌رسد نشانه‌هایی از مثبت شدن روند رشد اقتصاد جهانی دیده شود. در این شرایط البته توصیه‌ای به سرمایه گذاری در طلا و یا ارز نمی‌شود.

چشم طمع دولت به نقدینگی بازار بورس؟

این کارشناس بازار سرمایه همچنین با اشاره به روند اصلاحی شاخص بورس طی روز‌های گذشته گفت: روند اصلاحی بازار بورس هم کمی طولانی‌تر ادامه خواهد داشت، مگر اینکه اخبار جدیدی بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

میرمعینی خاطرنشان کرد: اولین عامل اثرگذار در بورس تحولات سیاسی است. دومین عامل قیمت جهانی کالاهاست که اگر روند افزایشی داشته باشد تاثیر مثبتی بر بازار بورس خواهد گذاشت. سومین عامل سیاست‌های پولی و مالی دولت است.

وی تصریح کرد: در این چند روز نشانه‌هایی مبنی بر چشم طمع دولت بر سرمایه‌های وارد شده در بورس دیده می‌شود. انتشار اوراق بدهی ۱۰ هزار میلیارد تومانی و فروش سهام شرکت‌های دولتی، نشان از آن دارد که دولت، هدف کسب نقدینگی از بازار بورس را دارد و پولی که توسط دولت از بازار خارج شود دیگر به آن باز نخواهد گشت.

میرمعینی افزود: در این شرایط جریان نقدیندگی با کندی حرکت خواهد کرد و حجم معاملات را کاهش خواهد داد. بازار برای رشد نیازمند خبر‌های مثبت است. در این چند روز قیمت‌ها حاوی اطلاعات اثرگذار بوده است و از این به بعد باید خبر‌های مثبت‌تر و هیجان انگیزتر برای رشد بازار سرمایه شنیده شود.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین گفت: به نظر می‌رسد ظرف ۲ تا ۳ ماه آینده رشد قابل توجهی در شاخص کل شنیده نخواهد شد. شاید تک سهم‌هایی باشند که ذات ارزنده داشته باشند و یا سهم‌هایی که افت شدید کرده باشند و دوباره روند رو به رشد بگیرند، اما به صورت کلی در شاخص کل و شاخص هم وزن نشانه‌ای از رشد‌های عجیب دیده نمی‌شود.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان