تاریخ انتشار: ۰۶:۰۷ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد‌۲۴ بررسی می‌کند؛

احتمال دو ریزش سنگین بورس تا بهمن‌ماه/ سرمایه گذاران خرد با سهام خود چه کنند؟

بورس دوباره روند ریزشی پیش گرفته؛ البته ریزشی سبک و موقتی. علی حیدری کارشناس بورس پیش بینی می‌کند، تا ابتدای بهمن ماه روند کلی بورس مثبت خواهد بود، اما دو ریزش سنگین را در این مدت تحربه خواهد کرد.

بورس بازار سرمایه

رویداد۲۴ مرضیه امیری: درحالی که نرخ دلار در صرافی بانکی به کانال ۲۶ هزار تومان بازگشت و در بازار آزاد به ۲۷ هزارتومان رسید، شاخص بورس کانال یک و نیم میلیون واحد را از دست داد. به این ترتیب بازار سهام با افت ۱۴ هزار واحدی شاخص کل مواجه شد و در محدوده یک میلیون و ۴۷۵ هزار واحدی قرار گرفت و حدودا سه درصد افت را ثبت کرد. کارشناسان معتقدند، فارغ از نوسانات گاه و بی گاه، بازار سهام در حال حاضر دچار سردرگمی شده تا نرخ دلار مشخص شود و این در حالی است که سرنوشت برجام هنوز حداقل در کوتاه مدت روشن نیست.

بازار سرمایه در ایران چشم انداز روشنی ندارد و همه چی به نیمه دو سال و امکان به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای وین گره خورده است. مذاکراتی که هنوز در تعلیق جابه جایی قدرت در ایران به سر می‌برد. اما بازار سرمایه در زمستان ۱۴۰۰ سقوط می‌کند یا سبزپوش باقی می‌ماند؟

علی حیدری کارشناس بورس در گفتگو با رویداد‌۲۴ در باره وضعیت فعلی بورس توصیح می‌دهد: در ابتدا یک نکته را تاکید کنم، از نظر من چیزی به نام بازار بورس نداریم آن چیزی که هست شبیه یک بازار حراجی است ما به آن می‌گوییم بازار سهام. دولت سیزدهم به بازار سهام یک سیگنال می‌دهد و آن این است که می‌گوید: «من با سبک و سیاق از دهه ۵۰ خورشیدی اقتصاد دستوری می‌خواهم قیمت ارز را با ثبات نگه دارم. با همین رویکرد اقتصادی می‌خواهم مدیریت اقتصادی انجام دهم». این یعنی که ما به طور موقت بازار‌ها از سهام گرفته تا ارز، یک توقف و ایست قیمتی داریم و سپس انتظار و حرکت به سمت جهش قیمتی لحظه‌ای. پس در حال حاضر ریزش اصلاح ثبات قیمت در بازار سهام و ارز طبیعی است، اما در میان مدت و بلند مدت افزایش یا جهش در تمامی بازار‌ها قابل پیش بینی است.

او درباره رابطه فعلی شاخص بازار سرمایه و نرخ بازار ارز عنوان می‌کند: بازار‌ها در ایران هم سویی تاریخی دارند. یکی از دلایل آن هم این است که از همان دهه ۵۰ عمده مسئولان به دلیل خودشیفتگی سیاسی که داشته و تداوم هم دارد، اقتصاد را منوط به شخص می‌دانند و به همین دلیل آمار و ارقام در راستای تایید عملکرد شخص بوده و نه اجرای دانش علم اقتصاد. از این رو مردم (بطن جامعه) شاخصی به نام دلار را خوب درک کرده‌اند و متوجه شدند که این سبک مدیریتی تورم زا، در اولین مرحله روی نرخ ارز بروز پیدا می‌کند. از این رو هر زمان که تورم به خاطر ضعف مدیریت اقتصادی در بطن جامعه حرکت خود را آغاز کرد شاخص دلار بیشتر مورد توجه بوده است. به تبع آن سایر بازار‌ها به خاطر تورم حرکت کرده‌اند.


بیشتر بخوانید: بورس بر مدار صعود/ آیا رشد بازار سرمایه تا پایان ۱۴۰۰ همچنان افزایش می‌یابد؟


حیدری تاکید می‌کند که حرکت بورس به دلیل تورم است و نه عملکرد شرکت‌های بورسی.

این کارشناس اقتصادی پیش بینی می‌کند: چشم انداز بازار سهام تا بهمن ماه به خاطر تورم (حاصل ضعف مدیریت اقتصادی) رشد آرام در بیشتر سهام‌ها را تجربه خواهد کرد، ولی در بازه‌ای از زمان‌ها به دو دلیل ریزش سنگین داریم. یکی اخبار و حواشی فرجام برجام است و دوم احتمال هم سویی تیم اقتصادی مخبر با مجلس در دریافت مالیات از عایدی. یعنی هر لحظه این احتمال وجود دارد که مالیات بر عایدی در دولت هم شکل بگیرد و با همسویی محلس تصویب شود. همین مساله سبب انتظار و ایست قیمتی در همه بازار‌ها خواهد شد. پس ریزش سنگین در بازار سهام محتمل خواهد شد.

او از ورود تازه واردان به بورس با وجود نوسانات این بازار خبر می‌دهد و دلیل آن را این طور توضیح می‌دهد: علی رغم اینکه بازار سهام در برهه‌های تاریخی ریزش سنگین داشته و مال باختگان زیادی داشته باز هم می‌توان انتظار داشت که سهام داران وارد این بازار بشوند و سهم بخرند. مهم‌ترین دلیل این است که با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی که تورم بر روی قیمت گذاری اثر می‌گذارد و نه عملکرد اقتصادی شرکت‌های سهامی، ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند. پس سرمایه گذار به ناچار وارد بازاری می‌شود که از حمایت دولت برخوردار باشد. از این رو در بازه‌های زمانی که از هر بازاری حمایت شده سرمایه‌گذار جهت جلوگیری از ذوب شدن سرمایه وارد آن بازار حمایتی می‌شود و حداقل سودی هم کسب خواهد کرد. به همین دلیل است که خروج نقدینگی در بازار‌های مختلف با توجه به سیگنال سیاست گذار اقتصادی مبنی بر حمایت یا عدم حمایت از آن بازار، به سرعت جابه جا می‌شود. فعلا به نظر می‌رسد اراده دولت حداقل برای پوشش کسری بودجه خودش هم که شده بر حمایت از بازار سهام است.

این کارشناس به سرمایه‌گذاران خرد توصیه می‌کند: در کنار تحلیل‌های رایج حتما از منابع خبری موثق برخوردار باشند. تا حد امکان از صندوق‌های سرمایه گذاری و یا کارگزار معتبر برای ورود به بازار استفاده کنند. ورود شخصی را پیشنهاد نمی‌کنم. به جای یادگیری انواع تحلیل‌ها آموختن زبان انگلیسی مهم است، چون شخص سرمایه گذار باید از بهترین و به روز‌ترین تحلیل‌ها در مورد اقتصاد ایران مطلع باشد. اگر سهام صادرات محور دارند تا نوروز فرصت فروش مناسبی در اختیارشان است. زمانی که بازار به هر دلیل شروع به حرکت‌های صعودی شدید می‌کند، سایر سهام‌های بی نام رشد‌های جهشی خواهند داشت، حتی بیشتر از درصد شاخص. این هم موقع خوبی برای فروش است. در غیراین صورت پیشنهاد می‌کنیم مدام خبر‌های بازار ارز را پیگیر باشند. زمانی که ارز صعودی است، زمان مناسبی برای فروش سهام است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
0
1
بورس :دست دولت در جیب ملت.همه ملت ضرر می کند تا کسر بوجه دولت جبران شود.
نظرات شما
پیشخوان