تاریخ انتشار: ۱۲:۲۹ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

دست و پا زدن‌های ترامپ از ترس شکست/ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به تعویق می‌افتد؟

درخواست رئیس جمهور آمریکا برای تعویق انتخابات ریاست جمهوری این کشور، با واکنش‌های منفی فوری از سوی دموکرات‌ها و حتی دوستان جمهوری خواه «دونالد ترامپ» در کنگره آمریکا همراه بود. کنگره آمریکا تنها نهادی است که اختیار چنین تصمیمی را در این کشور دارد.
انتخابات آمریکا
رویداد۲۴ «من خواستار تعویق انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیستم و خواستار برگزاری آن هستم، اما نمی توانم سه ماه صبر کنم سپس ببینم که همه برگه‌های رای انتخابات گم شده اند و انتخابات نتیجه‌ای در بر نداشته باشد. » رئیس جمهور آمریکا روز گذشته با این اظهارات، خواستار تعویق در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد که قرار است در تاریخ سوم نوامبر، سیزدهم آبان ماه برگزار شود.
 
این اظهارات دونالد ترامپ، اما با واکنش های منفی فوری از سوی دموکرات ها و حتی دوستان جمهوری خواه وی در کنگره آمریکا مواجه شد، کنگره آمریکا تنها نهادی است که حق تصمیم گیری در این زمینه را دارد. کنگره آمریکا در طول تاریخ این کشور تاکنون از این حق خود استفاده نکرده است.

شیوع کرونا و درگیری‌های ناشی از جنبش‌های ضد نژادپرستی در آمریکا، رتبه ترامپ را در نظرسنجی‌ها به شدت تنزل داده و در آخرین نظرسنجی، دونالد ترامپ با ۱۵ درصد از رقیب خود جا بایدن فاصله داشت.
 
شیوع کرونا ضربه مهلکی به اقتصاد آمریکا زده و نرخ بیکاری به شدت رشد پیدا کرده است. در نظرسنجی‌ها نرخ محبوبیت و مقبولیت ترامپ پایین آمده و همین مساله ترامپ را در ماه‌های باقیمانده به انتخابات آمریکا نگران کرده است.
 

 
آیا رییس جمهور آمریکا حق به تعویق انداختن انتخابات را دارد؟
 
 
روز پنجشنبه دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در توییتر خود خواستار به تعویق افتادن زمان انتخابات ریاست جمهور آمریکا شد.

او در همین توییت با یادآوری این که رأی‌دهی سراسری از طریق پستی می‌تواند به «تقلب و نتایج نادرست» منجر شود، نوشت: «با رأی‌گیری از طریق پستی (نه رأی‌گیری غیابی، که چیز خوبی است)، انتخابات سال ۲۰۲۰ ناسالم‌ترین و متقلبانه‌ترین انتخابات در تاریخ خواهد بود. این برای آمریکا بسیار شرم‌آور خواهد بود.»

در تاریخ ۲۵ آپریل جو بایدن از تلاش‌های ترامپ برای اقدام به تعویق انتخابات پرده برداشته بود. او در یک سخنرانی گفته بود: حرف من را به خاطر داشته باشید: ترامپ یک جور‌هایی به دنبال به تعویق انداختن انتخابات است.
 
سی ان ان در همان زمان در گزارشی نوشته بود مهم نیست چه اتفاقی در جریان باشد، اما شانس «بسیار بسیار بسیار کمی» برای تغییر زمان یا کنسل شدن انتخابات وجود دارد.
 
این رسانه اولین دلیل این محال بودن را شرح داده و گفته: انتخابات عمومی مانند انتخابات ایالتی نیست. به تعویق انداختن انتخاب‌های مقدماتی شدنی است، اما حتی این کار نیز ساده نیست. چالش‌های لچستیک زیادی بر سر این راه است. اولین آن اینکه در قانون انتخابات آمریکا در قوانین ایالتی به صراحت آمده: اولین پنجشنبه بعد از اولین دو شنبه ماه نوامبر در سال انتخابات، به عنوان روز انتخابات در همه ایالات و بخش‌های سرزمین آمریکا به حساب می‌آید.

از سوی دیگر به گزارش سی ان ان، تفکیک قوا در آمریکا منجر به آن شده که رییس جمهور قادر نباشد قانون فدرال را که توسط کنگره تصویب شده تغییر دهد. تنها کنگره می‌تواند چنین کاری کند.
 
کنگره نیز ترکیبی از مجلس نمایندگان به کنترل دموکرات‌ها و مجلس سنا تحت کنترل جمهوری خواهان است. حال سوال اینجاست که آیا واقعا شدنی است که نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا به تعویق انتخابات به پیشنهاد ترامپ تن بدهد؟ اصلا شدنی نیست.
 
حال بر فرض محال نانسی پلوسی با این پیشنهاد موافقت کند و انتخابات تا ماه مارس ۲۰۲۱ به تعویق بیوفتد. آیا می‌دانید قانون اساسی آمریکا درباره دوره ریاست جمهوری چه میگوید؟ بر اساس ماده ۲۰ متمم قانون اساسی آمریکا: دوره ریاست جمهوری و معاونت ریاست جمهوری در بعد از ظهر روز ۲۰ م ژانویه (بعد از گذران چهار سال دوران ریاست جمهوری) به پایان می‌رسد.
 
این یعنی چه؟ سی ان ان نوشته: این یعنی اگر انتخابات هم به تاخیر بیوفتد، ترامپ و مایک پمس نمی‌توانند بعد از ۲۰ ژانویه به کارشان ادامه دهند؛ و بر اساس قانون اساسی آمریکا از این تاریخ به بعدنفر بعدی لیست ریاست جمهوری یعنی نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان به ریاست جمهوری هواهد رسید.
 
 
آیا سابقه به تاخیر افتادن انتخابات در آمریکا وجود دارد؟
 
 
سی ان ان در گزارشی که امروز منتشر شده درباره سابقه این اقدام نوشته و گفته حتی در دوران جنگ نیز چنین چیزی رخ نداده است. در سال ۱۸۶۴، آبراهام لینکلن وسط جنگ داخلی آمریکا و جنگ یک ملت علیه خودش بود. او با چالش برگزاری انتخابات در میدان‌های جنگ برای سربازان در حال نبرد روبه رو بود و مشاوران او پیشنهاد تعویق انتخابات را دادند.

اما انتخابات در این سال طبق برنامه انجام شد.
 
لینکلن بعد از انتخاب مجدد در یک سخنرانی گفت: انتخابات با همه نزاع‌ها و اتفاقات نا مطلوب پیراموش به خوبی انجام شد. این انتخابات نشان داد که یک دولت مردمی میتواند انتخابات ملی را در خلال یک جنگ داخلی بزرگ هم حفظ و صیانت کند.
 
در خلال هر دو جنگ جهانی نیز رای گیری در خط مقدم جبهه‌ها برای سربازان در سراسر جهلن انجام شد.

در سال ۲۰۰۴ نیز خطر حمله تروریست‌ها وجود داشت و احتمال می‌رفت که در اولین انتخابات بعد از ۱۱ سپتامبر خطراتی متوجه انتخابات فدرال باشد و برخی گزارش‌ها حاکی از تلاش‌هایی برای به تاخیر انداختن زمان انتخابات در صورت بروز یک حمله دیگر بود. اما در آن زمان کاندولیزا رایس مشاور امنیت ملی دولت همه گمانه زنی‌ها را رد کرد و اعلام کرد: ما انتخاباتی در کشور در پیش داریم و حتی اگر درگیر جنگ باشیم باید انتخابات را به موقع برگزار کنیم. هیچ کس دنبال تعویق زمان انتخابات نیست.
 
 
نظر سیاست مداران هر دو حزب آمریکا درباره تعویق انتخابات
 
 
از سوی دیگر این ایده در بین حزب جمهوری خواه نیز طرفداری ندارد. میچ مک کونل رهبر جمهوری خواهان کنگره و کوین مک کارتی نماینده مجلس نمایندگان آمریکا هر دو پیشنهاد به تاخیر افتادن انتخابات که از سوی ترامپ مطرح شده را رد کرده اند.
 
مک کونل به رسانه WNKY گفته: هرگز در طول تاریخ این کشور چه در خلال جنگ ها، چه در دوران قحطی و جنگ داخلی هیچ انتخاباتی به تاخیر نیافتاده و ما باید راهی پیداکنیم که انتخابات روز سوم نوامبر برگزار شود. لیندسی گراهام نماینده سنا و متحد ترامپ به سی ان ان گفته: فکر نمیکند این ایده رییس جمهور ایده خوبی باشد.
 
آدام کینزینگر عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان در توییتر خود نوشته: به خاطر داشته باشد: تاریخ انتخابات توسط کنگره تعیین شده و من با هر اقدامی برای به تاخیر انداختن انتخابات ۲۰۲۰ مخالفم.
 
سناتور تیم کین دیگر سناتور دموکرات مجلس سنا با اشاره به قانون ۱۸۴۵ آمریکا که قدرت تعیین تاریخ انتخابات را به کنگره داده است در توییتر خود نوشت: این توانایی در ید قدرت رییس جمهور نیست.
 
مایک پمپئو وزیر خارجه دولت گفته: من وارد قضاوت‌های حقوقی درباره تاریخ انتخابات نمی‌شوم، اما در ادامه گفته: انتخابات باید به صورت قانونی برگزار شود و تغییر قانون انتخابات در این فاصله کم تا روز انتخابات کار بسیار سختی است.
 
خبرنگاران بار دیگر از ترامپ درباره به تاخیر افتادن انتخابات سوال کرده اند. او به طور تلویحی به احتمال تقلب در انتخابات اشاره کرده و گفته: من نگفتم انتخابات به تاخیر بیوفتد. من میخواهم انتخابات برگزار شود، اما در عین حال نمی‌خواهم سه ماه صبر کنم و بعد معلوم شود که صندوق‌های رای گم شده اند و انتخابات بی معنی شده است.
 
او گفته: این اتفافی است که خواهد افتاد. این احساس عمومی است و همه میدانند. مردم باهوش می‌دانند. مردم احمق شاید ندانند. برخی مردم هم نمیخواهند در موردش حرف بزنند، اما آن‌ها هم میدانند.
 
ترامپ در یک گفتگوی تلویزیونی با فاکس نیوز در جواب مجری که از او درباره پذیرش نتیجه انتخابات سوال کرده بود: باید ببینم چه می‌شود. من فکر میکنم رای گیری پستی انتخابات را خراب میکند. واقعا چنین باوری دارم.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان