تاریخ انتشار: ۱۶:۳۹ - ۱۶ آبان ۱۴۰۰

حمید «دنیای شیرین» در این ۲ دهه کجا بود؟

بازیگر سریال نوستالژیک «دنیای شیرین» گفت: در همه جای دنیا معمولاً یک حمایت نظام‌مند از بازیگران نوجوان رخ می‌دهد که متأسفانه در کشور ما این موضوع وجود ندارد باید به فکر یک راه حل فرهنگی در این زمینه باشیم.

حمید «دنیای شیرین» در این ۲ دهه کجا بود؟

رویداد۲۴ علیرضا رئیسی شامگاه سیزدهم آبان ماه مهمان بخش نوستالژی «سریالیست» با اجرای پدرام کریمی بود؛ بخشی که به بررسی سریال «دنیای شیرین» به کارگردانی بهروز بقایی اختصاص داشت. این سریال در سال ۱۳۷۶ روی آنتن رفت.

علیرضا رئیسی در ابتدا درباره آغاز فعالیت هنری خود گفت: در سال ۱۳۶۸ و در هفت سالگی با فیلم سینمایی «پاتال و آرزو‌های کوچک» به کارگردانی مسعود کرامتی کارم را شروع کردم. جا دارد از زنده‌یاد خانم فرشته طائرپور هم یاد بکنم که زمینه‌ساز تولید بسیاری از آثار ماندگار سینمای کودک بودند. بعد از آن و تا سال ۱۳۷۵ در چند فیلم سینمایی و فیلم کوتاه بازی کردم که اتفاقاً تعدادی از این فیلم‌های کوتاه برنده جایزه هم شدند.

وی اظهارکرد: در هفته‌های اخیر موضوع حادثه تیراندازی «الک بالدوین» بازیگر آمریکایی در پشت‌صحنه یک فیلم سینمایی و کشته‌شدن فیلمبردار آن رخ داد. این اتفاق تلخ در سال ۱۳۷۳ برای زنده‌یاد محمدعلی سجادی حسینی هم رقم خورد. ایشان در زمان ساخت فیلم «خط آتش» به خاطر اشتباه سربازی که مسئول تحویل اسلحه بود دچار حادثه شدند و فوت کردند.


بیشتر بخوانید: آمریکا در سوگ هالینا هاچینز ستاره هالیوود


رئیسی افزود: من در آن فیلم حضور داشتم و اتفاقاً همان روز عازم لوکیشن بودم که آن حادثه تلخ رخ داد. جا دارد اینجا از دوست عزیزم زنده‌یاد ارشا اقدسی هم یاد کنم که چند ماه پیش ایشان را هم بر اثر حادثه‌ای در زمان فیلمبرداری از دست دادیم.

این بازیگر عنوان کرد: «دنیای شیرین» از سریال‌هایی بود که خاطرات زیبایی را برای نوجوانان آن دوره ساخت. آقای بقایی بعد‌ها به من گفت که من بازی تو را دیده بودم و دنبال شخصیتی بودند که نقش حمید پسر بزرگ خانواده را ایفا کند و این افتخار نصیب من شد.

رئیسی افزود: یکی از نقاط قوت سریال «دنیای شیرین» چینش گروه بازیگران آن در نقش‌های گوناگون بود. آقای رضا فیاضی نقش پدر و خانم سهیلا عزیزی نقش مادر و رضا عطاران عزیز هم نقش دایی خانواده را داشتند؛ من، اشکان اشتیاق و خانم زهرا جواهری هم فرزندان خانواده بودیم و سپهر آزادی هم نقش پسردایی کوچکمان را ایفا می‌کرد.

وی گفت: در این سال‌ها بار‌ها درباره سپهر آزادی در مورد من پرسیده‌اند. سپهر تحصیلاتش را در حوزه سینما ادامه داد و مدتی هم خارج از کشور بود. تا جایی که اطلاع دارم برگشته و کار‌هایی هم در این حوزه انجام داده است که برایش آرزوی موفقیت می‌کنم. سپهر آزادی فرزند غلامرضا آزادی فلیمبردار خوب سینما و تلویزیون و خانم فریال بهزاد کارگردان فیلم‌هایی همچون «دره شاپرک‌ها» و «روزی که خواستگار آمد» است.

این بازیگر درباره کم‌کار شدنش در دوهه اخیر هم عنوان کرد: این تصمیم شخصی خودم بود که بین ادامه بازیگری به صورت حرفه‌ای و تحصیل یکی را انتخاب کنم و من دومی را برگزیدم. از همان نوجوانی به یادگیری زبان انگلیسی علاقه داشتم؛ تحصیلاتم را در رشته زبان‌های خارجی ادامه دادم و الان روی سه زبان مسلط هستم. در زمان تولید سریال «دنیای شیرین» و سایر فیلم‌ها وسریال‌ها نمی‌توانستم به صورت کامل در کلاس‌ها حاضر باشم و برایم معلم خصوصی می‌گرفتند، اما از یک دوره به صورت جدی و منظم تحصیلاتم را ادامه دادم.

رئیسی افزود: از طرف دیگر، همیشه بزرگان این عرصه به من توصیه می‌کردند که در کنار بازیگری، مهارت و فعالیت دیگری را هم یاد بگیرم و من هم درس‌خواندن را انتخاب کردم. یک مقدار هم اشباع شده بودم، چون از هفت سالگی تا بعد از بیست سالگی به صورت مداوم کار می‌کردم و می‌خواستم کمی هم به زندگی خودم برسم.

وی یادآور شد: فکر می‌کنم تصمیم درستی هم بود و حسرت نمی‌خورم، چون واقعاً در سریال‌ها و فیلم‌هایی که باید بازی می‌کردم، بازی کردم و سیگنال‌های مثبتی که باید دریافت می‌کردم را گرفتم و خدارا شکر برای خودم و همنسلان خودم خاطره‌ساز شدم.

رئیسی اظهار کرد: گاهی در زندگی یک فرد اتفاقات قشنگی می‌افتد که با هیچ‌چیز دیگری قابل‌مقایسه نیست. این که بخش کوچکی از خاطرات مردم باشم برایم افتخار بزرگی است. دست تک‌تک مردم ایران‌زمین را به‌خاطر تمام محبت‌هایی که در تمام این سال‌ها به بنده حقیر داشتند می‌بوسم.

وی در پاسخ به این پرسش کریمی که چرا برخی بازیگران کودک و نوجوان به یکباره محو می‌شوند و دیگر خبری از آن‌ها در سینما تلویزیون نیست عنوان کرد: در همه جای دنیا معمولاً یک حمایت نظام‌مند از بازیگران نوجوان رخ می‌دهد که متأسفانه در کشور ما این موضوع وجود ندارد باید به فکر یک راه حل فرهنگی در این زمینه باشیم تا از این همه زمان و هزینه‌ای که می‌شود و سرمایه عمر آن کودک درست استفاده شود. از سوی دیگر، خیلی از تهیه‌کننده‌های عزیز و کاربلد سینما و تلویزیون بودند که من و بازیگران هم نسل من با آن‌ها کار می‌کردیم دیگر در عرصه تولیدات سینما و تلویزیون حضور ندارند. نتیجه آن را هم می‌بینیم که به تضعیف سینمای کودک رسیده است. جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان همچنان برگزار می‌شود، اما رونق قبل را ندارد.

این بازیگر سینما و تلویزیون افزود: البته از لحاظ فنی پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم و امروز دیگر فیلمبرداری دیجیتال آن مشکلات و سختی‌هایی را که فیلمبرداری با نگاتیو داشت نه برای بازیگر و نه برای عوامل به وجود نمی‌آورد.

رئیسی گفت: صادقانه بگویم از نگاه من آن چشم‌اندازی که در سال‌های دهه شصت و هفتاد برای سینما داشتیم را در سال ۱۴۰۰ نمی‌بینم. انتظار داشتم که سینما و به ویژه سینمای کودک و نوجوان که برای آن زحمت زیادی کشیده شده بود، قوی‌تر و پربارتر باشد.

این بازیگر درباره بازگشتش به عرصه بازیگری هم عنوان کرد: دوست داشتم دیگر نقش‌های قبلی را تکرار نکنم و با نقش‌های متفاوت و پربارتر به بازیگری برگردم و آخرین کاری هم که داشتم بازی در سریال «خانه امن» به کارگردانی احمد معظمی بود.

«سریالیست» به تهیه‌کنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی و با اجرای پدرام کریمی کاری است از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک که پنجشنبه هر هفته ساعت ۲۳:۱۵ روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان