تاریخ انتشار: ۰۰:۳۵ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۳۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

اگر دختر حاکم دوبی به ایران بیاید، چه آزادی‌هایی دارد؟

زهره الهیان نماینده اصولگرای مجلس خطاب به شاهزاده لطیفه دختر حاکم دوبی نوشته به ایران بیاید تا از نعمت آزادی برخوردار باشد. رویداد۲۴ در این گزارش برسی کرده اگر دختر شیخ محمد آل مکتوم به ایران بیاید، چه شرایطی در انتظار اوست.

دختر حاکم دوبی

رویداد۲۴ رایان حسینی: خبر زندانی شدن شاهزاده لطیفه دختر حاکم دبی در امارات متحده عربی، واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت. فیلم‌ها و تصاویری که به صورت مخفیانه از امارات منتشر شد، حاکی از آن بود که دختر شیخ محمد آل مکتوم زندانی شده است. شاهزاده لطیفه پدرش را متهم کرده که او را به گروگان گرفته است. انتشار این فیلم‌ها و تصاویر در ایران نیز بازتاب‌های بسیاری داشت که مهمترین آن واکنش زهره الهیان نماینده اصولگرای مجلس بود که در توییتی: «پیشنهادی برای دختر در بند حاکم دبی! ‏به ایران بیا. می‌توانی در ایران همچون سایر بانوان و دختران ایرانی هم درس بخوانی و هم زندگی کنی! ‏و هم از نعمت ⁧آزادی⁩ و حقوق بشر بهره‌مند باشی»

جمله زهره الهیان برای مخاطبان ایرانی بسیار جلب توجه کرده بود و این انتقاد مطرح شد که بسیاری از آزادی‌های فردی در ایران همچنان وجود ندارد. در این گزارش برخی محدودیت‌های شرعی و قانونی و مهمتر از آن محدودیت‌های غیرقانونی برای زنان را مرور کرده‌ایم.

زهره الهیان دختر حاکم دوبی

دوچرخه سواری زنان

بر اساس قاعده‌ای مبهم و نامعلوم در ایران دوچرخه سواری زنان ممنوع شده است. شرکت‌های اجاره دهنده دوچرخه در ایران اگر به زنان دوچرخه اجاره دهند، جریمه خواهند شد؛ نمونه این اتفاق در اصفهان رخ داد که ستاد امر به معروف و نهی از منکر از یک شرکت پیمانکار اجاره دوچرخه در اصفهان شکایت کرد. این سیاست‌گذاری‌ها هیچ مبنای قانونی ندارد و اتفاقا در مواقع خاص از آن حمایت می‌شود؛ مثلا در راهپیمایی ۲۲ بهمن پلیس به راحتی اجازه داد زنان دوچرخه سوار حضور داشته باشند و مسیر را برای راهپیمایی آنها آماده می‌کرد. 

دختر حاکم امارات اگر به دوچرخه‌سواری  علاقه داشته باشد، باید کشور آزادتری از ایران را انتخاب کند، چراکه آنقدرها هم که خانم زهره الهیان ادعا کرده، همه چیز گل و بلبل نیست.

موتورسواری زنان

همانطور که دوچرخه سواری زنان در ایران ممنوع است، سایر وسایل دو چرخ دیگر هم ممنوع هستند. در این مورد هم هیچ قانون خاصی وجود ندارد که گفته شود زنان حق موتورسواری یا گرفتن گواهینامه موتور را ندارند، وجود ندارد اما سیاستگذاران صلاح دیده‌اند بهتر است فرمان موتور دست زنان نباشد!

یکی از تناقض‌های عجیب این سیاست اینجاست که زنان می‌توانند ترک موتور بنشینند اما حق ندارند چند سانتی متر جلوتر بنشینند و فرمان موتور هم دستشان باشند. اگر کل فرآیند موتورسواری نادرست است، پس ترک موتور نشستن هم معنا ندارد و غیرقانونی است.

چندی پیش یکی از زنان ایرانی از طریق دادگاه و دیوان عدالت اداری پیگیری کرد تا حق خود برای گرفتن گواهینامه موتورسیکلت را به دست بیاورد. این پرونده مدت‌هاست در دادگاه‌ها خاک می‌خورد و سرنوشت آن هم مشخص نشد. فعلا بر اساس قانونی که وجود ندارد، اگر دختر حاکم دوبی زمانی هوس موتور سواری به سرش زد یا خواست با موتور به این طرف و آن طرف برود، باید بداند ایران انتخاب مناسبی برای او نیست.

حق خروج از کشور زنان

اگر دختران بخواهند از کشور خارج شوند و به سفر خارجی بروند، حتما باید اجازه ولی خود را بگیرند. اگر زنی ازدواج کرده باشد، سفر خارجی او کاملا منوط به اجازه شوهر است؛ در آخرین نمونه سمیرا زرگری عضو تیم ملی اسکی ایران به خاطر نداشتن اجازه همسرش از سفر تیم ملی بازماند!  این در حالی است که مرد برای خروج از کشور نیازی به اجازه از زن خود ندارد. بنابراین به دختر حاکم دوبی توصیه می‌شود با مرد ایرانی ازدواج نکند تا دچار چالش خروج از کشور نشود!

حق طلاق زنان

بر  اساس یک قانون دیگر مرد هر زمان که اراده کند، می‌تواند همسر خود را طلاق دهد اما قانونگذار چنین اجازه‌ای به زنان نداده است و حتما زن باید ثابت کند که شوهرش یا معتاد است یا بیکار است و ... تا بتواند حکم جدایی بگیرد.

پا روی پا انداختن زنان !

چندی پیش یکی از برنامه‌سازان تلویزیون خبر داد که زنان نمی‌توانند پا روی پا بگذارند! او گفته بود: «ناظران تلویزیون در مورد مهمانان برنامه ها علی الخصوص مهمانان زن بسیار سختگیر هستند. مثلاً منهای آرایش و لباس حتی طرز نشستن آنان در برنامه ها نیز زیر ذره‌بین است؛ آنان نباید مقابل مجری پاهای خود را روی هم بگذارند زیرا ممکن است تحریک کننده باشد.» شاهزاده لطیفه باید دقت کند اگر روزی به تلویزیون ایران دعوت شد، پا روی پا نگذارد، مبادا تحریک‌کننده باشد. 

خوانندگی زنان

امیدواریم اگر روزی گروگان‌گیری شاهزاده لطیفه پایان یافت و طبق توصیه خانم زهره الهیان برای درک آزادی به ایران آمد، به خوانندگی علاقه نداشته باشد، چراکه در این صورت مشکل دیگری پیش خواهد آمد. خوانندگی زنان در ایران مجاز نیست؛ مگر آنکه ایشان فقط در گروه کر به همراه دیگران حضور داشته باشند یا فقط برای زنان بخوانند، در غیر اینصورت شرمنده ایشان خواهیم شد.

ورود زنان به ورزشگاه

امیدواریم شاهزاده لطیفه علاقه‌ای به ورزش نداشته باشد چراکه در این مورد نیز شرمنده ایشان می‌شویم که برای حضور او در ورزشگاه‌ها کاری از دستمان برنمی‌آید. بر اساس سیاست دیگری که آن هم بر پایه هیچ قانونی نیست، زنان در ایران حق ورود به ورزشگاه‌ها را ندارند. چندی پیش با فشار فیفا زنان توانستند به برای دیدار بازی تیم ملی فوتبال به ورزشگاه بروند و قرار بود با فشارهای بیشتر فیفا زنان حق خود را کاملا به دست آورند اما ویروس کرونا این بار همچون امداد غیبی به کمک سیاستگذاران در جمهوری اسلامی ایران آمد و کلا حضور مردم در ورزشگاه‌ها منتفی شد.

زنان و ریاست جمهوری

در ایران بر اساس تفسیر مردسالارانه از قانون اساسی که «رجل سیاسی» را مرد می‌داند، زنان حق ریاست جمهوری ندارند. در سال‌های مختلف چهره‌هایی همچون اعظم طالقانی دختر مرحوم آیت الله طالقانی تلاش کردند این تفسیر از قانون اساسی را به چالش بکشند. معمولا در ایران تنها اجازه ثبت نام دارند و در فرآیند بررسی صلاحیت، رد می‌شوند و کار به انتخاب مردم نمی‌رسد.

استانداری زنان

اگر ریاست جمهوری زنان بر اساس تفسیر شورای نگهبان از قانون انجام می‌شود، در ماجرای استانداری زنان وضعیت فرق می‌کند و قانونی وجود ندارد و عرف اینگونه است که زنان حق استانداری ندارند و تا کنون هیچ وزیر کشوری به خود جسارت چنین انتخابی نداده است. استاندار به عنوان رییس شورای تامین استان‌ها محسوب می‌شوند. معمولا بر پایه قواعد مردسالارانه هیچ فرمانده نظامی تمایل ندارد جلوی خانم‌ها پا بچسباند و احترام نظامی بگذارد. یکی از دلایل اصلی ممانعت از استانداری زنان، اتفاقات عجیبی مثل همین مورد است!

حجاب اجباری زنان

در پانزدهم اسفند سال ۱۳۵۷ هنوز یک ماه از انقلاب نگذشته بود، زمزمه‌های حجاب اجباری در ایران مطرح شد. دور روز پس از آن معترضین و نیرو‌های سکولار علیه اجباری شدن حجاب دست به تظاهرات گسترده‌ای زدند و در نهایت تصمیم با حجاب اجباری مخالفت عمومی مردم اجرایی نشد.

سخنان آیت الله طالقانی باعث شد اعتراضات عمومی پایان یابد. آیت الله طالقانی گفته بود «هیچ اجباری در کار نیست مسئله چادر مطرح نیست، مسئله حجاب یکی از مظاهر این حرکت انقلابی است. حضرت آیت‌الله خمینی نیز اجبار و اکراهی به شکل اکراه بیان نکرده‌اند. هو و جنجال راه نیندازند و همان‌طور که بار‌ها گفتیم همه حقوق حقه زنان در اسلام و در محیط جمهوری اسلامی محفوظ خواهد ماند؛ و از آن‌ها خواهش می‌کنیم که با لباس ساده با وقار، روسری هم روی سرشان بیاندازد به جائی بر نمی‌خورد. اجباری حتی برای زن‌های مسلمان هم نیست.» این سخنان مساله حجاب را موقتا به حاشیه برد، اما با استقرار کامل نیروهای انقلابی قانون حجاب اجباری ابتدا در ادارات و سازمان‌ها و سپس در تمام کشور اجرایی شد. حسن روحانی در یکی از مصاخبه های خود توضیح داده که چگونه حجاب اجباری را از نهادهای نظامی آغاز کرده است.

اخیرا طباطبایی نژاد امام جمعه اصفهان و یعقوبی امام جمعه بجنورد درخواست ناامن کردن فضا برای افرادی که پوشش اسلامی ندارند را مطرح کرده‌اند. بخشی از حاکمیت خواستار تساهل در موضوع حجاب هستند و گروهی دیگر معتقدند با ادامه این روند، دینداری مردم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. با وجود اختلاف در برخورد با بی‌حجابی، بخشی از بودجه کشور هر ساله برای تجهیز گشت‌های ارشاد و تامین نیروی انسانی آن هزینه می‌شود. حاکمیت هنوز نتیجه دلخواهی در موضوع حجاب به دست نیاورده، اما همچنان اصرار دارد برخورد قهری بهترین روش است.


بیشتر بخوانید: ناامنی با مجوز/ وقتی فرمان خشونت از تریبون نماز جمعه صادر می‌شود (فیلم)


شهادت دادن زنان در دادگاه

در قوانین ایران اعتبار شهادت زنان در دادگاه نصف اعتبار مردان است. امروزه در قوانين اغلب كشورها شرط مرد بودن در زمره شرايط لازم برای اعتبار شهادت نيست ولی در مقررات قانونی ايران، تفاوت‌هايي در اعتبار شهادت زن، نسبت به شهادت مرد وجود دارد. در برخی موارد حتی شهادت زنان به حساب نمی‌آید؛ مثلا در ماده ۱۱۷ قانون مجازات اسلامی «حد لواط با شهادت چهار مرد عادل که آن را مشاهده کرده باشند، ثابت می‏‌شود» یا در ماده ۱۱۹ تصریح شده که «شهادت زنان به تنهایی یا به ضمیمه مرد، لواط را ثابت نمی‏‌کند.» مواد ۱۲۸ و ۱۳۷ نیز به همین موضوع در جرایم دیگر تاکید کرده است. در ماده ۱۷۰ نیز آمده که «در صورتی که طریق اثبات شرب خمر، شهادت باشد، فقط با شهادت دو مرد عادل ثابت می‌‏شود.» در نمونه دیگر در ماده ۱۸۹ آمده است: «محاربه و افساد فی الارض از راه‌های زیر ثابت می‏‌شود: الف ـ با یک بار اقرار به شرط آنکه اقرار کننده بالغ و عاقل و اقرار او با قصد و اختیار باشد؛ ب ـ با شهادت فقط دو مرد عادل.»

دیه و ارث زنان در قوانین ایران

همچنان که در قوانین ایران، شهادت زنان چندان اهمیتی ندارد و در بهترین حالت شهادت یک زن، نصف مرد اعتبار دارد، در موضوع دیه و سهم الارث زنان نیز ماجرا به همین شکل است و قانونگذار دیه زنان و ارث آنها را نصف مردان محاسبه کرده است. ماجرا جایی حساس می‌شود که اگر مردی زنی را به قتل برساند، برای قصاص مرد باید به خانواده او پول هم پرداخت شود!

انتخاب وزرای زن

جمع نمایندگان مجلس از ابتدای تشکیل تا کنون که یازدهمین دوره آن می‌گذرد، به حدود صد نفر می‌رسد. بیشترین رکورد مربوط به مجلس دهم بود که هفده نماینده زن داشت. از این جهت شانس زنان برای حضور در مجلس بسیار پایین است. برای حضور در دولت نیز از ابتدای انقلاب تا کنون تنها یک وزیر زن حضور داشته است. 

چاپ عکس زنان روی سنگ قبر

امیدواریم عمر شاهزاده لطیفه به دنیا باشد اما اگر روزی توصیه خانم الهیان مورد پذیرش ایشان قرار گرفت و به ایران آمدند و بعد از صد سال اتفاقی برایشان افتاد، باید بدانند اینجا نه عکسشان روی آگهی ترحیم چاپ می‌شود نه روی سنگ قبر. امیدواریم بعد صد سال شانس بیاورند که اگر عکس هم روی آن حک شد، جایی نباشد که روی عکس را با سیمان بپوشانند.

موارد دیگر از جمله حق حضانت فرزند، گواهی بکارت، عدم امکان تصدی پست‌های ریاست قوه قضائیه و حتی قضاوت زنان (به جز قاضی ایستاده) مسائل دیگری است که زنان با آن دست به گریبان هستند. عجیب‌تر آنکه در برخی موارد این تصمیمات، تصمیمات حاکمیتی نیست؛ مثلا در یکی از احزاب که اتفاقا خود را در زمره دموکراسی‌خواهان ایران دسته‌بندی می‌کند، وقتی یکی از زنان رای بالاتری برای دبیرکلی داشت، دوستانه او را کنار گذاشتند تا یکی از مردان حزب دبیر کل شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۱
مرجان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
4
17
وای رویداد تو فوق العاده‌ای :))))
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
با اخرین بند شدیدا مخالفم یعنی چی نباید برای دوشیزگان نباید حکم صادر شو د . من نمی دانم رایان نام مذکر است اگر مذکر است حاشا به غیرتت و اگر نام مونث است که مخیر است
دخترک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
2
8
بیا عزیزم
مثل ما خوشبخت شو
ناشناس
|
Belgium
|
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
1
12
کار این نماینده نابجا ؛ خیانت به موکلین , فضولی و دخالت در کار کسانی هست که از شخص او تقاضایی نکردند . این شخص طبق قانون باید در مورد مشکلات و دردهای مردمی که به او اعتماد کردن و آنها را به اصطلاح نمایندگی میکند ؛ حرف بزند !
پاسخ ها
علی رضا معتمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
خیلی با دکتر علی شریعتی مرحوم در گیر هستم.یه اگاه به جامعه شناسی این خیزش را در این فاز ودر ایران ان تیئوری موومان و انستیتوسیون ایشان باز در حال شکل گیری است. دوباره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
7
7
نگران نباش دولت بعدی دست ما بیفته اون وقت تو و خبرنگاران زنت تازه متوجه محدودیت برای زنان میشید
ارسلان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
1
14
جالبه از لحاظ مدنی و قانونی سطح آزادی خانمهای ما حتی از کشور همسایمون افغانستانی که منزل طالبان و داعش و گروه های فاجعه باری از این دست هست هم کمتره!!! اون وقت کسی به سرش بزنه به حرف همچین مثلا نماینده خانمی گوش بده بیاد ایران ما؟؟؟؟!!!!
مگه اینکه مغز...... خورده باشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
0
14
بس کنید سرکار خانم . خودتان از این پیشنهاد حالتان به هم نمی خورد؟؟؟
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
10
3
زن وظیفه ای برای کار کردن ندارد.
زن از روز اول زندگی می تواند مهریه اجرا بگزارد.
زن حتی وظیفه کار منزل هم ندارد.
زن حتی وظیفه بچه آوردن هم ندارد.
زن برای کار منزل می تواند اجرت المثل بگیرد.
زن ارثیه و مهریه را در جیبش می گذارد چون مرد قبلا ناچار شده ارثیه خود را خرج زن و بچه اش کند.
مسئولیت ازدواج بچه ها با مرد است و زن جز ناز و ادا وظیفه ای ندارد.
زمانی که مرد سر کار است زن فرصت دارد بچه ها را هر جور دلش بخواهد تربیت کند یا اصلا تربیت نکند.
با توجه به شرایط اقتصادی موجود مرد باید چند شیفت کار کند و اگر یک شب شیر در یخچال نبود زن می تواند بزند توی سر شوهرش.
پاسخ ها
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
این ها که گفتی بیشتر شبیه جوک است!!! زن می تواند ال و بل ، زن وظیفه دارد و ندارد !!! حالا نگاهت را عوض کن، اگر زن بخواهد کار کند و مرد مخالف باشد ، اگر زن بخواهد از خانه بیرون برود و...... . قانون دینی و غیر دینی زورگو چند امتیاز ظاهری به زن داده در عوض حق زندگی و استقلال و آزادی را از او گرفته. مانند این که حق نفقه را در برابر اجازه کار نداشتن به او داده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
ببند اون فلکه رو
آذربایجانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
نه اتفاقا نادر هم درست گفته و رویداد 24 هم درست گفته اصولا قوانین ایران هم حقوق مرد رو ضایع میکنه هم حقوق زن رو قوانین مسخره که واقعا حق هردوطرف ضایع میشه
اصولا قوانین بدوی ایران در مورد حقوق مرد و حقوق زن باید بازنگری بشه و از قوانین جوامع متمدنی چون آلمان الگوبرداری بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
این جناب که با اسم محمد کامنت گذاشته به نظرم یکی از همون افرادی هست که توی خبر های مربوط به مهریه همیشه حضور فعال داره و شکایت می کنه که توی ایران به زنها بیخودی رو دادن و زنها با اهرم مهریه خون شوهر رو در شیشه کردن
میم از گیلان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
شما لطفآ اصلآ ندهیدزیرا افکار زنان ماراخراب و آشفته خوایدکرد،لطف کنید بروید جوک بخوانید،،
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
ضمنا اضافه می شود:
زنها سربازی هم نمی روند و فرصت دارند با خیال راحت خوب درس بخوانند و در کنکور مردها را پشت سر بگذارند.
زنها می توانند با حضور در محل کار جای یک مرد بیکار را بگیرند تا او از پرداخت مایحتاج خانواده اش باز بماند و به گدایی بیفتد.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
همچنین در ایران زن توانسته است با آرایش و ژل لب و اکستنشن در خیابانها دل دهد و قلوه بگیرد و مورد محبت و الطاف عموم قرار گیرد.
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
2
8
وضع خیلی خراب تر از این حرفاست. طرف مگر خیلی احمق باشه که بخاد خودش رو تو ... ایران بندازه. الان هزاران زن ایرانی هشدارهای لازم بهش دادن که همون ویلایی که اسمش رو زندان گذاشتی تحمل کن!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
2
5
جوراب نازک برای مجریهای زن هم غیر قانونیه رقص هم همینطور
کلا بخاطر این محدودیتها برای زنان مردان هم عذاب میکشند زیرا حق انتخاب همسر ازشون صلب میشه و برای همین تفاوتها که سر به مهر مونده امار طلاقها زیاده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
حالا جوراب نازک و رقص چی بود این وسط اینهمه مسائل مهمتر مثل حضانت فرزند
یک نفری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
0
6
دیس لایک
مهدی
|
United States of America
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
3
7
بنظرم از دیدن این همه آزادی ، از خوشحالی ، روز اول خودکشی میکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
4
2
دیگه سنگ قبر و آگهی ترحیم رو چرت گفتی ما تو شهرستانیم عکس زنها هرکسی که خانواده اش بخوان هم تو آگهی ترحیم چاپ میشه هم سنگ قبر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
0
2
این امیره لطیفه همونیه که یکبار با کشتی فرار کرد کماندوهای پدرش با هواپیما و هلی کوپتر کشتی رو متوقف کردند بردنش؟
مادر،ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
2
2
بعنوان یک زن ایرانی میگم،بیا ایران تا معنی واقعی زندان و زندانی رو درک کنی،اونوقت معنی لااکراه فی الدین رو درک میکنی ،اونوقت جائی که هستی رودودستی میچسبی،
آزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
6
2
قانون ایران خوب یا بد همینی هست که می بینید ...راضی نیستید تشریفتون رو ببرید .
رویداد یک خبر گزاری پاپیولار وعوامانه است که همه سوادش در حد زنان حرمسرای دوران قاجاره...
پاسخ ها
m-r
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
شما خيلي خودتو عذاب نده احتمالا ذهن امثال شما ها درقرون وسطي سيروسياحت ميكنه
آزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
5
1
رویداد بی سواد وعوام ؛ دقت کن که اختیارات زن به حسب طبیعتش قانونا وشرعا وعقلا محدود است ولذا به همان نسبت هم وظایفش کمتر است .
عقل چیز خوبی است حتما به کار بگیر...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
بله رویداد هم اون دست از اختیارات رو ذکر نکرده که ذاتا مرد برتری داره مثل گذاشتن فامیلی مرد بروی بچه ها منتها دوچرخه سواری و ورزشگاه رفتن و... رو نه قانون و نه شرع از زن نگرفته تو عقلت نمیرسه
م ص
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
0
0
تمامی نظرات را گفتید درست یا نادرست،،،فکر کنم محدودیت هایی که برای زنان گذاشته شده به خاطر همین اظهار نظر... این خانم نماینده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
0
2
قوانین ایران واقعا قابل تامله مثلا پدربزرگ حق داره فرزند رو از مادرش بگیره و یا مرد هنوز به خونه نرفته باید مهریه زن رو یکجا بده وگرنه زندان میره ویا زن وظیفه کار در خانه و بچه بزرگ کردن نداره و باید دستمزد بگیره و یا مرد وظیفه داره فقط مخارج زندگی رو تامین بکنه زن حق نداره تنها به خارج از کشور بره به استادیوم بره موتور و دوچرخه حق نداره سوار بشه زن برای بیرون رفتن از خانه باید از مرد اجازه بگیره حق طلاق فقط با مرده زن وظیفه بچه دار شدن نداره و... کلا این قوانین مضحک در جاهایی صدمات فراوانی به مردها وارد میکنه در جاهایی به زنها درحالیکه در غرب زن و مرد یکسان وظیفه تامین مخارج رو دارند و مهریه اینشکلی نیست و زن ازادی عمل داره حق طلاق با دو تاشونه زن وظیفه داره بچه دار بشه
اسدحسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
0
0
عیدی‌کارکر
نظرات شما
پیشخوان