تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۲۸ آبان ۱۳۹۸
عضو کمیسیون صنایع مجلس:

ورود طلای ۱۴ عیار به بازار، رکود صنف طلافروشان را کاهش می‌دهد/ راهکار کاهش قیمت طلا

منصوری گفت: بسیاری از کشور‌های اروپایی راه‌حلی برای تثبیت قیمت طلا دارند و آن این است که طلای ۱۴ عیار استفاده می‌کنند و، چون طلای کشور ما ۱۸ عیار است نمی‌توانیم در مواجهه با شرایط بحرانی، قیمت‌ها را کنترل کنیم.
طلافروشان
رویداد۲۴ قانون مالیات بر ارزش افزوده از نیمه دوم سال ۸۹ مشمول صنف طلا و جواهر شد و با ابلاغ این قانون قرار شد، فعالان صنف طلا و جواهر نیز مشمول این مالیات شوند، بنابراین از اعضای این صنف خواسته شد که اقدام به ثبت‌نام در سامانه سازمان مالیاتی کرده و هر سه ماه یک‌بار اظهارنامه‌های خود را ثبت کنند.

براساس این قانون به هنگام فروش طلا علاوه بر مبلغ طلا و اجرت آن و سود ۷ درصدی فروشنده، ۹ درصد هم ارزش افزوده به آن اضافه و از مشتری اخذ می‌شود تا به سازمان امور مالیاتی پرداخت شود. حدوداً ۹ سال است که از اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌گذرد، اما این قانون بنا به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر باعث شده تا پتانسیل صنعت بزرگ طلا و جواهر کشور تحت تأثیر قرار گیرد و سبب رکود در این صنف شود.

به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، صنعت طلا توان اشتغال‌زایی و ارزآوری برای کشور را دارد، اما به دلیل برخی قوانین و مقررات داخلی از این ظرفیت‌ها استفاده نشده و یکی از مشکلات جدی این صنعت، مالیات بر ارزش افزوده طلاست که موجب رکود در بازار طلا شده و باید چاره‌اندیشی شود.

در همین خصوص محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رکود در بازار طلا و جواهر صرفاً به دلیل اخذ مالیات بر ارزش افزوده نیست، افزود: از طرفی شرایط اقتصادی موجود قدرت خرید مردم را کاهش داده و از سوی دیگر، بالا رفتن قیمت جهانی طلا سبب شده که این بازار دچار رکود شود.

بیشتر بخوانید:
وی با تاکید بر اینکه مالیات بر ارزش افزوده به سود طلافروشان است، افزود: برخی از طلافروشان به دلیل رقابتی که در صنف خود دارند احتمال دارد از مشتری ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را دریافت نکنند.

منصوری گفت: قانون برای همه یکسان است و باید اجرا شود. زمانی که به یک رستوران می‌روید بابت سرویس خدمات ۹ درصد مالیات را دریافت می‌کنند که اگر این قانون حذف شود شهرداری‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه دچار مشکل می‌شوند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به تورم موجود در کشور اشاره کرد و گفت: پایین آمدن قدرت خرید مردم سبب رکود شده نه اخذ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده. از این‌رو طلافروشان گمان نکنند که با حذف این قانون، بازار طلا و جواهر بهتر می‌شود، زیرا از طرفی قیمت جهانی طلا نیز افزایش پیدا کرده است.
طلای ۱۴ عیار باعث ارزانی طلا می‌شود

وی تصریح کرد: بسیاری از کشور‌های اروپایی راه‌حلی برای تثبیت قیمت طلا دارند و آن این است که طلای ۱۴ عیار استفاده می‌کنند و، چون طلای کشور ما ۱۸ عیار است نمی‌توانیم در مواجهه با شرایط بحرانی، قیمت‌ها را کنترل کنیم. چنانچه طلای ما نیز از ۱۸ عیار به ۱۴ عیار تقلیل یابد می‌توان شاهد ارزان شدن طلا و رونق این بازار باشیم.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان