تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
در گفتگو با رویداد‌۲۴ مطرح شد:

بیم و امیدهای رشد و سقوط بازار سرمایه/ بر روزهای منفی بازار بورس چه گذشت؟

بازار سرمایه در ابتدای هفته جاری قرمز شد و سرمایه‌گذاران خیره به نماد‌های مختلف را میخکوب کرد. ناظران بر این باورند که باید تا آخر هفته منتظر ماند و دید که بازگشت بورس موقتی است یا ریزش نماد‌ها همچنان در هفته آینده ادامه خواهد داشت. یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با رویداد ۲۴ می‌گوید:روز‌های منفی بورس، روز‌هایی که رشد شاخص نوسان دارد و شیب آن کم و خط آن متوسط می‌شود، روز‌هایی است که برخی از سرمایه‌گذاران از این بازار خارج می‌شوند و فرصت را به سایر سرمایه‌گذاران می‌دهند؛ بنابراین وقتی یک بازار در یک سال ۷ برابر می‌شود و در ۵ ماه سه برابر رشد می‌کند، نباید وقتی چند روز منفی می‌شود، نگران شویم و احساس کنیم بحران رخ داده است.

بازار سرمایه

رویداد۲۴بازار سهام در دو روز اول هفته جاری کاهش چشم‌گیری را تجربه کرد و قرمز شد؛ هرچند از روز گذشته، شاخص کل بازار سهام در نوبت دوم معاملات سیر نزولی را از سر گذراند و مثبت شد اما روزهای ناآرام بازار سرمایه بار دیگر ثابت کرد تا چه اندازه قیمت گذاری‌ها و رشد این بازار در چند ماه اخیر چیزی جز حباب نبوده است. بسیاری از نمادها در ابتدای هفته جاری به رنگ قرمز درآمدند. حتی شستا که همواره یکی از نمادهای سبز و پر سود بازار سرمایه بود نیز با افت قابل توجهی مواجه شد و شدیدترین ریزش در تاریخ بورس ایران اتفاق افتاد.

اکنون تحلیل‌های متفاوتی پیرامون وضعیت بازار سرمایه مطرح می‌شود؛ اکنون پرسش اصلی که از کارشناسان پرسیده می‌شود این است که روند مثبت بازار سرمایه ادامه‌دار خواهد بود یا نه و بار دیگر شاهد سیر نزولی هستیم؟ ناظران بازار سرمایه بر این باور هستند که باید تا آخر هفته منتظر ماند و دید چه تحولاتی در بازار سرمایه رخ خواهد داد. تحلیلگران معتقداند که اگر ارزش معاملات به همین صورت فعلی یعنی حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان باشد و بازار تا آخر هفته روند خوبی را طی کند، می‌شود گفت که بازار روند نزولی را از سر گذرانده است.

استراحت بورس پس از چندماه رشد

«حسین خزلی» کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با رویداد‌۲۴ در این باره گفت: من تعبیری که در بورس برای خودم دارم مانند یک کوهنور است. یک کوهنورد هرچقدر که وزن سنگینی داشته باشد یا اینکه کوله سنگینی به همراه داشته باشد، هرچقدر که از کوه بالا برود، قطعا سریعا خسته می‌شود و اگر بخواهد آن را ادامه دهد قلبش می‌ایستد و باعث مرگ او می‌شود؛ بنابراین کوهنوردان با این سه عامل یعنی وزن محموله، شیب کوه و سرعتی که بالا می‌روند باید هر نیم ساعت یا یک ساعت استراحت کنند و هر نصف روز چندساعت استراحت کنند.

وی افزود: برخی از کوهنوردان در کوهنوردی‌های سخت در بالای کوه دو سه روز کمپ می‌کنند تا اینکه بدنشان تطبیق پیدا کند و انرژی از دست رفته را بازیابند. بورس ما نیز شبیه همین کوهنورد است. بورسی که در ۵ ماه تقریبا سه برابر رشد می‌کند و ارزش آن تقریبا به ۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد و وقتی که نمودار‌ها را می‌بینیم، حجم معاملاتی، نسبت رشد ارزش بازار و ... همه با سرعت و شتاب بالایی در ماه‌های اخیر رشد کردند، بورس حتما نیاز به توقف و استراحت دارد و حتی ممکن است اندکی منفی شود.

چرا بورس ریزش کرد؟

وی ادامه داد: اگر این اتفاق رخ ندهد، سقوط این بورس محتمل‌تر و در واقع ریسک ریزش آن بیشتر می‌شود. روز‌های منفی بورس، روز‌هایی که رشد شاخص نوسان دارد و شیب آن کم و خط آن متوسط می‌شود، روز‌هایی است که برخی از سرمایه‌گذاران از این بازار خارج می‌شوند و فرصت را به سایر سرمایه‌گذاران می‌دهند؛ بنابراین وقتی یک بازار در یک سال ۷ برابر می‌شود و در ۵ ماه سه برابر رشد می‌کند، نباید وقتی چند روز منفی می‌شود، نگران شویم و احساس کنیم بحران رخ داده است.

این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه صندوق دارا یکم، دوم و سوم بخشی از سرمایه باقی مانده دولت است، گفت: خود شرکت‌ها دیگر دولتی نیستند و باقی مانده سهام دولت عرضه می‌شود. ما تا هفته گذشته هیچ مشکلی در بازار نداشتیم و روزانه ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان معامله می‌شد و برخی از روز‌ها ۱۲ هزار میلیارد تومان صف خرید وجود داشت و بهترین فرصت برای خرید بود. سازمان خصوصی سازی از یک سو و وزارت نفت تصمیم گیری روی بلوک‌های پالایشگاهی و عرضه صندوق دارا دوم خیلی از سرمایه گذاران را نگران کرد. هرچند که این تکذیب و بعد حواشی مختلفی پیرامون رخ داد، اما ریزش بورس از همان روز آغاز شد.


بیشتر بخوانید:چرا بورس مثبت شد؟ / سیر صعودی سهام تا کی ادامه دارد؟


خزلی ادامه داد: من مشکل جدی در بازار نمی‌بینم، زمانی که بازار مثبت می‌شود سیل نقدینگی به بازار روانه می‌شود باید از آن طرف متناسب با تقدینگی وارد شده سهم عرضه شود. اگر سهام عرضه نشود باعث بالا رفتن شاخص و قیمت‌ها می‌شود؛ همانند آن چیزی که در ماه‌های اخیر رخ داده است. بورس ما باید بزرگ شود و عمق آن افزایش پیدا کند با رشد عرضه نه با رشد قیمت و شاخص‌ها.

برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان