تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۱۷ تير ۱۴۰۰

بیش از اندازه تمیز نباشید!

به باور محققان، قرار گرفتن در معرض میکروب ها برای ایجاد یک سیستم ایمنی سالم بسیار حیاتی است اما در عین حال باید توجه داشت که قرار گرفتن در معرض عفونت ها  و مطمئنا همه میکروب ها خوب نیست.

اخبار سلامت

رویداد۲۴ اغلب گفته می شود که جامعه مدرن ما بیش از حد تمیز است و در نتیجه سیستم ایمنی بدن ما نسبت به اجداد ما آسیب دیده  و ضعیف تر شده است. به همین دلیل گروهی مشترک از محققان دانشگاه کالج لندن با همکاری گروه دانشکده بهداشت و طب گرمسیری لندن  به بررسی این موضوع پرداخته و اعلام کردند که این مسئله درست نیست و تمیز کردن خانه برای جلوگیری از شیوع عفونت حیاتی و لازم است.

از آن جهت که از زمان انقلاب صنعتی، میزان ابتلا به آسم و آلرژی در دوران کودکی افزایش قابل توجهی داشته و همچنان ادامه دارد، برخی تصور می کنند که تمیزی بیش از حد ما سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی انسان شده است.

در سال ۱۹۸۹ میلادی، پروفسور دیوید استراچان (David Strachan)، متخصص اپیدمیولوژی اظهار داشت که مقصر اصلی این موضوع،  رعایت زیاد بهداشت توسط ماست. به باور این پژوهشگر، در گذشته کودکان به این میزان دچار بیماری نمی شدند زیرا سیستم ایمنی بدن کودکان جوامع مدرن از کودکی آموزش ندیده در نتیجه، ابتلا به بیماری های آلرژیک مانند تب یونجه و آسم افزایش یافته است.

به باور محققان، قرار گرفتن در معرض میکروب ها برای ایجاد یک سیستم ایمنی سالم بسیار حیاتی است اما در عین حال باید توجه داشت که قرار گرفتن در معرض عفونت ها  و مطمئنا همه میکروب ها خوب نیست. در بررسی شواهد، پژوهشگران دریافتند که میکروب های مورد نیاز ما میکروب هایی هستند که در محیط طبیعی پیدا می کنیم.


بیشتر بخوانید: افراط در آراستگی ظاهری نشانه کدام اختلال شخصیت است؟


گراهام روک (Graham Rook)، استاد برجسته میکروبیولوژی پزشکی دانشگاه کالج لندن و نویسنده اصلی مقاله این پروژه تحقیقاتی در این رابطه گفت: «قرار گرفتن در معرض میکروارگانیسم ها در اوایل زندگی برای آموزش سیستم ایمنی بدن و متابولیسم ضروری است.

به گزارش سیناپرس، ارگانیسم هایی که روده ها، پوست و مجاری تنفسی ما را پر می کنند نیز نقش مهمی در حفظ سلامتی ما تا دوره پیری دارند: بنابراین ما در طول زندگی خود نیاز به قرار گرفتن در معرض این میکروارگانیسم های مفید داریم که بیشتر از مادر، سایر اعضای خانواده و محیط طبیعی گرفته شده است.»

 وی در ادامه توضیحاتش افزود: « برای بیش از 20 سال یک روایت عمومی وجود داشته است که بر اساس آن گفته می شد رعایت اقدامات بهداشتی و تمییز نگهداشتن دائمی دست و بهداشت خانگی موجب ضعف سیستم ایمنی می شود اما بررسی های ما نشان می دهد که تمییز بودن حتی در حد زیاد تر از حالت معمولی نیز برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض عوامل بیماری زای ضروری است البته این رعایت نظافت نباید به حد وسواس گونه ای باشد که مانع از قرار گرفتن بدن در معرض باکتری های مفید شود.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان