تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۱۲ مهر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۸ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

کلاف سردرگم قانون جدید مهریه / کم کردن میزان مهریه چه تبعاتی دارد؟

طبق قانون جدید مهریه مجلس قرار است موضوع تعیین سقف مهریه به ۱۴ سکه را بررسی کند و در صورت داشتن رای لازم، آن را اجرایی کند تا مردان برای پرداخت مهریه با توجه به افزایش قیمت سکه، با مشکلات کمتری روبرو شوند. با این حال برخی معتقدند در این طرح هیچ برای زنان در نظر گرفته نشده است.

قانون جدید مهریه

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: «مهریه را کی داده، کی گرفته!» این ضرب المثل قدیمی را هر ایرانی قطعا یک بار شنیده است، ولی درست این است که بگویند مهریه را هم می‌دهند و اتفاقا خوب هم می‌گیرند و با افزایش قیمت سکه در کشور و عدم توان پرداخت مهریه باعث شد نمایندگان مجلس به دنبال تصویب قانونی باشند که برای مهریه سقف تعیین کنند تا دیگر هیچ مردی به علت نداشتن تمکن مالی برای پرداخت مهریه به زندان نرود.

پیش از این نیز مجلس برای مهریه سقف ۱۱۰ سکه را تعیین کرده بود. براساس آنچه که در فصل ازدواج و ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده آمده «اگر مهریه بیش از ۱۱۰ سکه باشد پرداخت آن مشروط به توانایی مالی زوج است.» طبق این قانون میزان مهریه متعارف ۱۱۰ سکه بهار آزادی است که مرد موظف است آن را پرداخت و وصول آن مشمول مقررات ماده ۲ قانون اجرای محکومیت‌های مالی است.

در صورتی که مهریه سقف مذکور را رد کند، دادگاه تمکن مالی مرد را برای پرداخت بررسی می‌کند و تصمیم می‌گیرد که فرد زندانی شود یا خیر. با این حال تمام کسانی که تمکن مالی پرداخت ۱۱۰ سکه را نداشته باشند، به زندان می‌روند.

حالا بار دیگر و با افزایش قیمت سکه و افزایش زندانیان مهریه، قانونگذاران به این فکر افتادند تا بار دیگر سقف مهریه را پایین‌تر بیاورند. از زمستان سال قبل نیز مجلس بار دیگر استارت این کار را زد تا علاوه بر اینکه پرداخت مهریه را برای مردان آسان‌تر کند، روند رسیدگی به پرونده به مهریه را هم وارد پروسه دادرسی دادگاه‌ها نشود.

یکی از طراحان و موافقان این طرح در مجلس، در رابطه با این موضوع گفته بود: «اصلاح قانون مهریه برای کاهش بخش زیادی از پرونده‌های قضایی، کاهش دادرسی و ساماندهی آن در امر ازدواج مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و بر این اساس فرآیند دادرسی در قانون جدید پرونده‌های مهریه، حذف و حداکثر ۱۴ سکه برای مهریه می‌توان پیش بینی کرد تا از روند افزایشی آن جلوگیری شود و در صورتی‌که زوجه خواهان دریافت مهر خود باشد با مراجعه به واحد اجرای احکام نسبت به تقاضای خود اقدام کرده و دیگر نیازی به بررسی پرونده در دادگاه نیست.»

در این میان، اما هیچ توجهی به وضعیت زنان نشده است و گویی همه راه‌ها و قوانین برای رعایت حال مردان است و زنان نه تنها هیچ حقی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، بلکه برای دریافت مهریه خود نیز باید پله‌های دادگاه را چندسال بالا و پایین بروند تا در نهایت ماهی نه یک سکه، بلکه بسته به توان مالی مرد، مبلغی به زن به عنوان مهریه پرداخت می‌شود.

موضوع حقوق برابر هم کاملا مسکوت مانده و بعید است که قانونگذاران اساسا به آن اعتقادی داشته باشند. زنان در ایران در حالی وارد یک زندگی «مشترک» می‌شوند که اساسا از همان ابتدا هیچ چیزی مشترک نیست و زنان با جاری شدن خطبه عقد، حتی اجازه درس خواندن، خروج از کشور و کار کردنشان هم به مردان واگذار می‌شود. نمونه‌های زیادی از زنان کشور وجود دارند که بعد از ازدواج با مخالفت‌هایی از سوی همسر برای کار کردن، خروج از کشور و ... داشتند، نمونه بارز و آشنای آن نیلوفر اردلان بازیکن تیم ملی فوتبال ایران بود که هنگام خروج از کشور برای بازی‌های جام ملت اسیا، متوجه شد که همسرش او را ممنوع الخروج کرده است.

در سال‌های اخیر، اما بسیاری از زنان با آگاهی نسبت به حقوق خود، هنگام عقد، شروط ضمن عقد را نیز درخواست می‌کنند؛ شروطی مانند حق طلاق، حق کار، تحصیل، خروج از کشور، نصف کردن اموال و ... همین آگاهی باعث شده برخی از زنان تحصیل کرده جامعه خواهان دریافت حقوق برابر برای زندگی مشترک و از آن سمت نگرفتن یا تعیین مهریه بسیار پایین و به صورت نمادین باشد. هنوز مشخص نیست که چرا قانونگذاران از ایجاد چنین فضایی استقبال نمی‌کنند و کفه ترازو در حق و حقوق و قوانین، همچنان به سمت مردان پایین می‌رود.


بیشتر بخوانید: آموزش دور زدن قانون توسط قانون‌گذار/ تحلیلی بر تبعات کمرنگ کردن حق مهریه زنان


دردسرهای قانون مهریه در ایران چیست

ثریا عزیزپناه فعال حقوق زنان به رویداد۲۴ می‌گوید: زمانی که یک پدیده اجتماعی تبدیل به یک گفتمان اجتماعی می‌شود و اگر به آن توجه نشود، تبدیل به یک مسئله می‌شود و زمانی که به مسئله هم رسیدگی نشود، به یک آسیب تبدیل می‌شود. زمانی که یک مسئله و یک آسیب است، هر گروهی شروع می‌کند تا یک تدابیری را بیاندیشد تا این مسئله را حل کند.

وی ادامه داد: معتقدم این مسئله زمانی آسیب‌زا است که مردان برای عدم توانایی پرداخت مهریه زندانی می‌شوند. دلیل تشکیل و بنیاد خانواده این است که یک واحد خانواده تشکیل شود تا جامعه به وسیله این نهاد سرپا باشد. این نهاد تحت انواع و اقسام فشار‌ها قرار می‌گیرد و دچار تزلزل می‌شود. یکی از نمونه‌های آن مسئله مهریه است که طی چند سال اخیر مشکل‌زا شده است. ما باید تکلیف را مشخص کنیم. یا طبق عرف پیش برویم یا قانون یا شرع! هر جامعه‌ای برای خود پایگاه‌های عرفی و فرهنگی و قانونی دارد و منشا قوانین می‌تواند متفاوت باشد.

عزیزپناه با بیان اینکه در شرع و عرف ما همواره موضوع مهریه و تعیین میزان مهریه موجود بوده است. به این صورت که زن مهریه‌ای را تعیین می‌کند و مرد هر زمان که زن اراده کند، مرد قادر به پرداخت آن باشد. در گذشته هرچند که همیشه مهریه در حد وسع مرد تعیین می‌شد، اما این ضرب المثل باب بود که مهریه را کی داده و کی گرفته! من این مسئله را کمی باز می‌کنم. آقای حسن حبیبی در یک کتابی اسناد و جزئیات ازدواج‌های مثلا صد سال گذشته را پیدا و جمع‌آوری کرده است و از بُعد جامعه‌شناسی به آن نگاه کرده که مثلا در دوره قاجار مهریه چگونه بوده است. برخی فکر می‌کنند زنان به تازگی با شروط ضمن عقد آشنا شده‌اند؛ در حالی که این اسناد نشان می‌داد که در دوره قاجار هم زنان شروط ضمن عقد داشتند. هر فرد با توجه به موقعیت، شأن و جایگاه خانوادگی که داشت، مهریه و شروطی را برای ازدواج در نظر می‌گرفت. شروط ضمن عقد مثلا زن شرط کرده بود که حق تعیین مسکن با خودش باشد، بعد مرد امضا کرده بود که فقط تا ۵ سال این شرط را قبول می‌کنم. ما زمان قاجار را خالی از عقلانیت می‌دانستیم، اما وقتی یک سند ازدواج برای آن دوران را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که سراسر عقلانیت است.

این فعال حقوق زنان با بیان اینکه اکنون زنان و مردان هنگام ازدواج به صورت بی‌پروا مهریه را انتخاب و تعیین می‌کنند، گفت: مثلا زن مهریه‌ای را تعیین می‌کند که اگر همه اموال خانواده مرد را جمع کنید، نصف مهریه زن هم نمی‌شود. با این حال سندی را امضا کرده و خود را متعهد به پرداخت چنین مهریه‌ای سنگینی کرده است. در این رفتار‌ها ما هیچگونه عقلانیتی نمی‌بینیم. این اتفاق‌ها در حالی رخ می‌دهد که دختر و پسر هیچگونه آموزشی برای زندگی مشترک و درک متقابل و ... ندیده‌اند.

تبعات قانون کم کردن میزان مهریه

عزیزپناه با بیان اینکه جامعه‌ای که بدون نگاه به آینده و واقعیت‌های جامعه حرکت می‌کند، مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین است، گفت: تفکر تعیین سقف مهریه کاملا آسیب‌زا است زیرا هیچ اصلاح اساسی صورت نگرفته است. این اتفاق بهم ریختگی خانواده‌ها، تنش‌ها و تفکر تلافی کردن را بیشتر می‌کند. زمانی که قرار است به بنیاد خانواده دست بزنید باید زیرساخت‌های آن را فراهم کنید. قبل از کم شدن مهریه باید تفکر حقوق برابر میان زن و مرد را فرهنگ‌سازی کنیم. شما زمانی که حقوق برابر داشته باشید و از همه مهمتر اسقلال مالی داشته باشید، مهریه یک پشتوانه نخواهد بود. اما در برخی از مناطق و خانواده‌ها زنان استقلال مالی ندارند و مهریه برایشان یک پشتوانه محسوب می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: همانطور که تعیین مهریه‌های سنگین تبعات زیادی به همراه داشت، این دست بردن در زندگی خانواده‌ها نیز قطعا تبعات و بهم ریختگی‌هایی به همراه خواهد داشت. این تعیین سقف مهریه راه حل نیست و صرفا یک درمان موقتی است و اصلا نمی‌تواند به نفع زنان باشد. در ازدواج بحث نباید معامله‌ای باشد و با این کار تعادل را بار دیگر برهم می‌زنند. قانونگذاران فکر می‌کنند سر کلاف این بهم ریختگی را پیدا کرده‌اند، در صورتی که فقط بخشی از آن نخ از وضعیت آشفته را بیرون کشیده‌اند و فکر می‌کنند اصل مطلب را پیدا کرده‌اند. من معتقدم مهریه نباید گرفته شود، اما وقتی زنی کار ندارد هیچ استقلال و پشتوانه‌ای ندارد و مرد هم به راحتی او را طلاق می‌دهد، طبیعی است که مهریه برای آن زن یک پشتوانه محکم است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
12
1
این چ قانونی پس زن پشتیبانش چی باشه با ۱۴ سکه میشه ستون ی زندگی رو نگه داشت من خودم با ۸۰۰ سکه شوهرم دادخواست طلاقم دارد از خونه رفته مگه قانون کاری نمکنه ندارم نمیدم تو هم برو ببینم کس مهریه بهت میده مگم ندارم من هم زندان نمکه الان ی قرون به من نداد زندگیم از هم به خاطر همین زندان نکردن از هم پاشید رفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
زن باید شوهرداری بلد باشه این بهترین پشتوانه زندگی است. سکه پشتوانه سلطه جویی زن در مدیریت مرد است
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
ازدواج و زندگی مشترک معامله نیست که شما ایطور حرف می زنید تمام نیازهایی که یک مرد داره یک زن هم داره پس دلیل نمیشه همچین مهریه هایی پرداخت بشه دوم اینکه در زندگی شرح وظایف هست توی عرف جامعه ایرانی قبول کردن که کار بیرون و خرجی با مرد و کار خونه با زن باشه اتفاقا در شرایط فعلی خرجی دادن جزء سخت ترین کارهاست پس مرد بیچاره همینقدر که سختی کسب درامد را تحمل می کند بسش است بعد شما میخواین بازم براتون مهریه چند میلیاردی بده
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
1
12
متاسفانه اکثر خانمها از موضوع مهریه سواستفاده میکنند و کاسبی را انداختن و این طرح باید زودتر از اینا تایید و تصویب میشد
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
1
2
مهریه مطابق شرع و فقه که اساس موضوعیت یافتنش هست،هدیه ست.. تاکید میکنم: هدیه!!! و اینکه حقوق و قانون و قضا به آن اختصاص یابد یک معضل اجتماعی هست،این هدیه باید همون ابتدا داده شود و قابل وصول باشد، نه اینکه دستمایه کاسبان مهریه اعم از خانم ها و وکلا و حتی دادگاه ها باشد! بدعتی که مهریه ها بالا ایجاد کرده فقط و فقط ایجاد فساد و عدم تمایل به ازدواج و فلاکت و بدبختی بوده! امیدوارم این معضل هدیه که مسبب زندان شدن ها و ازدحام دستگاه قضا و آسیب های متعدد اجتماعی و فرهنگی شده، به کل ریشه کن شود و جامعه و حکومت و قانون ایران رو در جهان انگشت نمای خاص و عام معاندان و بدخواهان نکند، در عین حال رشد منفی جمعیت بعلت این هدیه حقوقی که مسبب طلاق های فراوان هست رو متوقف کند.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
1
1
سلام و احترام
اگر مهریه حتی ۱۴ عدد سکه هم باشه،خیلی ها توان پرداخت ندارند.پس برای اینکه دچار حبس که نوعی شکنجه هست نشوند بهتر است سخن پیامبر را نادیده انگارند.از طرفی زنان مجرد باقی می مانند و چون انواعی از نیازهای طبیعی درونشان هست برای پاسخ به برخی از آنها آلوده خواهند شد و جامعه ای پر از زنان و مردان با انواع بیماریهای روانی و جسمی خواهیم داشت. از طرفی اقتصاد نابسمان ایران و تورم و تحریم ها حتی نیازهای اولیه مردم قابل تامین نیست.تصور کنید زن و مردی درون یک قایق کوچک وسط اقیانوسی که طوفانیست بر سر سکه های نداشته شوهر مشاجره کنند‌.وظیفه حکومت نجات قایق خانواده است تا چند و چوند سکه ها.
به عقیده بنده جامعه در این شرایط کنونی مهریه را فقط یک شاخه گل رز باید تعیین کرد انهم سر سفره عقد اهدا شود چون معلوم نیست فردا بازار گل حتی چگونه باشد.موفق باشید.
یا ابا عبدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
1
1
مهریه الان تو جامعه ما شده وسیله کاسبی ،اذیت و آزار و باج خواهی عده ای، زنان بی مسئولیت ،برخی وکلای بیسواد و مفت خور که پرونده مهریه راحتترین وسیله برای مفت خوریشان است اگر بعضی از زنان راست می گویند زندگی کنند مهر و محبت و عاطفه را پشتوانه زندگی‌شان کنند نه اینکه دنبال بهانه جویی برای گرفتن مهریه باشند من نمی گویم همه زنان خوب هستند یا بد ویا اینکه مردان خوبند یا بد ولی اصل ازدواج در اسلام بر پایه ایمان و اعتقاد باید باشد من خودم یه خانمم ولی همیشه دوست دارم طرفدار عدالت باشم ما که خاک پای حضرت زهرا هم نمیشیم مگه حضرت زهرا چه جور زندگی می‌کرد وکلا هم اگر راست می‌گویند در موارد دیگر از علم و قانون استفاده کنند در راستای تامین حق و حقوق و آرامش جامعه نه به یک خانم بگویند هر چه گرفتیم چند درصدش مال من بنظر من قانون باید دست بعضی تاکید می‌کنم بعضی وکلای اندک بیسواد را باید از بحث مهریه کوتاه کند تا آتیش بیار معرکه نشوند از خدا بترسید نانی که سر سفره زن و بچه می‌برید اگر حلال نباشد با ذره ذره وجودتان پس می دهید خداوند در قرآن به ظالمین هشدار داده
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
0
2
مشکل جامعه ما اینه که وقتی میخوان با کسی حرف بزنند قبل از هر چیزی مرد یا زن می بینند در حالیکه قبل از ارتباط با هر کسی فارغ از جنسیت باید انسان بودن را دید خوب بحث مهریه همان دادن هدیه است ولی متاسفانه در ایران مهریه ابزار قدرت شده بخصوص مهریه هایی که دیه چند انسان هستند اگر هدیه است چرا 100 ها سکه آیا یک کارمند توانایی دادن همچین هدیه ای را دارد
مشکل اینه که زنان ایرانی مردان را به عنوان ابزار کسب درآمد می بینند البته نه همه و متاسفانه چون وابستگی اقتصادی برایشان تبدیل به فرهنگ شده مهریه را تبدیل به ابزار اعمال قدرت کردند به نظرم مهریه نباید بیشتر از درآمد یک سال مرد باشه مردی که 5 میلیون درآمد دارد چطور می تواند 100 سکه 15 میلیون تومانی را مهریه نماید زنها باید از طریق اجازه تحصیل و اجازه اشتغال توسط مجلس حمایت بشن نه از طریق به بردگی کشاندن مردان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان