تاریخ انتشار: ۰۴:۲۱ - ۱۳ تير ۱۳۹۹

ساده‌ترین روش تهیه کیک بدون فر (کیک قابلمه ای)

کیک ساده پایه تمام کیک‌ها می‌باشد و با آموختن طرز تهیه “کیک بدون فر” به راحتی می‌توانید کیک تولد خود را در خانه تهیه کنید.

کیک قابلمه ای

  رویداد۲۴ وقتی به هر دلیلی دسترسی به فر ندارید نگران تهیه کیک نباشید، چون طرز تهیه کیک بدون فر هم لذت و خوشمزگی خاص خودش را دارد و شما می‌توانید انواع کیک قابلمه‌ای را در آشپزخانه نمناک ببینید پس با ما همراه باشید تا دستور پخت کیک ساده بدون فر را آموزش دهیم.

مواد لازم تهیه کیک ساده بدون فر:

حتما از یک لیوان برای اندازه گیری تمام مواد استفاده کنید و این کیک برای ۴ نفر مناسب می‌باشد برای نفرات بیشتر مقدار مواد اولیه را ضرب و تقسیم کنید.

تخم مرغ ۳ عدد
شکر ا لیوان
آرد ۲ لیوان
شیر نصف لیوان
روغن مایع نصف لیوان
بکینگ پودر ۲ قاشق مرباخوری
وانیل ۱ قاشق مربا خوری
مقدار کمی نمک
بیشتر بخوانید: ایده های جالب تزیین دسر + فیلم


دستور تهیه کیک بدون فر ساده:

مرحله اول

ابتدا زرده و سفیده تخم مرغ‌ها را جدا می‌کنیم و سپس سفیده تخم مرغ را با هم زن برقی می‌زنیم و این کار را تا زمانی ادامه می‌دهیم که شروع به کف کردن بکند.


مرحله دوم

آرد را ۲ الی ۳ بار الک می‌کنیم تا به پف کردن کیک کمک کند و سپس آن را درون ظرف گودی می‌ریزیم و سپس ۲ قاشق بکینگ پودر را اضافه می‌کنیم.

مرحله سوم

یک لیوان شکر موجود را به ظرفی که زرده‌های تخم مرغ در آن است اضافه می‌کنیم و سپس با اضافه کردن وانیل به آن شروع به هم زدن آن می‌کنیم و بعد از آن شیر و روغن مایع را اضافه می‌کنیم و به خوبی آن‌ها را هم می‌زنیم.

مرحله چهارم

وقتی زرده به خوبی مخلوط شد آن را در چندین مرحله به آرد اضافه میکنیم و با لیسک به صورت دورانی و در یک جهت هم می‌زنیم و این کار را به طور مرتب انجام می‌دهیم تا رنگ و شکل آن تغییر کند.

مرحله ششم

در این مرحله سفیده تخم مرغ که قبلا هم زدیم را به مواد کیک اضافه میکنیم و چند دقیقه با لیسک آن‌ها را تا زمانی که حباب‌های ریز روی مواد کیک تشکیل شود مخلوط می‌کنیم. در این مرحله کار آماده سازی مواد کیک به پایان می‌رسد.

مرحله هفتم

این مرحله نوبت انتخاب یک قابلمه مناسب هم از نظر جنس (تفلون بهتر است) و هم از نظر اندازه متناسب با مواد اولیه شما است. (حتما باید از دم کنی استفاده کنید). سپس کف قالبمه را چرب کنید و روی شعله قرار دهید و وقتی قابلمه گرم شد مواد کیک را درون قابلمه بریزید. بعد از گذشت ۴۵ دقیقه کیک شما آماده می‌شود و بعد از خاموش کردن شعله حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به کیک استراحت بدهید تا به خوبی از قابلمه جدا شود، فقط این نکته را در نظر داشته باشد که پخت کیک در قابلمه، چون حرارت به بالای کیک نمی‌رسد روی کیک به مانند کیک در فر برشته نمی‌شود.


نکات دستور پخت کیک قابلمه‌ای ساده:

مواد اولیه استفاده شده در تهیه کیک را باید به دمای محیط برسانید (مواد نیم ساعت قبل از استفاده در محیط آشپزخانه باشند).
دمای شعله در پخت کیک بدون فر باید کم باشد.
در نیم ساعت اول به هیچ عنوان درب قابلمه را باز نکنید و بعد از گذشت نیم ساعت می‌توانید با خلال دندان از پختن کیک اطمینان حاصل کنید (اگر خلال را به وسط کیک فرو کردین و چیزی از مواد کیک به آن نچسبید یعنی کیک پخته است).
بر خلاف پختن کیک در فر که باید تمام قالب را چرب کنید، در پخت کیک در قابلمه فقط کف قالب را چرب کنید و دیواره‌های آن را چرب نکنید که باعث می‌شود پف کیک گرفته شود.
هم زدن مواد را در یک جهت انجام دهید تا کیک به خوبی پف کند.
در مقدار مواد اولیه مقدار شکر ۱ لیوان ذکر شده اگر به کیک شیرین علاقه دارید می‌توانید نصف لیوان دیگر شکر اضافه کنید.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آشپزی ایرانی
نظرات شما
پیشخوان