تاریخ انتشار: ۰۰:۳۷ - ۲۴ تير ۱۴۰۰
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

شورای نگهبان روی خط رادیکالیسم/ دور، دور نسل جدید امامی صادقی‌ها است

در جلسه آخر شورای نگهبان، کدخدایی کنار گذاشته شد و هادی طحان نظیف سخنگو شد و احمد جنتی برای 29 سال پیاپی دبیر شورا باقی ماند. اما سوال مهم این بود که این تغییرات چه پیام‌هایی داشت.

شورای نگهبان

رویداد۲۴ در جلسه روز چهارشنبه شورای نگهبان آیت الله جنتی به عنوان دبیر، سیامک ره‌پیک به عنوان قائم مقام دبیر و هادی طحان نظیف به عنوان سخنگو انتخاب شدند.

هادی طحان نظیف متولد سال ۱۳۶۱ در شهر دزفول است و دکترای حقوق عمومی دارد. او از سال ۱۳۹۸ با رای نمایندگان مجلس به عضویت شورای نگهبان درآمد . پیش از آن نیز دبیر جلسات شورای نگهبان بود.

طحان نظیف چهره شناخته شده‌ای نیست. جوان‌ترین حقوقدان شورای نگهبان، پیش از حضور در این نهاد، مسئولیت‌هایی همچون دبیر کمیته فرهنگی اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در دولت احمدی نژاد، عضو مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان، کارشناس و مشاور حقوقی «هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» و کارشناس حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود داشته است.

طحان نظیف از مردادماه سال ۱۳۹۲، عضو هیأت علمی گروه حقوق عمومی و بین‌الملل دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق بوده و قبل از آن هم مسئولیت‌هایی در نهاد‌های حقوقی و سیاسی داشته است. مثل دوره‌ای دبیر جلسات شورای نگهبان بوده است. هرچند تا پیش از حضور او در شورای نگهبان کسی از افکار او اطلاعی نداشت با این حال او در همین دو سال حضور در شورای نگهبان نشان داده که عقاید رادیکال و ضد اصلاح‌طلبانه‌ای دارد و در واقع بهترین گزینه برای سخنگویی شورای نگهبان است.

از عجایب دیدگاه‌های طحان نظیف همین بس که دایره رد صلاحیت‌ها را تا بعد از مناظره‌ها هم گسترده کرد و گفته بود: «اگر در خلال مناظره‌های نامزد‌ها مشخص شود فردی صلاحیت نداشته یا صلاحیت داشته و الان اتفاقی پیش آمده که صلاحیتش را از دست داده، شورای نگهبان تا لحظات آخر هم می‌تواند صلاحیت را مورد بررسی و تجدیدنظر قرار دهد.»

طحان نظیف از منتقدان سرسخت دولت روحانی است. طحان نظیف سال ۹۲ در جریان انتخابات از سعید جلیلی حمایت کرده بود. او در چند مورد با حسام الدین آشنا کل‌کل‌هایی در توییت داشته است؛ از جمله زمانی که آشنا از او خواسته بود مستندات شورای نگهبان را منتشر کند و طحان نظیف به کنایه پاسخ داده بود: «... شاید بهتر این باشد که مشروح مذاکرات هیات محترم وزیران در خصوص کمبود مرغ و تخم مرغ فعلا منتشر شود تا مردم بدانند دولت محترم چرا در تامین دو قلم کوچک معیشتی تا این اندازه ناتوان است. درد مردم فعلا مرغ و تخم مرغ است جناب آشنا!»

در جلسه‌ای که قرار بود نمایندگان مجلس از میان گزینه‌های معرفی شده، اعضای حقوقدان شورای نگهبان را انتخاب کنند، در لحظه آخر یکی از آن‌ها انصراف داد تا راه برای انتخاب طحان نظیف باز شود. محمود صادقی آن زمان شدیدا به این بدعت اعتراض کرد و گفت «اتفاقی که در روز رای‌گیری برای کاندیدا‌های حقوقدان شورای نگهبان رخ داد این بود که یکی از آن‌ها اعلام انصراف کرد. آن هم قبل از آنکه نوبت به صحبت ایشان از پشت تریبون برسد. این اتفاق مغایر با شأن و حقوق نمایندگان به خصوص آن‌هایی است که می‌خواستند به این حقوقدان رای دهند و حق این نمایندگان اجحاف شده است.

نمایندگان مجلس قصد نداشتند به طحان نظیف رای بدهند و البته ثمره این نخواستن را در انتخابات مجلس دیدند. مخالفان طحان نظیف اجازه حضور در انتخابات را پیدا نکردند و بعد از اینکه اکثریت چهره‌های اصلاح طلب مجلس دهم رد صلاحیت شدند هم طحان نظیف در صفحه اینستاگرام خود نوشت «حدود ۹۰ درصد از نمایندگان رد صلاحیت شده به دلایل غیر سیاسی تأیید نشده‌اند و بار‌ها گفته شده شورای نگهبان به دلایل قانونی از اعلام عمومی دلایل منع شده، ولی هر داوطلبی که بخواهد می‌تواند مستندات و محتوای پرونده‌اش را با دیگران مطرح کند.»

حتی او بعد از رد اعتبار طحان نظیف هم، تنها عضو شورای نگهبان بود که از اقدام مجلس دفاع کرد و او در صفحه شخصی خود نوشت «تصمیم‌گیری راجع به اعتبارنامه نمایندگان را حق و مسئولیت قانونی نمایندگان می‌داند و نفیاً یا اثباتاً هیچ نظری بر رد یا تایید اعتبارنامه منتخبان نداشته است. رد اعتبارنامه هیچ نماینده‌ای تضعیف‌کننده شورای نگهبان نیست.. در خصوص صلاحیت منتخب گچساران از ابتدا اختلاف‌نظر بود. پاسخ مراجع استعلامی متفاوت و محتوای پرونده ترکیبی از مطالب صحیح و کذب یا بی‌سند بود و باعث ابهامات زیادی شد. در هیأت مرکزی همه مطالب موجود بررسی و پاسخ‌های داوطلب در چندین نوبت شنیده شد، اما اکثریت اعضای آن متقاعد به رد نشدند.»


بیشتر بخوانید: هادی طحان نظیف سخنگوی جدید شورای نگهبان کیست؟


سخنگوی شورای نگهبان

حالا طحان نظیف به جای عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان شده است.  زمانی نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی وقت شورای نگهبان درباره کدخدایی گفته بود آیت الله جنتی با ایشان راحت‌تر کار می‌کند و به علاقه‌ بیشتری هم به ایشان [کدخدایی] دارند. اما حالا ظاهرا فردی دیگری آمده که جنتی از کار کردن با او راحت‌تر است. کدخدایی در جلسه آخر سخنگو گفته بود: «بهتر است جوان‌ها در این عرصه بیایند و سکاندار این مسولیت شوند و ان‌شاءالله طرح نو و فکر نو داشته باشند.» مشخص بود منظور از جوان‌ها، جوان تازه‌نفس و محبوب احمد جنتی است که ظاهرا این روزها در شورای نگهبان همه‌کاره است.

سیدمحسن دهنوی نماینده تندروی مجلس یکی از چهره‌هایی بود که از این تغییر استقبال کرد و در صفحه توییتر خود نوشت «‏آقای کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در این‌سال‌ها به‌خوبی برای افکار عمومی شفاف‌سازی می‌کرد. ‏انصراف کدخدایی و تحویل این جایگاه به یک حقوقدان نخبه دهه‌شصتی را اقدامی شایسته برای تحقق گام دوم انقلاب می‌دانم و برای برادرم طحان نظیف در این پست حساس، آرزوی موفقیت دارم.»

در واقع کدخدایی با اینکه گرایش روشن اصولگرایی داشت، اما سعی می‌کرد ظاهر را حفظ کند و بی‌محابا به اصلاح‌طلبان حمله نکند. شاید همین خط مشی بود که باعث شد مجلس نهم برای عضویت در شورای نگهبان به او رای ندهد و اتفاقا فراکسیون امید مجلس دهم از او حمایت کند. با این وجود اصولگرایان او را تحمل می‌کردند. اما در نهایت پس از انتخابات ریاست جمهوری کدخدایی نیز کنار گذاشته شد. او درباره عملکرد شورا در جریان انتخابات گفته بود «شورای نگهبان مصون از خطا نیست»

کدخدایی همچنین پیگیر جلسه فوق العاده برای بررسی مجدد صلاحیت علی لاریجانی بود، اما سرانجام اعلام شد «با توجه به محرمانه بودن بررسی صلاحیت‌ها در این شورا و با عنایت به اینکه در بررسی‌ها مجموعه‌ای از موضوعات، مستندات و مدارک مورد ارزیابی قرار گرفته و برخی گزارش‌های نادرست در نظریه نهایی شورای نگهبان موثر نبوده است، از گمانه‌زنی و استناد به امور غیرواقعی و نادرست اجتناب نمایند»

حالا نوبت کدخدایی تمام شد. برخی می‌گفتند صادق لاریجانی رئیس شورای نگهبان می‌شود و حسن روحانی به تشخیص مصلحت نظام می‌رود، اما گویا تغییرات به سوی رادیکال‌تر شدن فضا خواهد رفت. فضایی که برای علی لاریجانی جایی نداشت و حالا آنقدر دایره تنگ شده که حتی برای کدخدایی هم جایی ندارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان