تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۱۸ آبان ۱۳۹۸

علت ضریب نفوذ پایین بیمه در ایران چیست؟/ بیمه‌ها وارد جنگ قیمت برای حفظ سهم بازار شده‌اند

یک کارشناس صنعت بیمه گفت: آنچه موجب بهبود وضعیت شاخص ضریب نفوذ بیمه در کشور و تغییر نگرش جامعه نسبت به موضوع بیمه شده، بحث تبلیغات، اطلاع رسانی و اعتمادسازی درباره عملکرد شرکت‌های بیمه است.
علت ضریب نفوذ پایین بیمه در ایران چیست؟/ بیمه‌ها وارد جنگ قیمت برای حفظ سهم بازار شده‌اند
رویداد۲۴ بر اساس آخرین اطلاعات و آماری صنعت بیمه که در سالنامه آماری بیمه مرکزی در سال ۹۷ منتشر شده، ضریب نفوذ بیمه در سال ۱۳۹۷ تغییر محسوسی نداشته و سهمی که از تولید ناخالص داخلی داشته از ۲.۳ درصد به ۲.۳۸ درصد رسیده که نشان می‌دهد صنعت بیمه در مقایسه با دیگر مجموعه اقتصاد کشور حرکت سریع‌تری نداشته است.

علت ضریب نفوذ پایین بیمه در ایران چیست؟

اما علت ضریب نفوذ پایین بیمه در ایران چیست؟ ضریب نفوذ بیمه در ایران نسبت به کشور‌های شاخص و حتی متوسط جهانی در صنعت بیمه، از عدد پایینی برخوردار است. به طور مثال ضریب نفوذ بیمه در هلند به جز سال ۲۰۱۷ که به رقم ۹.۶ درصد رسیده است، پیوسته بیش از ۱۰ درصد بوده و این ضریب در آمریکا نیز در مرز ۸ درصد در نوسان است. همچنین متوسط ضریب نفوذ بیمه در جهان نیز در سال‌های اخیر در حدود ۶ درصد بوده است. اما ضریب نفوذ بیمه در ایران طی سال‌های مورد بررسی اگرچه با افزایش ۲ برابری مواجه شده، اما همچنان پایین است.

پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در ایران عوامل مختلفی دارد از فرهنگ عامه مردم و عدم اعتقادشان به بیمه گرفته تا ضعف شرکت‌های بیمه در افزایش این ضریب. یکی از ضعف‌های شرکت‌های بیمه به عدم برنامه ریزی و سرمایه گذاری آن‌ها در بحث تبلیغات و اطلاع رسانی محصولات و خدماتشان بازمی‌گردد. آمار‌ها نشان می‌دهد شرکت‌های بیمه کمتر از دو درصد درآمد‌های خود را به بحث تبلیغات اختصاص داده اند و این مسئله حاکی از آن است که مدیران صنعت بیمه اعتقادی به تبلیغات ندارند و هزینه‌های مربوط به آن را هزینه می‌دانند تا فایده.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۹۷ شرکت‌های مورد بررسی در جامعه آماری حدود ۸۶ میلیارد تومان در زمینه تبلیغات و بازاریابی هزینه کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۴۳ درصد رشد داشته است. در این میان شرکت بیمه آسیا با بیش از ۱۰ میلیارد تومان، بیشترین هزینه تبلیغات و بازاریابی را داشت. شرکت‌های بیمه سرمد، کوثر، سامان و البرز نیز رتبه‌های بعدی از لحاظ تبلیغات و بازاریابی را در اختیار دارند.

علیرضا رنجبر عضو شورای فنی بیمه دانا و کارشناس رسمی دادگستری در رشته بیمه در خصوص علت ضریب نفوذ پایین بیمه در ایران به خبرنگار اقتصاد۲۴ گفت: با وجود هزینه‌های انجام شده در سال ۹۷ و سال‌های قبل‌تر در شرکت‌های دولتی و خصوصی جهت تبلیغات، ضریب نفوذ بیمه (نسبت حق بیمه تولیدی به تولید ناخالص داخلی) رابطه مستقیمی با درجه توسعه یافتگی کشور در تمام زمینه‌ها دارد.

رنجبر با بیان اینکه آنچه موجب بهبود وضعیت شاخص و همچنین تغییر نگرش جامعه نسبت به موضوع بیمه شده، بحث تبلیغات، اطلاع رسانی و اعتمادسازی پیرامون عملکرد شرکت‌های بیمه بوده است، تصریح کرد: این امر موجب شناخت بیمه به عنوان کالای ضروری بین افراد جامعه شده است.

وی بیان کرد: اگر بیمه گذاران با موضوع بیمه آشنا بوده و از جبران خسارت‌های احتمالی خود اطمینان داشته باشند، آرامش و آسودگی خاطر نزد افراد جامعه ایجاد می‌شود. همچنین فضای کسب و کار و رقابت نیز نزد فعالان اقتصادی مساعدتر می‌شود.

عضو شورای فنی بیمه دانا افزود: با بررسی‌های انجام شده می‌توان به تعدادی از آن‌ها شامل عدم فرهنگ سازی مناسب توسط خانواده، سیستم آموزشی و…، سطح درآمد و رفاه عموم مردم و خانواده، عدم ویژگی ملموس خدمت بیمه نسبت به سایر خدمات و کالاها، عدم ارائه محصولات جدید بیمه‌ای متناسب با نیاز‌های جامعه امروزی، تحریم‌ها و اثرات آن در تمام بخش‌ها (ورود دانش، رقابت و…) و در آخر هدفمند نبودن هزینه‌های انجام شده بابت تبلیغات اشاره کرد که این امر خود باعث ورود شرکت‌ها به جنگ قیمت برای حفظ سهم بازار شده است.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان