تاریخ انتشار: ۱۵:۴۲ - ۲۰ آذر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر

افزایش سن بازنشستگی در لایحه بودجه ۱۴۰۱

گویا یکی از پیشنهادات مطرح شده در لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش سن بازنشستگی کارکنان دولت است بر این اساس قرار است سن بازنشستگی برخی از کارمندان حداقل دو سال افزایش پیدا کند. اما چه کسانی مشمول قانون جدید می‌شوند و چه کسانی نه؟

سن بازنشستگی افزایش یافت؟

رویداد۲۴ قرار است فردا لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس برود. اما برخی از جزئیات این لایحه اکنون منتشر شده است. در یکی از بخش‌های بودجه سال ۱۴۰۱ به مساله افزایش سن بازنشستگی کارکنان دولت اشاره شده است.

در این بخش از بودجه آمده: «به منظور پایدارسازی منابع صندوق‌های بازنشستگی، از ابتدای سال ۱۴۰۱، سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در تمامی صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری، لشکری، سازمان تامین اجتماعی دو سال افزایش می‌یابد.»

البته در ادامه ذکر شده که حداقل و حداکثر سن بازنشستگی تمامی مستخدمین زن و مرد به هر میزان سابقه خدمت در صندوق تامین اجتماعی، دو سال افزایش پیدا می‌کند. احکام قطعی هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری برای بازنشستگی از این حکم مستثنی است.

بر این اساس می‌توان گفت افزایش سن بازنشستگی شامل کارکنانی می‌شود که حداقل مدرک آنها کارشناسی باشد و این افراد حق بیمه بازنشستگی خود را به صندوق بازنشستگی کشوری، لشکری و یا تامین اجتماعی واریز کنند.


بیشتر بخوانید: خبر جدید درباره عیدی و حقوق بازنشستگان


دلیل افزایش سن بازنشستگی چیست؟
در بسیاری از کشورها سن بازنشستگی کارمندان بر اساس سن امید به زندگی تعریف می‌شود. اما در ایران سن بازنشستگی برای مردان ۶۰ سال و برای زنان ۵۵ سال است.

اما این در حالی است که سن امید به زندگی در ایران بین ۷۲ تا ۷۴ سال است. این یعنی افزاد خیلی زود از بازار کار خارج می‌شوند و خیلی زود وارد لیست مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی می‌شوند.

این مسئله سبب می‌شود که تعداد بیمه‌پردازان صندوق‌های بازنشستگی کاهش پیدا کند و تعداد مستمری‌بگیران آن افزایش پیدا کند. در چنین حالتی تعادل منابع و مصارف صندوق‌ها به هم می‌خورد و صندوق‌های بازنشستگی دچار بحران می‌شوند.

البته در ایران کار از بحران گذشته و جز صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی، بقیه صندوق‌ها ورشکسته هستند و به بودجه دولت وابسته‌اند. حالا به نظر می‌رسد در بودجه سال ۱۴۰۱، قرار است سن بازنشستگی افرادی که تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری، لشکری و تامین اجتماعی هستند، دو سال افزایش می‌یابد.

هدف دولت از این کار، ایجاد تعادل در منابع و مصارف این صندوق‌هاست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازنشستگان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
1
0
زود؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
0
0
کشوری که چند میلیون جوان بیکار داره و بدلیل بیکاری دارند در همان سن جوانی به بازنشستگی می‌رسند چه توجیهی دارد که سن بازنشستگی بالا برود؟آقای میرکاظمی مدبر یک وجهی است اصلا به تبعات تصمیمات و قوانین فکر نمی کند، تاوان ناکارآمدی صندوق های بازنشستگی که سالها باشگاه سیاسی بودند و محل پرداخت حقوق های نجومی به آقازاده ها را الان باید مردم و کارمندان بدهند ،دولت برای کمک به صندوق ها مبنای پرداخت حقوق را از میانگین دو سال آخر به میانگین دو سال آخر تغییر داد و این معنیش کمتر شدن حقوق بازنشستگان جدید،دولت چرا از جیب مردم و کارمندان که ۳۰ سال حق عضویت به صندوق های ناکارآمد و ناسالم پرداختند باید جبران کند..حالا مجلس انقلابی خیلی جالبه یکسال دنبال بازنشستگی پیش از موعد بودند و کمیسیون اجتماعی ۲۰ تا جلسه گذاشت آخر سر هم گفتند فعلا معلق...حالا مجلس انقلابی باید به پیشنهاد سازمان مدیریت سن بازنشستگی ۳۲ را بپذرید،نمی دانم مجلس انقلابی چگونه می خواهد جواب کارمندان با این حق کشی ها را بدهد؟مجلس انقلابی چه پاسخی برای جوانان تحصیلکرده و بیکار را دارد که چشم انتظار بازنشستگی پدر بزرگ هایشان هستند برای استخدام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
0
0
برای آفزایش درآمد صندوق ها فکر دیگری بکنید راهش این نیست به کارمند و بیمه گذار ظلم بشود کاری بکنیبد حقوق های نجومی چند هزار نفر مدیرعامل هییت مدیره و مدیران شرکتهای زیر مجموعه شستا و صندوق بازنشستگی کشوری کم بشود هم تعادل در منابع و مصارف ایجاد میشود این پرداختی های نجومی به انها حلال نیست پول ما بیمه گذاران است راضی نیستیم ...در ثانی دولت برای جبران کسری بودجه خود برود پول های ناشی از فرار مالیاتی را از ثروتمندان تا دندان طلا بگیرد و با آن طلب صندوق های بازنشستگی را پرداخت کند نه اینکه ساده ترین راه یعنی دست کردن در جیب بیمه گذاران و کارمندان را انتخاب کند این بی عدالتی است و مخالف با شرع است ،مالیات از ثروتمندان چه شد؟مالیات از خانه های خالی؟مالیات واقعی تولید کنندگان که نمی پردزند،مالیات بر خودروهای چند ده میلیاردی و و ...اینها راه حل تامین کسری بودجه است در تمام دنیا با وضع مالیات تصاعدی ثروتنمدان تا 50 درصد رآمد خود را باید بعنوان مالیات بپردازند و تراکنش های مالی و اعتباری به شدت کنترل می شود اما در ایران تولید کننده بابت پرداخت 5 درصد مالیات ده نوع حساب باز می کند بنام افراد و و قانون را دور می زند و آن 5 درصد را نیز نمی پردازد.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان