تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۳۰ آذر ۱۳۹۸
استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه شیکاگو:

عمان یا ژاپن می‌توانند یک واسطه صادق باشند/ صدای قدرتمندی در ایران مخالف میانجیگری ژاپن است

استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه شیکاگو، عمان و ژاپن را کشور‌هایی می داند که می‌توانند با میانجی‌گری ایران و آمریکا را به سمت مذاکره هدایت کنند.
میانجیگری ژاپن
رویداد۲۴ پروفسور «ماروین زونیس» استاد اقتصاد سیاسی بین‌الملل در دانشگاه شیکاگو است، وی در گفتگو با ایلنا به بیان نظرات خود پیرامون تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا پرداخت.

ماروین زونیس در ابتدا در مورد سیاست فشار بر ایران گفت: ترامپ معتقد است که کارزار فشار حداکثری نتیجه‌بخش است. به اعتقاد وی اعتراضات اخیر در ایران در انتقاد به قیمت بنزین به دلیل تحریم‌های آمریکا رخ داده است.

وی در مورد راهکار حل مشکلات اقتصادی ایران گفت: تا زمانی که از درآمد‌های نفتی ایران به دلیل تحریم‌ها کاسته می‌شود، ایران باید برای افزایش کارآیی اقتصاد داخلی خود تلاش کند. این به معنای کاهش فساد، کاهش کنترل انحصار بخش‌های مختلف اقتصادی و کاهش هزینه‌های غیرضروری است. اگر اقتصاد داخلی به رشد بیشتری برسد، رفاه بیشتر مردم ایران را به همراه خواهد داشت.

ترامپ آن‌قدر نگران استیضاح است که وقت ندارد به ایران بپردازد

استاد اقتصاد سیاسی بین‌الملل دانشگاه شیکاگو درباره کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: کاهش تعهدات ایران تغییری ایجاد نمی‌کند چراکه ترامپ آن‌قدر نگران استیضاح است که وقت ندارد به ایران بپردازد. اروپایی‌ها نتوانسته‌اند سیاستی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا پیدا کنند. از سوی دیگر هم چینی‌ها نسبت به برنامه‌های هسته‌ای ایران دیده تردیدآمیز دارند.

زونیس در مورد تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: این تحریم‌ها ناعادلانه است چرا که به میانگین مردم ایران آسیب رسانده است و از این نظر منصفانه نیست، زیرا مشکل ترامپ سیاست‌هایی است که سران ایران دنبال می‌کنند نه مردم آن. در بعضی کشور‌ها می‌توان تصور کرد که تحریم علیه کشور‌ها باعث فشار مردم آن کشور بر دولت‌ها شود، اما این موضوع درباره ایران صادق نیست.

عمان یا ژاپن می‌توانند یک واسطه صادق بین ایران و ایالات متحده باشند

وی درباره راه حل بحران‌ها و تنش‌های کنونی گفت: صحبت کردن بهترین راه حل بحران است. اما مشکل اینجاست که هر کدام از طرفین مذاکره را نوعی ضعف و شکست می‌دانند و از آن خودداری می‌کنند. در این مورد، عمان یا ژاپن اگر یک واسطه صادق بین ایران و ایالات متحده باشند احتمالاً باعث می‌شود که دو کشور بتوانند صحبت کنند. رسیدن هر دو کشور به مذاکره بسیار طول خواهد کشید. اما نکته مهم آن است که ترامپ جنگ نمی‌خواهد. وی با امتناع از دستور هرگونه حمله نظامی علیه ایران، این مسئله را بسیار روشن کرده است.

استاد اقتصاد سیاسی بین‌الملل دانشگاه شیکاگو هم چنین در مورد تحریم دارو‌ها گفت: این نوع تحریم بسیار ناعادلانه است.

وی در ادامه در مورد آینده تنش‌های میان ایران و ترامپ گفت: ایران ممکن است معتقد باشد که به نفعش است که تا انتخابات آمریکا صبر کند به این امید که ترامپ دوباره انتخاب نشود. من شخصاً معتقدم او دوباره انتخاب نخواهد شد. اما فکر می‌کنم این یک سیاست از جانب ایران است که مردم آن را دچار مشکلات بزرگتری می‌کند. یک سیاست عاقلانه‌تر و زودتر مذاکره کردن است.

بیشتر بخوانید:

تبادل زندانیان می‌تواند منجر به اشکال مهمی از همکاری ایران و آمریکا شود

زونیس در ادامه با ابراز خرسندی از تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا گفت: هر چیزی که منعکس‌کننده همکاری بین این دو کشور باشد گامی مثبت است و می‌تواند به تدریج منجر به اشکال صریح‌تر و مهمتری از همکاری شود.

عده‌ای در ایران مخالف میانجیگری ژاپن هستند

این استاد دانشگاه درباره سفر روحانی به ژاپن گفت: یادآوری این نکته حائز اهمیت است که درست هنگامی که نخست وزیر ژاپن آبه سعی در میانجیگری بین ایران و آمریکا داشت، به یک نفتکش ژاپنی حمله شد. از سوی دیگر برخی اظهارات نشان می‌دهد که صدای قدرتمندی هم در ایران وجود دارد که مخالف هرگونه میانجیگری ژاپن است. مگر اینکه رئیس‌جمهور روحانی اطمینان حاصل کند که این سیاست ایران تغییر کرده است، من انتظار ندارم که سفر وی به ژاپن به موفقیت‌های دیگری منجر شود.

پذیرش FATF ایران را کشوری متعهد به هنجار‌های جهانی نشان خواهد داد

زونیس درباره عضویت ایران در FATF گفت: این سازمانی است که در سال ۱۹۸۹ توسط G ۷ که رئیس آن کشور چین است و به منظور جلوگیری از پولشویی و فساد و همچنین تأمین مالی تروریسم تأسیس شده است. ۳۹ کشور عضو این سازمان شده‌اند و ورود به این سازمان برای ایران مهم است تا بتواند به عنوان کشوری متعهد به هنجار‌های جهانی شناخته شود.

وی گفت: اکنون اگر ایران و عربستان مذاکره و گفتگو را آغاز کنند تنش‌ها کاهش می‌یابد، اما هر دو کشور باید به صورت جدی به مذاکره بپردازند.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان