تاریخ انتشار: ۰۷:۳۶ - ۲۰ تير ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

معافیت مالیات طلا چه تاثیری در قیمت‌ها دارد؟

پس از چند سال از تلاش برای حذف مالیات از اصل مبلغ طلا، در نهایت این قانون مصوب شد و ۹ درصد مالیات خرید طلا دیگر تنها به سود و اجرت طلا تعلق می‌گیرد و اصل طلا از این مالیات معاف است. طلافروشان از این معافیت مالیاتی ناراحت هستند و احتمال اینکه از ناآگاهی خریداران استفاده کرده و پول اضافه بگیرند، زیاد است.

مالیات طلا

رویداد۲۴ هما حسینی: از تیر ماه امسال دریافت مالیات از اصل طلا حذف شده و این اتفاق مهمی برای بازار طلا محسوب می‌شود. بر اساس قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده که  به دولت ابلاغ شده، مالیات بر ارزش افزوده تنها از سود و اجرت کالا دریافت می‌شود و مالیات‌ستانی از اصل طلا منتفی است.

موضوع اصلاح بخشی از قانون اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده از سال ۹۸ در دستور کار مجلس بود، اما تا نهایی شده و به دولت ابلاغ شود بیش از یک سال و نیم به طول انجامید و بالاخره ۱۲ تیرماه بود که ابلاغ شد، اگرچه که بر اساس گفته‌های مسئولان تا اجرای آن چیزی در حدود ۶ ماه زمان باقی است و در دی‌ماه باید منتظر اجرایی شدن آن باشیم. قانون به شرطی اصل طلا را از مالیات برارزش افزوده معاف کرده که طلافروشان معاملات خود را در سامانه جامعی که سازمان امور مالیاتی موظف به طراحی و ایجاد آن است، ثبت کنند.

طبق این مصوبه، مردم از این پس خواهند توانست طلای ساخته شده و زیورآلات را نیز به عنوان کالای سرمایه‌ای خریداری کنند و در واقع ضمن کمک به چرخه تولید، نیازی به خرید طلای آب شده و سکه غیربانکی نیست. به بیان ساده با این قانون وزن خالص طلا از دریافت مالیات و عوارض معاف محسوب می‌شود و طبق این قانون جدید هیچ طلافروشی اجازه ندارد هنگام فروش طلا (یا باقی فلزات قیمتی)، مالیاتی دریافت کند. این قانون اصل طلا را فقط از مالیات معاف کرده و حق‌الزحمه ساخت و سود فروشنده همچنان مشمول مالیات و عوارض با نرخ ۹ درصد خواهد بود.

تاثیر حذف مالیات اصل طلا بر بازار

حذف مالیات بر ارزش‌افزوده از اصل طلا در آینده این بازار نقش مهمی خواهد داشت، اما تاثیر آن در پایان امسال مشخص خواهد شد و در بازه بلندمدت می‌تواند رونق را به این بازار بازگرداند. حذف مالیات از اصل طلا، می‌تواند تأثیر مثبتی هم در طرف تولید و هم در طرف فروش داشته باشد. در چنین شرایطی اعتماد مردم به طلا به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای افزایش می‌یابد و به‌عنوان یک پس‌انداز مطمئن با خیالی آسوده آن را خریداری خواهند کرد و دیگر این‌گونه نخواهد بود که هنگام فروش طلای خود را با یک قیمت پایین‌تر به فروش برسانند.

به گفته رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر، طلا یک زنجیره دارد و زمانی که سفارش تولید افزایش یابد خودبه‌خود چرخه‌های حاضر در این زنجیره اعم از بنکدار و فروشنده و امثالهم نیز رونق پیدا می‌کند. این رونق در بازار طلا سبب تزریق امید تازه در این صنف خواهد بود آن‌هم در شرایطی که موارد گوناگونی همچون کرونا بازار را در شرایط رکود قرار دادند و این موضوع می‌تواند بازار نیمه‌جان فعلی را تا حدودی زنده کند.


بیشتر بخوانید: ریزش قیمت‌ها در تعطیلات کرونایی/ پیش‌بینی بررسی روند بازار طلا و ارز


وضعیت بازار طلا

به گزارش رویداد۲۴ طی هفته‌ای که گذشت نوسان‌های زیادی در بازار‌های جهانی وجود داشت. از ابتدای هفته تاکنون در مجموع حدود ۱۷ دلار هر اونس طلا افزایش یافته است و از در حالی که ۱۷۹۲ دلار بود از مرز ۱۸۰۰ دلار هم عبور کرد و تا ۱۸۱۲ دلار هم پیش رفت و در حال حاضر در محدوده ۱۸۰۵ دلار قرار دارد.

اما در بازار‌های داخلی با توجه به تعطیلی بازار‌های رسمی به سبب محدودیت‌های کرونایی، نبود تقاضا و نوسان‌ها کاهشی نرخ ارز شاهد قیمت سکه و طلا طی یک هفته اخیر بودیم بدین ترتیب که سکه طرح جدید حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان، نیم سکه و ربع سکه هرکدام حدود ۶۰ هزار تومان، هر مثقال طلا ۱۷ عیار ۳۶ هزار تومان و هر گرم طلا ۱۸ عیار حدود هشت هزار تومان کاهش قیمت داشته‌اند. این در حالیست که طی یک هفته اخیر حباب سکه افزایشی بوده و به محدوده ۳۴۰ هزار تومان رسیده است.

پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۰

کارشناسان معتقدند، چشم‌انداز بازار طلا در سال ۱۴۰۰ چندان روشن نیست. درمجموع بازار طلا در ماه‌های پیش رو در انتظار خبر‌ها و وقایع سیاسی بیرون بازار است. موضوعی که در قیمت‌ها تأثیر قابل‌توجهی خواهد گذاشت. البته که این موضوع در کنار موضوعات اقتصادی و تلاش‌های احتمالی برای ارزش تقویت ریال درمجموع برای کلیت بازار‌ها ازجمله بازار طلا خبر بسیار امیدوارکننده‌ای خواهد بود.

به گفته فعالان بازار طلا، با توجه به اینکه موضوع عدم اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده از اصل طلا در دی‌ماه سال جاری اجرایی می‌شود، تأثیر مثبت این موضوع به بازار شب عید خواهد رسید. اما تا آن زمان با توجه به ادامه همه‌گیری بیماری کرونا و در پیش بودن ماه‌های محرم و صفر، روند کاهش تقاضا ادامه می‌یابد و به نظر نمی‌رسد از رکود فعلی خارج شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
آذربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
0
0
بایستی مراقب بود که مردم مثل بورس اینبار در دام بچه های بالا نیفتند و سرمایه خودشونو ببازند این تشویق به خرید طلا بسیار مشکوکه اونهم در کشوری مثل ایران که کمترین توجه به وضعیت مردم توش هست
نظرات شما
پیشخوان