تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۰۶ تير ۱۳۹۹
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد:

وضعیت قرمز کرونا در هرمزگان سیاه شد/ فاجعه انتخاب میان بیماران جوان و پیر در اروپا، در بندرعباس تکرار می‌شود؟

نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با رویداد‌۲۴ جزئیات غم‌انگیزی از وضعیت این استان در مواجه با ویروس کرونا را تشریح کرد. وی با بیان اینکه باید تدبیری اندیشیده شود که حیات اقتصادی کشور بر تابوت مردم هرمزگان بنا نشود، می‌گوید: وضعیت هرمزگان از لحاظ شیوع ویروس کرونا از قرمز گذشته و به سیاهی رسیده است.
کرونا در هرمزگان
رویداد۲۴ شادی مکی: آژیرقرمز وضعیت ویروس کرونا در بندرعباس قرمز گزارش می شود و روز به روز بر تعداد سوگوارانی که عزیزان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند افزوده می‌شود. کادر درمانی و مسئولان استانی هشدار می‌دهند که بیمارستان‌های استان تکمیل شده و توانایی پذیرش بیماران جدید را ندارند. در این بین تعداد زیادی از کادر درمانی این استان نیز به دنبال ابتلا به کرونا از چرخه کار خارج شده‌اند. حالا این هراس در میان پرسنل درمانی این استان ریشه دوانده است که مبادا به دلیل نبود امکانات مجبور به انتخاب میان بیماران کرونایی برای ارائه خدمت شوند.
 
اواسط اردیبهشت ماه بود که ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت از شناسایی ۱۰۷ مورد ابتلا به ویروس کرونا درمیان کارکنان بازار ماهی‌فروش‌های بندرعباس خبر داد. درآن زمان مسئولان این شهر با توجه به تردد‌های میان استانی نسبت به احتمال گسترش این ویروس در سطح شهر و حتی استان هشدار دادند.
 
در آن زمان از ۱۳ شهر استان هرمزگان تنها ۳ شهر در وضعیت قرمز و زرد بوده و ۱۰ شهر دیگر در وضعیت سفید قرار داشتند. حالا، اما با گذشت کمتر از ۲ ماه تعداد شهر‌های با وضعیت قرمز این استان به عدد ۵ رسیده و شهر‌های بندرعباس، قشم، میناب، رودان و بندرلنگه در شرایط خطر قرار دارند، ۸ شهر دیگر استان نیز همگی در وضعیت زرد قرار دارند. این در حالی است که به گفته مقامات محلی وضعیت شهر‌های زرد به دلیل پایین‌تر بودن سرانه فضای بهداشتی و درمانی و کمبود امکانات زیرساختی خطرناک‌تر از شهر‌های قرمز این استان است.
 
 

وضعیت هرمزگان از قرمز به سیاهی رسید

 
 
کیانوش جهانبخش نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان‌ها به رویداد ۲۴ می‌گوید: وضعیت هرمزگان از لحاظ شیوع ویروس کرونا از قرمز گذشته و به سیاهی رسیده است. ما در اوج شیوع این ویروس قرار داریم؛ که این موضوع چند علت اساسی دارد. نخست آنکه رئیس جمهور بسیار عجولانه و غیرکارشناسی برخی استان‌ها از جمله هرمزگان را سفید اعلام کرد. این موضوع باعث سیل مهاجرت و مسافرت به استان ما شد و هم اینکه باعث شد مردم اپیدمی ویروس کرونا را ساده گرفته و حتی تمام شده تلقی کنند.
 
وی با بیان اینکه این افزایش ناگهانی آمار ابتلا به کرونا در استان هرمزگان مربوط به دو هفته اخیر بوده است، ادامه می‌دهد: تعطیلات عید فطر زمینه‌ساز برگزاری مراسم جشن و شادی و مهمانی شد. این تعطیلات و تعطیلات ۱۴ و ۱۵ خرداد همچنین باعث از سر گرفته شدن مسافرت‌های درون استانی و خارج از استانی شد.
 
گرم شدن هوا و استفاده از کولر‌های گازی نیز از دیگر عواملی است که ممکن است باعث شیوع بیشتر ویروس کرونا در این استان شده باشد که البته این مساله هنوز در دست تحقیق بوده و در حد یک فرضیه مطرح است.
 
رئیس کمیسیون سلامت شورای عالی استان‌ها با اشاره به ۴ برابر شدن آمار جان باختگان ناشی از ویروس کرونا در استان هرمزگان نسبت به ابتدای شیوع این ویروس عنوان می‌کند: در ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تعداد مبتلایان ما به صورت روزانه ۴، ۵ نفر و در بدترین حالت ۲۰ نفر بود، اما ناگهان این عدد ۳ رقمی شد. در حال حاضر هم شرایط به نحوی شده است که از هر ۲ نفری که در سطح استان تست گرفته می‌شود یک نفر مبتلاست.

 
 

ابتلای بیش از ۲۰۰ نفر از پرسنل درمانی هرمزگان به کرونا

 
 
 
وی با اشاره به عدم اعلام آمار متبلایان و فوت شدگان ناشی از کرونا به تفکیک استان از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، عنوان می‌کند: این سیاست اشتباه است. تعداد فوتی‌های ما در هر روز متغیر است. اما در روز‌های اخیر توجه جامعه پزشکی به استان ما جلب شده است، زیرا بیش از ۲۰۰ نفر از کادر درمانی و بهداشتی استان ما به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.
 
جهانبخش خاطرنشان می‌کند: تمام متخصصان، کادر درمانی، نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس و جامعه دانشگاهی تقاضای تعطیلات دوهفته‌ای در هرمزگان را دادند. با توجه به بحران کرونا و شرایط حاد استان در این خصوص تنها راه همین تعطیلات است که هنوز ستاد ملی مقابله با کرونا موافقت خود را با این موضوع اعلام نکرده است. اصرار مردم و مسئولان استان، اما تعطیلات دو هفته‌ای است.
 
وی با تاکید بر شرایط ویژه اقتصادی این استان در کشور، اظهار می‌کند: بخش عمده‌ای از حیات اقتصادی کشور از مسیر استان هرمزگان و به‌ویژه شهر بندرعباس می‌گذرد مانند مجتمع‌های بندری شهید رجایی و شهید باهنر، گمرک و صنایع بزرگی که در این منطقه وجود دارد، لذا می‌توان گفت علت اینکه این تعطیلات دو هفته‌ای اتفاق نمی‌افتد شرایط سخت اقتصادی کشور است.
 
جهانبخش با بیان اینکه اگر بندر عباس را ۲ هفته تعطیل کنیم قطعا چرخ اقتصادی کشور از کار می‌افتد، عنوان می‌کند: باید تدبیری اندیشیده شود که حیات اقتصادی کشور بر تابوت مردم هرمزگان بنا نشود. جان انسان ارزشمند بوده و مردم هرمزگان در تمامی حوزه‌های توسعه‌ای نقشی اساسی دارند، اما متاسفانه سهمی نمی‌برند و سهم ما از صنایع تنها آلودگی و بیماری بوده و امروز هم هیچکس به جان مردم هرمزگان اهمیت نمی‌دهد تا حیات اقتصادی کشور به مسیر خود ادامه دهد.
 
 

رفتار تهاجمی کرونا در بندرعباس/ ابتلا و مرگ نوزاد 11 ماهه

 
 
 
وی با اشاره به فراوانی ناشی از مبتلایان کرونا در هرمزگان، عنوان می‌کند: چند روز پیش طفلی ۱۱ ماهه در استان ما در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت رفتار این ویروس در هرمزگان بسیار تهاجمی‌تر بوده و حتی شهر به شهر هم متفاوت است. ضروری است که عبور از این بحران و حفظ جان مردم در برابر ویروس کرونا حتما تعطیلی و قرنطینه کامل شهر‌های با وضعیت قرمز استان از جمله بندرعباس جدی گرفته شود. در غیر این صورت فاجعه فعلی و فجایعی که با ادامه این روند شکل خواهد گرفت متوجه شخص رئیس‌جمهور ستاد ملی مقابله با کروناست و باید پاسخگو باشند.
 
عضو شورای شهر بندرعباس تاکید می‌کند: قطعا نمایندگان مجلس و ما از هر ابزار قانونی در این زمینه استفاده می‌کنیم و امیدواریم ستاد ملی مقابله کرونا خواسته مردم استان را تمکین کرده و تدابیری بیندیشد که قرنطینه کامل دو هفته‌ای را داشته باشیم. می‌توان تدابیری اندیشید که چرخه اقتصادی دراین استان همچنان به حرکت خود ادامه دهد و ما آمادگی گفتگو و ارائه پیشنهاد در این زمینه را داریم.
 
کرونا در هرمزگان
 
 
 
تکمیل ظرفیت بیمارستان صحرایی/ فاجعه در کمین بندرعباس
 
 
وی با ابراز نگرانی از پر شدن ظرفیت تخت‌های بیمارستانی استان برای پذیرش بیماران حاد کرونایی، توضیح می‌دهد: در حال حاضر بیمارستان شهید محمدی بندرعباس که در واقع بیمارستان اصلی شهر است تمامی بخش‌ها را تعطیل کرده و به کرونا تخصیص داده است با اینحال، اما ظرفیت وی تکمیل شده است که این موضوع پیام خطرناکی در خود دارد. اگر فردی به دلیل بیماری غیر از کرونا به بیمارستان مراجعه کند کادر درمانی ما از ارائه خدمات به این فرد عاجز است. ما در سطح استان نه کادر درمانی به تعداد کافی داریم و نه تجهیزات‌مان کامل است و مجموعه این موارد ما را نگران کرده است.
 
نماینده هرمزگان در شورای عالی استان‌ها اضافه می‌کند: حتی ظرفیت بیمارستان صحرایی که به کرونا اختصاص داده شده بود تکمیل شده است. اگر این روند ادامه پیدا کند ما نیز ناچار می‌شویم مانند برخی از کشور‌های اروپایی در فضای غم‌انگیز انتخاب بیمار توسط کادر درمانی برای رسیدگی و تداوم حیات قرار می‌گیریم. یعنی باید انتخاب کنند که به جوان‌تر‌ها رسیدگی شود یا افراد سالمند زیر دستگاه قرار نگیرند و این به معنای وقوع فاجعه است.
 

 

کمبود نیروی درمانی دغدغه مهم هرمزگان

 
 
 
وی می‌گوید: بعد از بندرعباس شهر‌های قشم، میناب و رودان در وضعیت خطرناک‌تری قرار دارند. البته خیرینی در حال همراهی ما هستند. از غرب استان کار تجهیز بیمارستان‌ها به تجهیزات و امکانات ضروری آغاز شده است. طی نشستی که نمایندگان استان با نوبخت داشته‌اند وی اعلام کرد که مبالغی را برای تجهیز بیمارستان‌ها در اختیار استان قرار می‌دهد. اما اینکه این مبالغ چه زمانی تبدیل به تجهیزات و امکانات شود مشخص نیست. این موضوع نیاز به سرعت عمل زیادی دارد. موضوع مرگ و زندگی است و به همین دلیل تصمیم‌گیری‌های ما نباید بر اساس ماه و روز و هفته باشد بلکه باید ثانیه‌ای باشد، زیرا طبق آمار موجود در هر ۱۵ دقیقه یک نفر در کل کشور در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهد.
 
جهانبخش تاکید می‌کند: اگر بودجه تصویب شده و ماه آینده به دست ما برسد یا حتی هفته دیگر به استان هرمزگان رسیده و تبدیل به تجهیزات و امکانات شود، کارآیی برای ما نداشته و اتفاق خاصی نمیفتد. اگر سرانه فضای بهداشتی و درمانی را به تناسب شهر‌ها در نظر بگیریم، استان هرمزگان هم به لحاظ زیرساخت‌ها و تخت‌های بیمارستانی نسبت به میانگین کشوری در نظر مطلوبی قرار ندارد و بدتر آنکه کادر درمانی متناسبی را نیز ندارد. یکی از مشکلات ما آن است که حتی اگر تجهیزات هم از وزارت بهداشت بگیریم کادر مناسب و به تعداد برای رسیدگی به بیماران نداریم.
 
 
 
150 مورد ابتلا به کرونا در بازار ماهی فروشان بندرعباس
 
 
وی همچنین با اشاره به شناسایی ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر فرد آلوده به ویروس کرونا که از طریق بازار ماهی‌فروش‌های بندر عباس مبتلا شده بودند، می‌گوید: آن مقطع زنگ خطری بود که ما سایر کانون‌های آلوده را که می‌تواند به شیوع این ویروس کمک کند را شناسایی، ریشه‌یابی و کنترل می‌کردیم تا از شیوع بیشتر جلوگیری می‌شد. درحال حاضر میدان میوه و تره‌بار بندرعباس به لحاظ غیربهداشتی بودن و ازدحام جمعیت وضعیت بسیار بدتری از بازار ماهی‌فروش‌ها دارد و برایم عجیب است که چرا این بازار جا به جا نمی‌شود و در این امر تعلل می‌کنند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان