تاریخ انتشار: ۱۵:۵۵ - ۱۱ آبان ۱۴۰۰

رکود تورمی در انتظار بازار مسکن!

یک مقام مسئول گفت: با توجه به مشکلات و نوسانات ایجاد شده در بازار مسکن شرایط به سمت رکود تورمی پیش می‌رود.

پیش بینی قیمت مسکن

رویداد۲۴ خشایار باقرپور مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسکن در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه قانون سامان‌دهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در کشور در ماه‌های گذشته به تصویب رسیده‌ است، اظهار کرد: امروز دولت موظف به اجرای این قانون است، اما  به‌نظر می‌رسد که در اجرای این قانون اگر از ظرفیت‌های بخش خصوصی و همچنین بخش تعاون استفاده نشود، بعید است که این طرح با اهداف تعیین شده به مرحله اجرایی و عملیاتی برسد.

 او  بیان کرد:  طی سال‌های گذشته شاهد آن بودیم که طرح‌های مختلفی از سوی دولت برای بهبود وضعیت بازار مسکن مطرح‌ شده، اما بسیاری از این طرح‌ها در قالب حرف باقی‌مانده و هنوز به مرحله اجرایی و یا عملیاتی نرسیده‌ است.

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسکن با بیان اینکه درحال‌حاضر برای طرح نهضت ملی مسکن مطرح‌شده است که می‌خواهیم از چینی‌ها برای اجرای این پروژه‌ها دعوت کنیم، گفت: اگر از فناوری و تکنولوژی‌های چینی‌ها در این طرح استفاده کنیم قابل‌قبول خواهد بود، اما باید اعلام کنیم که ما در حال حاضر نیروهای بسیار متخصص و زبده‌ای در حوزه مسکن داریم و به‌طور معمول هم از تکنولوژی‌های روز در حوزه ساخت‌وساز استفاده می‌کنیم، اما اگر به این فرصت‌ها دولت توجه نکند با مشکلات بسیاری رو به رو خواهیم شد.

    او با بیان اینکه طبق قانون باید ۵۰ درصد از مسکن مورد نیاز کشور توسط تعاونی‌ها ساخته شوند، گفت: در حال‌حاضر طبق آمارها میزان استفاده از ظرفیت‌های بخش تعاون تنها زیر ۲ درصد است که این میزان آمار در مقایسه با ظرفیت‌هایی که اعلام‌شده بسیار کم است و باید در این زمینه بازنگری‌های اساسی شود.

    باقر پور با بیان اینکه در حال‌حاضر در بخش مسکن ما با مشکلات بسیار زیادی از جمله عدم همکاری تعدادی از دستگاه‌ها مانند وزارت صمت رو به رو هستیم، تصریح کرد: تامین مصالح و نهاده‌های ساختمانی مورد نیاز با مشکلات زیادی روبه رو شده و همین امر خود مشکلات زیادی در حوزه مسکن ایجاد کرده است.


    بیشتربخوانید: ۱۰ میلیون خانوار ایرانی زیر خط فقر مسکن


    عدم کنترل تورم و قیمت ارز سمی بر بازار مسکن

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسکن بیان کرد: عدم کنترل تورم و قیمت ارز هم به بازار مسکن لطمه بسیار زیادی وارد کرده و نوسانات ایجاد شده در حوزه ارز هم تأثیرات زیادی را در حوزه تولید مسکن ایجاد کرده‌ است.

    او افزود: حضور تعاونی ها در بخش دولت به‌ویژه در حوزه مسکن باعث ایجاد رونق و همچنین افزایش تولید در این بخش می‌شود.

    به گفته این مقام مسئول، بخش عمده‌ای از تعاونی‌ها با مشارکت خود مردم ایجاد شدند که همین امر زمینه‌ساز تقویت و افزایش انگیزه برای توسعه بخش تعاون خواهد بود.

    باقر پور در پاسخ به سوالی درباره این‌موضوع که در حوزه تعاونی‌ها تخلفات بسیار زیادی وجود داشته، اما چرا در چند سال گذشته به این تخلفات رسیدگی نشده و یا از افزایش تعداد تعاونی‌های متخلف جلوگیری نشده‌ است؟ گفت: ۸۰ درصد از تعاونی‌ها در حوزه اتاق‌های تعاونی‌ها قرار دارند و لایه‌های نظارتی بسیار زیادی بر تعاونی‌ها وجود دارند که تعدادی از آن‌ها شامل شرکت‌های تعاونی است که توسط ادارات‌ کل تعاون نظارت می‌شوند.

    او ادامه داد: بخش‌های دیگری هم تحت نظارت وزارت تعاون است، اما باید اعلام کنیم که درحال‌حاضر اگر شاهد تخلفات تعاونی‌ها در حوزه مسکن هستیم به دلیل آن است که نمی‌خواهند و یا توان برخورد با تعاونی‌ها را ندارند که به عقیده من اینکه برخی از دستگاه‌ها در حوزه تعاونی تمایلی برای برخورد با تعاونی‌های متخلف ندارند، بیشتر در این حوزه مصداق دارد.

    او اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد که دستگاه‌های مرتبط در حوزه تعاون، خود تمایلی ندارند که با مشکل و یا معضل تعاونی‌ها برخورد کنند.

    باقر پور همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در حوزه آینده مسکن هم گفت: بازار مسکن دچار شرایط رکود تورمی خواهد شد؛ تورمی که نرخ آن با هزینه تولید هیچ همخوانی ندارد.

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسکن اظهار کرد: براساس تحولات بازار مسکن شاهد آن هستیم که نرخ افزایش قیمت مسکن یک تا ۳ درصد نسبت‌به هزینه تولید رشد کرده و میزان تورم هم بیشتر از نرخ رشد مسکن است که این آمار حاکی از آن است که توان خرید برای مصرف‌کنندگان بسیار کاهش‌یافته و بازار هم دیگر کشش افزایش قیمت مسکن را ندارد.

    باقر پور بیان کرد: کم شدن فاصله نموداری سرمایه‌گذاری هم در بخش مسکن خود می‌تواند یک هشدار باشد چراکه عمده سرمایه‌ها به سمت دیگر بازارها می‌رود که این امر نشان می‌دهد که باید مشارکت خود مردم و تعاونی‌ها در حوزه مسکن افزایش یابد.

    او با بیان اینکه در ۸ سال گذشته مسئولان در حوزه وزارت راه و شهرسازی طرح‌های دولتی زیادی را مطرح کردند، اما برنامه ریزی‌ها هیچ کدام برمبنای واقعیت نبوده است، گفت: هدف گذاری‌ها خیلی خوب بوده و شعارهای خوبی در این رابطه داده می‌شد، اما برنامه‌های اجرایی برمبنای واقعیت نبوده و نیست.

    این مقام مسئول تاکید کرد: بارها در رابطه با طرح اقدام ملی مسکن گفته شد که چگونه می‌خواهند یک مسکن با کیفیت بسازند با متری سه میلیون و خرده ای؟! فقط بابت اتمام اسکلت باید چهار میلیون تومان هزینه شود این به معنای آن است که به موضوع تولید و هزینه‌های آن واقعی نگاه نمی‌شود و ارقام و اعداد روز را نمی‌شناسند و همواره با رویاهای خودشان به دنبال تحقق هدف هستند و زمانی که رویاها حقیقی نباشد و با حقیقت بازار هم خوان نباشد، می‌توان گفت که اهداف دست نیافتنی می‌شود.

    او یادآور شد: در حال حاضر بعد از ۱۰ سال هنوز دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر تکمیل و تحویل نشده است! در واقع باید تمامی طرح‌های دولتی را برای جواب دادن به این سوال فهرست کنند و دقیقا ناکارآمدی هر کدام را دانه به دانه بررسی کنند، ولی در کل عدم واقع گرایی در برنامه ریزی برای تحقق اهداف یکی از اصلی‌ترین دلایل است.

    هدایت بازارمسکن به سمت جلب اعتماد مردم

    رئیس اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران اظهار کرد: دولت نباید خودش را در حوزه تولید مسکن دخیل کند. تشکل‌های مردم نهاد، تعاونی‌ها و شرکت‌های متکی به بخش خصوصی باید مردم را درگیر این بازار کنند تا مشارکت خود را در این زمینه جلب کنند.

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    برچسب ها: قیمت مسکن
    نظرات شما
    پیشخوان