تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۳۰ آذر ۱۳۹۸

سهمیه بنزین دی‌ماه امشب واریز می‌شود/ کاهش ۲۰ میلیون لیتری مصرف بنزین پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی

مدیر برنامه ریزی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: سهمیه بنزین دی‌ماه، امشب به کارت‌های هوشمند سوخت واریز می‌شود.
  رویداد۲۴ شهرام رضایی مدیر برنامه ریزی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: از ابتدای آبان تا ۲۴ آذر در نواحی ۱۳گانه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، منطقه تهران بالغ بر ۶۸ هزار کارت سوخت رمز گشایی شد که از این تعداد، بیش از ۴۵ هزار فقره آن، پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت انجام شده است.


او ادامه داد: طبق برآورد‌های انجام شده، بالاترین آمار رمزگشایی به ترتیب در نواحی غرب، مرکزی و جنوب این منطقه انجام شده، به گونه‌ای که روزانه حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر جهت حذف رمز کارت سوخت خود به این نواحی مراجعه کرده‌اند.

مدیر برنامه ریزی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: علاوه بر رمز گشایی کارت سوخت، پاسخگویی به شهروندان در زمینه صدور کارت سوخت المثنی و رفع مسدودی از کارت‌های سوخت توسط کارکنان نواحی ۱۳ گانه انجام شده است.
تنها چهار هزار و ۷۰ کارت سوخت در باجه‌های پستی معطل است

رضایی در ادامه با اشاره اینکه چه مقدار کارت سوخت در باجه‌های سوختی است، اضافه کرد: در حال حاضر چیزی بالغ بر چهار هزار و ۷۰ کارت سوخت در باجه‌های معطله داریم که به متقاضیان از طریق پیامک ابلاغ و تحویل داده می‌شود.

او تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به افزایش درخواست‌ها سه هفته تا دو ماه از زمان درخواست کارت سوخت طول می‌کشد تا کارت سوخت به دست مالکان خودرو برسد.

بیشتر بخوانید: کاهش ۲۳ میلیون لیتر مصرف سوخت پس از سهمیه بندی/اعلام زمان واریز یارانه آذرماه

مدیر برنامه ریزی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در ادامه با اشاره به دلیل تاخیر صدور کارت‌های سوخت، گفت: درخواست‌ها برای دریافت کارت سوخت از روز ابتدایی سهمیه بندی، نسبت به شرایط عادی ۲۰ تا ۳۰ هزار در خواست در روز اضافه می‌شود.

رضایی ادامه داد: ظرفیت کارت سوخت به طور معمول چیزی بالغ بر ۴ تا ۵ برابر حد معمول بود، اما در حاضر، دو برابر بیش از ظرفیت تعریف شده برای تولید کارت سوخت، درخواست دریافت می‌کنیم.
درخواست ۵۰۰ هزار کارت سوخت المثنی

او بیان کرد: طبق برآورد‌های انجام شده ۵۰۰ هزارکارت المثنی تاکنون برای درخواست کنندگان در دستور کار داریم یکی دیگر از سیاست‌های ما این است که با این وجود تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که ظرفیت تولید کارت سوخت را بالا ببریم به طوری که عین حال سهمیه خودرو‌هایی که کارت سوخت دریافت نکرده‌اند محفوظ برای آن‌ها باقی می‌ماند.
مردم ۳۰ درصد بنزین با نرخ آزاد و ۷۰ درصد بنزین یارانه‌ای استفاده می‌کنند

مدیر برنامه ریزی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه با اشاره به میزان مصرف سوخت از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین بیان کرد: از زمان اجرای طرح سهمیه بندی مصرف سوخت در کشور حدود ۲۰ میلیون لیتر مصرف در کشور کاهش پیدا کرده است این درحالی است که به طور معمول این رقم ۷۰ درصد سوخت سهمیه‌ای و ۳۰ درصد سهمیه آزاد استفاده می‌کنند.

رضایی گفت: ذخیره شدن سهمیه‌های بنزین فقط مختص به سواری‌های شخصی و موتورسیکلت‌ها است به طوری که سقف ذخیره سهمیه برای سواری‌های شخصی تا ۳۶۰ لیتر و به مدت ۶ ماه است و آنچه مازاد بر ۳۶۰ لیتر باشد، می‌سوزد، به طوری که ذخیره نمی‌شود.
۲ تا ۳ هفته زمان برای درخواست صدور کارت سوخت زمان نیاز است

او تصریح کرد:به طور عادی چیزی بالغ بر ۲ تا ۳ هفته زمان برای درخواست صدور کارت سوخت و رسیدن به دست متقاضی نیاز است، ولی در یکماه گذشته چیزی بالغ بر یک میلیون ۳۰۰ هزار تا در خواست برای دریافت کارت سوخت شده است که این یک رقم بسیار بزرگی است که باید تولید و به دست متقاضیان برسد.

رضایی با بیان اینکه در طرح سهمیه‌بندی بنزین به آمبولانس‌ها ماهانه ۵۰۰ لیتر اختصاص می‌یابد، اضافه کرد: هیچ سهمیه‌ای به خودرو‌های دولتی اختصاص داده نمی‌شود همانطور که در مراحل پیشین سهمیه‌بندی بنزین نیز به همین شکل بوده است و این بار هم به هیچ‌وجه سهمیه‌ای ندارند و خودرو‌های دولتی باید اعتباری در بودجه داشته باشند و آزاد مصرف کنند که این موضوع در بهینه‌سازی مصرف سوخت نقشی بسزا دارد.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به دریافت مصرف سوخت توسط خودرو‌های وانت صادر تصریح کرد: انواع وانت‌های پرمصرف ۴۰۰ لیتر و کم‌مصرف ۳۰۰ لیتر دریافت می‌کنند.

رضایی با اشاره به اینکه قیمت بنزین سوپر هم در طرح سهمیه‌بندی سه هزار و ۵۰۰ تومان است، ادامه داد: عرضه بنزین سوپر بدون سهمیه‌بندی انجام می‌شود و از سهمیه کارت سوخت خودرو‌ها کم نمی‌شود.
آخرین وضعیت سهمیه سوخت تاکسی‌های اینترنتی

او در خصوص آخرین وضعیت سوخت خودرو‌های اینترنتی گفت: سهمیه تخصیص‌یافته مابه‌تفاوت ریالی قیمت بنزین آزاد با قیمت پایه بر اساس پیمایش هفتگی رانندگان در مجموع تاکسی‌های آنلاین است. واریز اول بر اساس پیمایش ۸روز (از زمان آغاز سهمیه‌بندی) صورت گرفته است، پیمایش رانندگان بر اساس کیلومتر طی‌شده از زمان قبول درخواست سفر تا پایان سفر محاسبه می‌شود.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در مورد سهمیه بنزین خودرو‌های تاکسی ون با بیان اینکه براساس تصمیم اولیه دولت، برای تاکسی‌های ون ۶۰۰ لیتر سهمیه سوخت در نظر گرفته شده بود، گفت:، اما با رایزنی‌های انجام شده با مجموعه دولت مقرر شد که سهمیه بنزین تاکسی‌های ون از ۴٠٠ لیتر به۶٠٠ لیتر افزایش یابد و قرار بود که از آذرماه عملیاتی شود.

رضایی با بیان اینکه برای دریافت سهمیه بنزین۶٠٠ لیتری لازم است که کارت سوخت خودروی ون تغییر کند، تصریح کرد: با اینکه مقرر شده بود که سهمیه جدید تاکسی‌های ون از آذرماه اعمال شود، اما به دلیل طولانی شدن فرآیند صدور کارت‌های سوخت جدید اجرای این تصمیم به اول دی ماه موکول شد، اما در کارت سوخت رانندگان تاکسی ون، در اول دی ماه علاوه بر سهمیه ۶٠٠ لیتری، ٢٠٠ لیتر مازاد که ما به التفاوت سهمیه بنزین آذرماه است نیز در کارت سوخت رانندگان شارژ می‌شود.


خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان