تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

استقبال بازار بورس از ابراهیم رئیسی/ دلار روی خوش به رئیس جمهور منتخب نشان می‌دهد؟

انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و شمارش آرا تاکنون نشان می‌دهد، ابراهیم رئیسی رییس جمهور منتخب است. بازار‌ها نسبت به اخبار آرای ریاست جمهوری واکنش فوری نشان داده و بورس با رشد ۸ هزارواحدی به استقبال دولت بعد رفت.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران

رویداد۲۴ امروز پس از انتخابات ریاست جمهوری و نزدیک شدن به نتیجه آن شاخص کل بورس روند مثبتی در پیش گرفت و با رشد ۸ هزار واحدی در محدوده یک میلیون و ۲۵۳ هزار واحد قرار گرفت. عمده نماد‌های تاثیرگذار در شاخص کل بورس روندی مثبتی را می‌گذرانند و نماد‌های کوچک بازار هم با وجود روند منفی، اما با تعادل نسبی همراه هستند. در این میان بیشترین سهم در رشد شاخص را حقوقی‌ها برعهده داشتند و این نشان می‌دهد احتمالا حقوقی‌ها نسبت به رییس جمهور منتخب خوش‌بین و امیدوار هستند.

بازار سهام در هفته گذشته شاهد فضایی توام با رکود و انتظار بود که طی آن شاخص‌کل نوسان محدودی را ثبت کرد و حدود ۴/ ۰ درصد کاهش یافت. هرچند نماگر اصلی بازار کماکان در کانال ۱/ ۱ میلیون واحدی نوسان می‌کند که کمابیش به یک سطح حمایتی مهم برای جلوگیری از افت پرشتاب نرخ متوسط سهام تبدیل شده است، اما تعیین تکلیف ریاست جمهوری برای بازار بورس بسیار تعیین کننده است.

کارشناسان معتقدند یکی از دلایل رکود نسبی فعلی بورس، ابهام درخصوص سیاست‌های اقتصادی دولت بعد است؛ ابهامی که با عنایت به عدم‌تشریح جزئیات برنامه‌ها و نیز تیم اقتصادی کاندیدای پیشرو، باعث درنگ فعالان بازار تا زمان روشن شدن موارد مزبور شده است.

ابراهیم رئیسی گرچه در جریان سخنرانی و اظهارنظرهای انتخاباتی خود چندین بار به موضوع بورس اشاره کرد، اما هیچ برنامه مدونی در این‌باره ارائه نکرد تا معامله‌گران با جزئیات با برنامه‌های او آشنا شوند. رئیسی در روز آخر تبلیغات به تالار بورس رفت و با این اقدام خواست اعتماد بورسی‌ها را به خود جلب کند.


بیشتر بخوانید: دولت رئیسی چگونه خواهد بود؟


به گزارش رویداد۲۴ آنچه تاکنون مشخص شده معطوف به همان سخنان ابراهیم رئیسی است که گفت طرفدار دخالت دولت در بورس نیست و از سیاست‌های دستوری حمایت نمی‌کند. همین سخن برای معامله‌گران بورسی که طی یک سال اخیر آسیب زیادی از سیاست‌های دستوری دولت دیده بودند، امیدوار کننده بود.

در مجموع سیاست‌های داخلی و خارجی رئیس جمهور منتخب، مشخص کننده راه آینده بورس و دیگر بازار‌ها است. به طور مثال در بازار ارز شاهد تحرکات نوسانی هستیم و روند مشخصی در آن وجود ندارد، اما در کوتاه‌مدت برنامه‌های دولت جدید مشخص می‌شود و ابهامات هم تا حد زیادی برطرف می‌شوند.

پیش بینی کارشناسان بورس از آینده بازار

کارشناسان بازار سرمایه عمدتا روند کلی معاملات سهام را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند و در این پیش‌بینی اکثریت سهامداران هم با کارشناسان همدل هستند و امیدوارند که روند آتی بورس افزایشی باشد. این سهامداران با ذکر دلایلی مشابه کارشناسان معتقدند عواملی چون سطح نرخ ارز و قیمت کالا‌ها در بازار‌های جهانی به ویژه در بخش فلزات جهانی همچنان در جهت حمایت از وضعیت سودآوری شرکت‌ها حرکت می‌کند و این موضوع می‌تواند موجب رشد شاخص سهام شود. از طرفی توافق هسته‌ای در فاز نهایی قرار دارد که در گشایش‌های اقتصادی حائز اهمیت است. اما کارشناسان با وجود این پیش بینی مثبتف به سهامداران خرد هشدار می‌دهند که هیجانی عمل نکنند.

با وجود به انتها رسیدن انتخابات و نزدیک شدن به نتیجه آن، اما ابهام در بازار بسیار بالا رفته است و سهامداران خرد فقط باید استراتژی انتظار را در پیش بگیرند و منتظر برنامه‌های اجرایی کاندید منتخب باشند.

در حال حاضر و با توجه به وضعیت موجود بهتر است سهامداران رفتار هیجانی از خود نشان ندهند و عجله‌ای برای خرید و فروش سهم‌های خود نداشته باشند تا زمانی که وضعیت برجام و مذاکرات با توجه به تعویق سه هفته‌ای که در آن افتاده است مشخص شود.

بازار دلار به چه سمتی می‌رود؟

هرچند بورس واکنش فوری به نتایح انتخابات ۱۴۰۰ داشت، اما در بازار ارز همچنان مهم‌ترین مولفه تاثیرگذار سرنوشت برجام است. انتخابات هم تا جایی روی این بازار تاثیر می‌گذارد که بیانگر نزدیکی یا دوری به احیای برجام باشد. ابراهیم رئیسی در تمامی اظهاراتش خودش را مدافع احیای برجام معرفی کرده و گفته اراده‌اش بر احیای برجام و رفع تحریم هاست. اما صراحت کلام رئیسی در برابر سیاست بین‌المللی و توافق هسته‌ای آن قدری اطمینان بخش نبود که معامله‌گران ارزی روی آن حساب باز کرده و با آمدن او مطمئن باشند روند مذاکرات با قوت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد. شاید به همین دلیل هم بود که واکنش امروز ارز به نتابج انتخابات خیلی آهسته و البته افزایشی بود. دلار در صرافی‌ها با تقریبا ۲۰۰ افزایش قیمت به ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. این یعنی تقریبا واکنش ارز نسبت به نتایج انتخابات بی‌تفاوتی و با اندکی نگرانی بوده است.

حالا با روشن شدن وضعیت انتخابات در ایران، کشور‌های درگیر هم مذاکرات را از سر گرفته و احتمالا تا دو سه هفته آینده خبر‌هایی درباره نتایج مذاکرات خواهیم شنید؛ بنابراین دلار قطعا تا دو هفته آینده سیگنال‌های مهمی را به بورس می‌دهد، ولی در حال حاضر انتظار چنین سیگنالی را نباید داشته باشیم، زیرا روند مذاکرات برجام نامشخص است. اما در کل سناریو‌های پیش بینی قیمت دلار تا پیش از توافق نهایی بر سر برجام، متناقض است و قیمت‌ها در بازار ارز نوسانی خواهد بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
0
0
منتخب یا خودخوانده ؟
نظرات شما
پیشخوان