تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۲۴ آذر ۱۳۹۸

خطر انفجار مخازن خودروهای گازسوز غیرکارخانه‌ای + سند

از دی ماه سال ۹۷ شاهد توقف بازرسی و تست مخازن CNG خودروهای غیرکارخانه ای در کشور بودیم و این مسئله می تواند یکی از عوامل بروز انفجارهای مخازن معیوب در زمان سوخت‌گیری باشد.

خطر انفجار مخازن

رویداد۲۴  درحالی که سابقه گازسوز کردن و تردد خودرو‌های گازسوز در کشور به سال ۸۳ بازمی‌گردد، فرآیند بازرسی و تست مخازن CNG خودروها، با ۱۳ سال تأخیر آغاز شد و از شهریور سال ۹۶ شاهد اجرای تست مخازن CNG خودرو‌ها در آزمایشگاه‌هایی بودیم که توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری، احداث و تجهیز شده بودند.

این فرآیند ادامه داشت تا اینکه از دی ماه سال ۹۷ شاهد توقف بازرسی و تست مخازن CNG خودرو‌های غیرکارخانه‌ای در کشور بودیم و این مسئله می‌تواند یکی از عوامل بروز انفجار‌های مخازن معیوب در زمان سوخت‌گیری باشد.


بخوانید:

گاز سوز کردن‌های غیر اصولی خودرو‌ها بعد از سهمیه بندی


محسن جوهری، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور در این خصوص گفت: تا دی ماه سال ۹۷ شاهد تست مخازن CNG تعداد یک میلیون و ۲۲۰ هزار خودرو در ۴۲۵ آزمایشگاه مجهز بودیم، اما با توقف تست مخازن خودرو‌های غیرکارخانه‌ای، مراجعه خودرو‌ها به آزمایشگاه‌ها به شدت کاهش یافت و امروز خودرو‌های بسیاری در کشور تردد می‌کنند که دوگانه سوز کارخانه‌ای نبوده و به صورت غیررسمی گازسوز شده‌اند و حتی یک‌بار هم تست مخزن آن‌ها انجام نشده است.

وی افزود: با توجه به پیگیری‌های انجام شده، به نظر می‌رسد سازمان ملی استاندارد عامل توقف تست مخازن خودرو‌های غیرکارخانه‌ای است، اما ما با ارسال نامه‌ای به معاونت پیگیری حقوق عامه دادستانی کل کشور، درخواست کرده‌ایم که عوامل این اقدام شناسایی شده و دستور برقراری مجدد فرآیند تست مخازن خودرو‌های گازسوز غیرکارخانه‌ای صادر شود.

جوهری در خصوص تعداد خودرو‌های گازسوز غیرکارخانه‌ای گفت: آمار رسمی این خودرو‌ها ۹۱۸ هزار دستگاه است، اما آمار غیررسمی آن‌ها بسیار بیشتر از این رقم بوده و برآورد‌های غیررسمی حاکی از این است که حدود یک میلیون دستگاه خودروی گازسوز غیرکارخانه‌ای را باید به تعداد ۹۱۸ هزار دستگاه آمار رسمی این خودرو‌ها اضافه کرد.

همچنین در روز‌های اخیر، پیمان پیرایش، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد در یک برنامه تلویزیونی در این خصوص گفت: در آیین نامه سال ۹۳ که از سوی هیئت دولت تصویب و ابلاغ شده، وظیفه‌ای برای سازمان استاندارد تعیین شده مبنی بر اینکه تأیید صلاحیت آزمایشگاه‌ها و در اختیار قرار دادن این آزمایشگاه‌ها در سامانه سیمفا و تأیید صلاحیت شرکت‌های بازرسی برای حضور در مراکز خدمات فنی و آزمایشگاه‌ها، توسط سازمان ملی استاندارد انجام شود.

وی افزود: توقف تست مخازن خودرو‌های گازسوز غیرکارخانه‌ای در دی ماه ۹۷، تصمیم سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بود و سامانه سیمفا از آن تاریخ تاکنون، به گونه‌ای تنظیم شده که فقط خودرو‌های گازسوز کارخانه‌ای پذیرش می‌شوند و قطعا سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای این مسئله توجیهاتی دارد.

 به نظر می‌رسد علت توقف تست مخازن خودرو‌های گازسوز غیرکارخانه‌ای این بوده که عبارت دوگانه سوز در کارت این خودرو‌ها درج نشده بود، اما نکته عجیب اینجاست که هیچ اقدام موثری از دی ماه سال گذشته تا امروز برای برقراری مجدد امکان تست مخازن خودرو‌های گازسوز غیرکارخانه‌ای انجام نشده و به نظر می‌رسد سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به عنوان متولی سامانه سیمفا باید پاسخگوی اقدام دی ماه ۹۷ و انفجار‌های بعد از آن و همچنین تلفات جانی و مالی مربوطه باشد.

عدم توجه به این مسئله و تردد خودرو‌های گازسوز غیر کارخانه‌ای که مخازن آن‌ها هیچ گاه مورد تست‌های مربوطه قرار نگرفته اند، می‌تواند خطر بالقوه‌ای در بخش حمل و نقل کشور باشد؛ اما در صورت تست مخازن خودرو‌های گازسوز کارخانه‌ای و غیر کارخانه‌ای در آزمایشگاه‌های مربوطه، خودرو‌های گازسوز جزو ایمن‌ترین خودرو‌های دنیا محسوب می‌شوند.

در ادامه، تصویر نامه‌ای که رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور به معاونت پیگیری حقوق عامه دادستانی کل کشور ارسال کرده و نسبت به این موضوع هشدار داده، آمده است.

شرکت ملی پالایش و پخش ایران , قیمت بنزین , خودرو ,

 
منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: گاز ، استاندارد
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان