تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
رویداد‌۲۴ خبر می‌دهد:

رد صلاحیت سه عضو شورای پنجم در هیئت بدوی انتخابات

اخبار رسیده به رویداد‌۲۴ از رد صلاحیت محمد جواد حق‌شناس، الهام فخاری و محمود میرلوحی در هیئت بدوی انتخابات شورای شهر تهران حکایت می‌کند.
شورای شهر تهران

رویداد۲۴خبر‌هایی رسیده از روند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای شهر ششم از رد صلاحیت سه عضو اصلاح‌طلب شورای پنجم حکایت می‌کند. بر اساس خبرهای رسیده از ۱۲ نفر عضو اصلاح طلب شورای پنجم که برای شرکت در انتخابات بیست و هشتم خرداد ثبت نام کرده‌اند سه نفر در هیئت بدوی رد صلاحیت شده‌اند. محمد جواد حق‌شناس، محمود میرلوحی و الهام فخاری. 

سه عضو شورای شهر تهران این خبر را در گفتگو با خبرنگار رویداد‌۲۴ تایید کردند و در عین حال احتمال می‌دهند در هیئت مرکزی شرایط تغییر کند. البته با نگاه با انتخابات مجلس یازدهم و رد گسترده اصلاح طلبان، احتمالا افراد بیشتری از این لیست رد صلاحیت خواهند شد.

انتخابات شورای ششم همزمان با انتخابات۱۴۰۰ در ۲۸ خردادماه برگزار می‌شود؛ انتخاباتی که احتمالا اغلب شهروندان تهرانی در سایه فضای سردِ انتخابات ریاست جمهوری حتی از برگزاری آن اطلاعی هم ندارند.

پرحاشیه‌ترین انتخابات شوراها، انتخابات سال ۹۶ بود که با سرلیستی محسن هاشمی، رکورد رای در تهران زده شده و اعضای شورای پنجم با رایی بالا روانه پارلمان شهری شدند. البته در وقوع چنین اتفاقی نیز انتخابات ریاست جمهوری همان سال و حاشیه‌های موجود تاثیر زیادی داشت و مردم برای نه گفتن به گروهی دیگر به گروه فعلی رای دادند.


بیشتر بخوانید:اجازه نمی‌دهند پرونده‌ام را در دادگاه مطالعه کنیم/ تفکیک آمار مبتلایان کرونا خواسته تمام اعضا شورای شهر است


اما حالا با توجه به بی‌رونقی انتخابات مجلس یازدهم و فضای سوت و کور فعلی، آن هم دوماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری و شورا پیش‌بینی می‌شود که مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ هم احتمالا آش دهن سوزی نخواهد شد و بزرگان اصلاح‌طلب نیز به همین دلیل از ثبت نام در انتخابات شورای شهر خودداری کردند. انتخاباتی که احتمالا بسیاری را در چاله بی‌رایی گرفتار خواهد کرد.

در انتخابات شورای ششم تهران ۱۲ عضو فعلی شورا ثبت‌نام کردند؛ محمدجواد حق‌شناس، زهرا صدراعظم نوری، محمد علیخانی، محمود میرلوحی، افشین حبیب‌زاده، آرش حسینی میلانی، حجت نظری، علی اعطا، زهرا نژاد بهرام، محمد سالاری، الهام فخاری و مجید فراهانی.

به جز محمد حقانی، عضو سابق شورا و سپتا نیکنام، عضو شورای شهر یزد، نام شاخص دیگری در میان اصلاح‌طلبان ثبت‌نام کرده در انتخابات شورا به چشم نمی‌خورد.

محسن هاشمی، مرتضی الویری، احمد مسجد جامعی، ابراهیم امینی، شهربانو امانی، حسن رسولی، بهاره آروین، ناهید خداکرمی و حسن خلیل‌آبادی در این دوره احتمالا با آگاهی به اینکه رای بالایی نخواهند داشت و یا نهاد‌های انتخاباتی اصلاح‌طلب نمی‌توانند اثرگذار باشند، از شرکت در انتخابات صرف نظر کردند.

در آن سوی میدان نام‌هایی از اصولگرایان به چشم می‌خورد که همه در صف ورود به لیست هستند؛ لیستی که احتمالا با سرلیستی مهدی چمران، با همان پایگاه رای ثابت به شورای شهر وارد خواهد شد.

مهدی چمران، پرویز سروری، مرتضی طلایی، مسعود ظریبافان، ناصر امانی، جواد عامری، حسین طلا، سید محمد آقامیری، علی اصغر قائمی، احمد صادقی، محمدحسن طریقت، مهدی پیرهادی، حبیب کاشانی، علیرضا جعفری، مهدی بابایی، سید جعفر تشکری هاشمی، خسرو دانشجو، هادی ذاکری، ابوالفضل قناعتی، سید احمد علوی، مهدی اقراریان، جعفر فرجی، علیرضا احمدی، مهدی صیاد شیرازی، مهدی وکیل پور، وحید نوروزی، میثم مظفر، علی محمد نژاد، ابراهیم مداحی، کامران زنگیشه، فرامرز عظیم، ابوالقاسم چیذری، نادر شکری، دلاور صیامی، عظیم بابایی، علیرضا خجسته پور، محمد رضا طالبی نژاد، مینو اصلانی، عشرت شایق، سمانه زمانی، سوده نجفی و زینب حمیدزاده، از جمله افرادی هستند که احتمالا تعدادی از آن‌ها با سرلیستی چمران به انتخابات وارد می‌شوند و مابقی به صورت مستقل و یا در غالب چند لیست.

از اردوگاه اصولگرایان که به نظر نمی‌رسد کسی رد صلاحیت شده باشد و حتی اگر در هیئت بدوی نیز تایید نشوند، قطعا در هیئت مرکزی از طریق لابی با هم حزبی‌های خود، تایید صلاحیت می‌گیرند.

موضوعی که، اما هنوز مشخص نیست این است که آیا شرایط انتخابات از حالت فعلی تغییر پیدا خواهد کرد یا نه؟ آیا اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری دست به مهره خواهند شد تا اثرات آن بر انتخابات شورا رخ بنماید یا نه؟ حتی به فرض دست به مهره شدن، آیا تایید صلاحیت می‌شوند؟ و یا به شرط تایید شدن، پایگاه رایی برای خود می‌توانند ایجاد کنند یا نه، موضوعاتی که فعلا و در فضای سوت و کور انتخاباتی، در حد فرضیه باقی خواهند ماند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان