تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

وضعیت همتی بعد از انصراف مهرعلیزاده چگونه است؟

در حالیکه تنها دو روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باقی مانده، محسن مهرعلیزاده از رقابت‌ها کنار کشید و به این ترتیب عبدالناصر همتی تنها گزینه موجودی است که بخشی از اصلاح‌طلبان از او حمایت می‌کنند. اما وضعیت همتی چگونه است؟ گزارش رویداد۲۴ را بخوانید تا بدایند شرایط برای او چگونه است.

عبدالناصر همتی

رویداد۲۴ یک سال قبل اگر می‌گفتند عبدالناصر همتی نامزد نهایی بسیاری از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب برای انتخابات ریاست جمهوری است، جا داشت به عقل گوینده شک کنید! به خصوص اینکه سیل نامزد‌های اصلاح‌طلب به قدری زیاد بود که رسیدن به اجماع برای جریان اصلاحات بسیار دشوار می‌نمود و همزمان چهره‌هایی مثل علی لاریجانی هم قصد داشتند که پرچم میانه‌روی را در این انتخابات بلند کنند و از سبد رای اصلاح طلبان بهره‌مند شوند. در همان زمان عبدالناصر همتی جلساتی را با ادمین‌های کانال‌های تلگرامی برگزار می‌کرد و از آن‌ها می‌خواست در انتشار قیمت سکه و دلار هماهنگ با سیاست‌های بانک مرکزی عمل کنند، اما بعضی این رفتار را زمینه‌سازی برای نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ می‌دانستند. همان موقع محمد مهاجری بود که در توییتر نوشته بود «نامزد جدیدی که وارد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد آقای عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی است. چراکه مشکل اصلی کشور اقتصاد است و یک رئیس جمهور اقتصاددان می‌خواهد.»

همتی پس از انصراف مهرعلیزاده

در این یک سال اتفاق خاصی نیفتاد، همه اتفاقات روز ۴ خرداد بود که سیاهه نامزد‌های تایید صلاحیت شده منتشر شد و به همت آیت الله جنتی همه رد صلاحیت شدند و همتی و مهرعلیزاده در عرصه رقابت انتخابات ۱۴۰۰ باقی ماندند و حالا با انصراف مهرعلیزاده، همه نگاه‌ها به ریاست سابق بانک مرکزی دوخته شده است. در حالی که تنها یک هفته به انتخاب رئیس جمهور بعدی باقی مانده، نیرو‌های اصلاح‌طلب و تحول‌خواه درسه راهی حمایت از محسن مهرعلیزاده یا حمایت از عبدالناصر همتی یا تحریم انتخابات قرار گرفته بودند. احزاب و گروه‌هایی هم هستند که با حمایت از ابراهیم رئیسی، فصل عجیبی در سیاست رقم زدند؛ از جمله بعضی احزای موثر حزب ندای ایرانیان. همزمان بعضی از چهره‌های اصلاح‌طلب معتقدند نباید این جریان آبروی خود را قربانی چهره‌های ناتوان و درجه سه کند. اکنون با انصراف همتی شرایط جدیدی ایجاد شده است.

همتی در پیامی از مهرعلیزاده تقدیر کرده و گفته «در مسیر سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در غیاب جریان‌های مهم سیاسی برگزار می شود، حضرتعالی با آزادگی و صراحتتان نقش ارزنده‌ای به نمایش گذاشته و سعی کردید صدای حذف‌شدگان این رقابت باشید. حال که با انصراف خود از ادامه حضور در انتخابات، مسوولیت مرا سنگین‌تر کردید، از حضرتعالی طلب دعای خیر جهت ادامه این راه پرنشیب و نیز کمک فکری و عملی برای فردای بهتر ایران عزیزمان را دارم.»


بیشتر بخوانید: یارگیری همتی از اصلاح طلبان/ تا برگزاری انتخابات تغییری رخ می‌دهد؟


به گزارش گزارش رویداد۲۴ بخشی از مردم ایران چندبار در انتخابات مختلف این عقیده را داشتند که در اعتراض به صحنه‌سازی‌های جناح اقتدارگرا با رای سلبی در انتخابات شرکت کرده باشند. مهمترین آن انتخابات سال ۹۲ بود که بعد از رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی و ایجاد جو خفقان در جامعه، به یکباره حسن روحانی مورد توجه مردم و گروه‌های سیاسی احزاب و اطرافیان خاتمی قرار گرفت و سه روز آخر با انصراف محمدرضا عارف به توصیه سیدمحمد خاتمی صندلی ریاست جمهوری به روحانی رسید.

البته عملکرد بسیار ضعیف دولت در زمینه اقتصادی اعتبار جریان اصلاح‌طلب را در حد زیادی خدشه‌دار کرده است، اما این به معنی بی‌اثر شدن کامل جریان اصلاح‌طلب نیست و هنوز هم بسیاری معتقدند حمایت اصلاح‌طلبان در روز‌های آخر می‌تواند بازی را به طور کلی تغییر دهد.

حامیان عبدالناصر همتی

غلامحسین کرباسچی حمیدرضا جلایی پور و شخصیت‌هایی از این دست در هفته گذشته تلاش کردند از عبدالناصر همتی به عنوان گزینه‌ای که توانایی ایجاد اجماع و تغییر را دارد حمایت کنند. عبدالناصر همتی یک اقتصاددان است و از نظر تفکر سیاسی به میانه‌رو‌ها و حزب کارگزاران سازندگی نزدیک است اما آنچه مسلم است این است که همتی بر خلاف روحانی حاضرجوابی لازم و سابقه طولانی برای حضور در مناظره‌ها یا تشکیل ستاد‌های متعدد در سراسر ایران را ندارد و اگر می‌خواهد به صندلی ریاست جمهوری برسد باید پیش از همه به سازماندهی نیرو‌های اصلاح‌طلب همت گذارد. کاری بسیار دشوار، اما نه غیر ممکن و البته هنوز هفت روز تا انتخابات باقی مانده چنانچه در انتخابات سال ۹۲ هم یک هفته قبل از انتخابات آرای آقای روحانی در رده سوم و چهارم انتخابات بود.

پیش از این شایعاتی درباره ارتباط خانوادگی همتی با مرحوم هاشمی رفسنجانی در بعضی رسانه‌ها منتشر شده بود. خود او هرگونه نسبت فامیلی را تکذیب کرده، اما شیفتگی خود به هاشمی را تایید کرده است. شاید از این روست که در محافل مختلف او سهمیه کارگزاران در دولت روحانی معرفی شده است.

قبل از روی کار آمدن دولت روحانی محمد هاشمی، محسن هاشمی، غلامحسین کرباسچی، محمدعلی نجفی، اسحاق جهانگیری، فائزه هاشمی، علی هاشمی، سیدحسین هاشمی، اسماعیلی جبارزاده، یدالله طاهرنژاد، سیدحسین مرعشی، رضا امراللهی، رضا ملک‌زاده و عبدالناصر همتی اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران بودند که بعد از آن این حزب دست به نوسازی تشکیلاتی زد.

در روز‌های گذشته حدود سیزده حزب اصلاح‌طلب از همتی حمایت کرده‌اند که در صدر آن‌ها کارگزاران سازندگی، توسعه ملی و اعتماد ملی قرار دارند و در مقابل احزابی مثل اتحاد ملت، سازمان عدالت و آزادی و انجمن اسلامی جامعه پزشکی، اعلام کرده‌اند در این انتخابات نامزدی ندارند.

تک‌چهره‌های مستقلی همچون علی مطهری نیز از همتی حمایت کردند. چهره‌های روشنفکری مانند عبدالکریم سروش هم در نامه‌ای عجیب که دستمایه طنز در شبکه‌های اجتماعی شد، از همتی حمایت کردند. اما در این شرایط همچنان بزرگترین مشکل، تحریم انتخابات است؛ چنانچه خود همتی گفته «رقابت من با قهر با صندوق است و اگر قهر با صندوق برداشته شود، من رقیبی ندارم و مردم نشان دادند هیچ موقع تصمیم اشتباه نمی‌گیرند و خرد جمعی هیچ موقع اشتباه نمی‌کند.»

عبدالناصر همتی از معدود مدیران ایران است که در تمام دولت‌ها پست داشته و از دولت سیدمحمد خاتمی به این سو، حتی در دولت محمود احمدی نژاد هم حضور داشته است. همتی در یک دوره هفت سال مدیریت موسسه مالی و اعتباری بنیاد مستضعفان را بر عهده داشت که آن را به بانک خصوصی سینا تبدیل کرد و به این ترتیب می‌توان او را پدر ورود نهاد‌های خاص به بانکداری هم لقب داد، اما حامیان همتی به او پدر بیمه‌های خصوصی می‌گویند؛ لقبی که گرچه بی ربط نیست، اما به خاطر عجایب صنعت بیمه در ایران و اتفاقات آن مجموعه نمی‌تواند یک افتخار به حساب بیاید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
0
1
روی لج و لج بازی که شده به همتی رای می دهم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان