تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۹

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه: تأمین پایدار انرژی و سیالات خطوط تولید از مهم‌ترین اهداف ناحیۀ انرژی و سیالات

سید امیر طباطبائیان مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه ضمن گفتگو با خبرنگار فولاد، مهم‌ترین اقدامات این مدیریت را تشریح کرده است. ماحصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

رویداد۲۴ این ناحیه یکی از قسمت‌های اصلی خدمات فنی و پشتیبانی است و تأمین انرژی و سیالات موردنیاز نواحی و خطوط تولید شرکت را بر عهده دارد. قسمت‌های مختلف این حوزه عبارت‌اند از: گروه فنی تولید، دفتر فنی تعمیرات، تصفیۀ آب و پساب، توزیع سیالات، اکسیژن و هیدروژن، توزیع برق، نیروگاه، و تولید آب‌های صنعتی.

همچنین تولیدات و خدمات این ناحیه شامل تولید انواع آب (صنعتی، آشامیدنی، دمین یا بدون یُن، آب سرد، آب فوق گرم)، اکسیژن، نیتروژن، هوای فشرده، آرگون، HNX، هیدروژن، انرژی الکتریکی، تصفیۀ انواع پساب‌های صنعتی، بهداشتی، شیمیایی و شهری و بهسازی و کنترل آب‌های گردشی در نواحی تولید و خرید و توزیع برق و گاز طبیعی از شبکه‌های سراسری است و از طریق شبکه گستردۀ توزیع برق و سیالات، کلیۀ محصولات تولیدی بین واحد‌ها و فرایند‌های تولیدی توزیع می‌شود.

مهم‌ترین اقدامات این ناحیه در سال ۱۳۹۸ کدام‌اند؟

در واقع هرگاه کار تولید و تعمیرات در شرکت آغاز می‌شود، به‌نوعی پای یک یا چند بخش از واحد انرژی و سیالات در میان است. اقدامات زیادی صورت گرفته تا به‌موازات اجرای توسعه‌هایی که برای افزایش ظرفیت تولید انجام می‌شود، در بخش تأمین انرژی و سیالات موردنیاز شرکت وقفه‌ای به وجود نیاید و پشتیبانی از خطوط تولید به طور مستمر صورت گیرد. به‌طور خلاصه برخی از این اقدامات در سال ۹۸ عبارت‌اند از:

- افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی پساب تصفیه‌شده به میزان ۹۰۰ هزار مترمکعب جهت استفاده در شرایط بحرانی و خشک‌سالی؛ افزایش ظرفیت تولید آب صنعتی کیفی از پساب صنعتی به میزان ۶۰۰ مترمکعب بر ساعت در تصفیه‌خانه پساب؛ افزایش ظرفیت خرید برق از بورس انرژی و در نتیجه خرید انرژی با قیمت بسیار بهتر و سودآوری بیشتر برای شرکت؛ تأمین ۳۰ درصد از نیاز آبی شرکت از محل تصفیه و بازچرخانی پساب‌های صنعتی و شهرستان‌های اطراف؛ بومی‌سازی ۶ عدد مبدل کمپرسور‌های هوای فشرده؛ تعویض و نوسازی خطوط انتقال سیالات مختلف در شرکت به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر؛ بهره‌برداری از سیستم کنترل و اتوماسیون شبکۀ برق سایت شهید خرازی؛ تعویض کلید‌های فیلتر‌های هارمونیکی با کلید‌های ساخت داخل در SVC/GE واحد توزیع برق؛ تعویض دو دستگاه ترانس روغن آسکارل با نوع معدنی در ناحیۀ انرژی و سیالات در راستای اهداف زیست‌محیطی شرکت؛ بومی‌سازی فیلتر‌های هوای ورودی کمپرسور‌های اصلی هوای پلنت‌های تولید اکسیژن؛ تهیه و تدوین لیست‌های قطعات یدکی، تدوین متریال کد و صدور درخواست خرید قطعات و تجهیزات و تدوین استاندارد‌های تعمیراتی در تصفیه‌خانه‌های بهداشتی و صنعتی و ایستگاه گاز ۲۰۰ هزار متر مکعبی جدید؛ بومی‌سازی سیستم اسکادای واحد توزیع برق؛ شناسایی فلومتر‌های موردنیاز شبکۀ آب صنعتی و ایستگاه‌های داخلی گاز متان و صدور درخواست خرید برای آن‌ها.

سال جاری، سال «جهش تولید» نام‌گذاری شده و انتظارات از فولاد مبارکه هم به‌طور طبیعی بیشتر شده است. شما چه اقداماتی برای تحقق این هدف پیش‌بینی کرده‌اید؟

در سال جاری مدیریت ارشد شرکت نیز بر آن است تا با قوت هرچه تمام‌تر در راه تحقق حداکثری این شعار گام بردارد؛ بنابراین ناحیۀ انرژی و سیالات هم می‌کوشد تا همۀ خطوط تولید را حمایت کند. در این زمینه پروژه‌های متعددی تعریف شده است که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

- راه‌اندازی تصفیه‌خانۀ استحصال پساب شهری و سیستم ریزپالایش پساب شهری (UF) به ظرفیت ۲۴ هزار مترمکعب در روز؛ راه‌اندازی و بهره‌برداری از سیستم بویلر بازیابی انرژی حرارتی نیروگاه گازی (HRSG) به منظور افزایش راندمان واحد‌های نیروگاهی شرکت؛ راه‌اندازی و بهره‌برداری از سیستم اسمز معکوس ثانویه در تصفیه‌خانۀ پساب شرکت به‌منظور افزایش راندمان تولید آب صنعتی کیفی از محل پساب‌های شرکت و پساب‌های شهرستان‌های اطراف؛ افزایش ظرفیت فشرده‌سازی گاز نیتروژن به میزان ۲۰ هزار نرمال مترمکعب و افزایش ذخیره‌سازی نیتروژن مایع به ظرفیت ۴ هزار مترمکعب به‌منظور تأمین و پشتیبانی پایدار خطوط تولید شرکت؛ بهینه‌سازی سیستم‌های تزریق و خنثی‌سازی گاز کلر در ۱۰ ایستگاه تزریق در شرکت به‌منظور افزایش ضریب ایمنی و واکنش سریع در شرایط بروز حوادث احتمالی؛ راه‌اندازی و بهره‌برداری از ایستگاه‌های پمپاژ پساب شهرستان‌های زرین‌شهر، ورنامخواست و صفائیه و خطوط انتقال پساب شهری به طول تقریبی ۳۰ کیلومتر؛ انتقال تغذیۀ پست‌های برق آهن‌سازی و احیا مستقیم به شبکۀ برق سایت شهید خرازی؛ تعویض دو دستگاه ترانس روغن آسکارل با نوع معدنی در ناحیۀ انرژی و سیالات به‌منظور بهبود شرایط زیست‌محیطی؛ اجرای سیستم اسکادا توزیع سیالات به‌منظور مدیریت یکپارچه و منسجم سیالات شرکت؛ راه‌اندازی و بهره‌برداری از مخزن ۵۰ هزار مترمکعبی آب صنعتی، ایستگاه پمپاژ و شبکۀ توزیع آب صنعتی سایت شهید خرازی؛ ادامۀ فعالیت‌های مربوط به نوسازی و تعویض خطوط سیالات فرسوده در سطح شرکت؛ تغییر و بهینه‌سازی سیستم کنترل پلنت D تولید اکسیژن و همچنین پلنت تولید هیدروژن؛ بومی‌سازی سیستم کنترل KV ۳۰.۵ SVC؛ راه‌اندازی کامل سیستم توقفات و کنترل موردی فرایند‌ها در ناحیه؛ بومی‌سازی روتور‌های فاز سوم کمپرسور K ۴۰۲ هوای فشرده؛ بومی‌سازی قطعات پمپ آرگون و اکسیژن مایع سرد و انواع و اقسام سنسور‌های اندازه‌گیری خلوص گاز‌های صنعتی؛ راه‌اندازی سیستم حفاظت کاتدیک خطوط انتقال سیالات.

سخن پایانی؟

ضمن قدردانی از تلاش همۀ همکاران خود در این ناحیه بایدگفت موفقیت نواحی مختلف فولاد مبارکه در گرو همکاری و حمایت همۀ واحدهاست که همانند حلقه‌های محکم زنجیر به هم متصل‌اند. امیدوارم در سایۀ این انسجام دستاورد‌های اقتصادی بیشتری برای کشورمان به دست آید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان