تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در گفتگو با رویداد۲۴:

همه کمپانی‌ها به دلیل کرونا در فروش خودرو تخفیف دارند به جز ایران/ افزایش قیمت خودرو هیچ ارتباطی به افزایش تقاضا نداشت

قیمت خودرو در هفته‌های گذشته به شکل عجیبی افزایش یافت و پراید تا ۹۰ میلیون تومان نیز پیش رفت. از روز گذشته قیمت خودرو کمی کاهش یافته و تازه به ۸۷ میلیون رسیده است.

قیمت خودرو

رویداد۲۴ بالاخره پس از مذاکرات فراوان میان وزارت صمت، سازمان حمایت، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار  توافقات بر سر تعیین قیمت خودرو انجام شد و روش‌های فروش خودرو و تعیین و مورد جمع‌بندی قرار گرفت. در جلسه‌ای که به همین منظور برگزار شد عباس تابش رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خبر داد که قیمت خودرو در نمایشگاه‌ها باید در دید عموم بوده و قیمت‌ها در فضای مجازی نیز باید متعارف بوده، عرضه کننده خودرو احراز هویت شده باشد و خودروهای واقعی عرضه کرده باشند ضمن آنکه خودروها نباید بیش از سه ماه در پارکینگ‌ها نگهداری شوند و در صورتی که این خودروها در این مدت به نمایندگی‌ها برای سرویس‌های اولیه مراجعه نکرده باشند، به منزله احتکار تلقی شده و گارانتی آنها ابطال خواهد شد.


بیشتربخوانید: شیوه قیمت گذاری خودرو مشخص شد؛ الزام گواهی نامه و سن بالای ۱۸ سال / هر کد ملی یک خودرو


همچنین اعلام شد محصولات ایران خودرو به‌طور متوسط ۱۰ درصد و سایپا ۲۳ درصد افزایش قیمت پیدا می‌کنند و تغییرات قیمتی مشمول خودروهای معوق شده نمی‌شود. در این جلسه قیمت کارخانه ای پراید ۱۱۱، ۴۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و ساینا ۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شدند. دلیل افزایش کمتر قیمت‌های ایران خودرو نسبت به سایپا نیز این بود که در بهمن ماه ۹۷ ایران خودرویی‌ها ۸۴ درصد افزایش قیمت و سایپایی‌ها ۶۴ درصد رشد قیمت داشتند.

همه کمپانی‌های خارجی به دلیل کرونا در فروش خودرو تخفیف دارند

علیرضا پورحسنی عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ می‌گوید: در هفته‌های گذشته قیمت خودرو به صورت غیرمنطقی در حال افزایش بود؛ این در حالی است که در کل دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا اغلب کمپانی‌های خودروسازی اقدام به کاهش قیمت‌ها و تسهیل و تخفیف در فروش خودرو کردند اما در ایران این موضوع برعکس بود و قیمت خودرو به صورت کاذب روندی افزایشی به خود گرفت.

او با بیان اینکه به دلیل گسترش بیماری و محدودیت در سفر‌های شب عید مسافرتی صورت نگرفت و میزان فروش خودرو هم نسبت به سال‌های گذشته بسیار کم بود می‌گوید: پس نمی‌توان گفت به علت افزایش تقاضا در بازار قیمت خودرو صعودی شده است، اما نوسان‌های نرخ ارز در این قضیه بی تاثیر نبود هر چند روند افزایشی قیمت خودرو کاملا عجیب پیش می‌رفت.

پورحسنی می‌گوید: در شرایط کنونی و با کاهش نرخ سود بانکی افرادی که منابع مالی بیشتری در دست دارند برای آنکه ارزش پولشان کم نشود یا آن را در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند یا ملک می‌خرند و اغلب کارمندان و افرادی که منابع مالی کمتری دارند خودرو ثبت نام می‌کنند.

عضو اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو می‌گوید: در کل دنیا مردم زمانی که کالایی گران می‌شود از خرید آن کالا تا زمانی که نرخ آن منطقی شود ممانعت می‌کنند؛ این در حالی است که این موضوع در ایران برعکس است و زمانی که یک کالا نظیر خودرو با قیمتی بالا عرضه می‌شود باز هم طالب دارد و افرادی هستند که آن را در این شرایط گرانی تهیه کنند.

او با اشاره به قیمت پراید می‌گوید: قیمت این خودرو در هفته گذشته تا ۹۰ میلیون تومان هم بالا رفت اما امروز به ۷۸ میلیون تومان رسیده است.

پورحسنی در پاسخ به این پرسش که پس از اعلام ستاد تنظیم بازار در خصوص قیمت‌گذاری محصولات ایران خودرو و سایپا بازار آزاد واکنش بازار چه بود؟ می‌گوید: با زمزمه‌های این موضوع که رییس جمهور خواستار کاهش قیمت خودرو شده و پیگیر این قضیه است از دو روز گذشته بازار آزاد هم روندی کاهشی داشت.

او می‌گوید: متاسفانه دولت هم در زمینه قیمت خودرو محتاطانه عمل می‌کند، در صورتی که اگر از پانزده روز پیش این اقدامات صورت می‌گرفت و در رسانه‌ها شفاف‌سازی می‌شد دیگر شاهد این التهابات در بازار خودرو نبودیم. اگر مصرف‌کننده‌ای ده روز پیش خودرو خریداری کرده باشد، الان حداقل ۱۰ میلیون تومان زیان کرده است.

عضو اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران درباره قیمت برخی از خودرو‌هایی که نوسان زیادی در این مدت داشتند می‌گوید: پژو ۲۰۶ تیپ ۲ تا ۱۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشت که امروز به ۱۳۵ میلیون تومان رسیده است، ۲۰۶ تیپ ۵ تا ۱۷۵ میلیون تومان بالا رفته بود که امروز به ۱۶۵ میلیون تومان رسیده و ۲۰۷ اتومات هم تا ۲۸۰ میلیون تومان بالارفته بود که امروز به ۲۶۷ میلیون تومان رسیده است.

گفتنی است؛ خودروسازان متعهد به تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری شده‌اند که بر مبنای آن، در هر ماه برنامه‌های تولیدی آنها گرفته می‌شود تا به تناسب ۶۰ درصد تعهدات و معوقات باقی مانده و ۴۰ درصد فروش فوق العاده به دست مشتریان برسد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: خودرو
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
0
0
چون تو کشوری که همه چیز رانتی و دولتی هستش همشون فاسد میشن
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان