تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

سخنگوی دولت: رئیس جمهور برای تعیین تکلیف سریع‌تر مدیریت‌های دولت بار‌ها اتمام حجت کرده است

بهادری جهرمی گفت: توافق از طرف ایران قطعی، واقعی و دست یافتنی است، اما باید دید که تصمیم سیاسی طرف مقابل چیست و آن‌ها باید پاسخگوی این باشند که چقدر پایبند به اجرای توافق هستند.

سخنگوی دولت: رئیس جمهور برای تعیین تکلیف سریع‌تر مدیریت‌های دولت بار‌ها اتمام حجت کرده است

رویداد۲۴ به عنوان «جوان‌ترین عضو کابینه دولت سیزدهم» شناخته می‌شود. حقوق خوانده‌ای است که بخش زیادی از عُمر کاری خود را همسو با همین تخصص تحصیلی تجربه کرده است. از مدیریت گروه حقوق عمومی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه و عضویت در شورای عالی حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی تا عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس را در کارنامه خود دارد.

خلاصه گفتگو با او را می‌خوانید:

- نکته‌ای که در رابطه با موضوع انتصابات می‌توان مطرح کرد، جناحی نبودن دولت است، به این معنا که دولت سیزدهم، دولتی نبود که بیرون آمده از حزب و جناح خاصی باشد و این موضوع در ایام تبلیغات انتخاباتی کاملاً مشهود بود به نوعی که بسیاری از افراد علاقه‌مند به فعالیت، در حوزه تبلیغات انتخاباتی او [رئیس‌جمهور]حضور داشتند و ستاد‌ها نیز به صورت مردمی شکل گرفت نه آنکه متعلق به حزب یا تشکیلات خاصی باشد و در همین راستا رئیس‌جمهور اعلام کردند که دولتِ مردمی تشکیل شود؛ چرا که دولت با فضای مردمی پیش می‌رفت و این درست بر خلاف مشی برخی از دولت‌ها است که در گزینش و انتصاب مقامات خود جناحی و سیاسی عمل می‌کنند و در بسیاری مواقع از قبل لیست‌ها آماده و به نوعی کُرسی‌ها تقسیم شده است.

- یک اصطلاح رایجی در فضای سیاسی گاهی شنیده می‌شود تحت عنوان «تقسیم سهم» به این معنا که قرار و مدار‌ها در ایام انتخابات گذاشته و مشخص شده که هر جایگاهی متعلق به چه گروه و دسته‌ای است و بر این اساس تقسیم مسئولیت‌ها و مناصب صورت خواهد گرفت و این در حالی است که دولت سیزدهم چنین دولتی نبوده، نیست و نخواهد بود؛ بلکه دولت سیزدهم دولتی است که خودش را متعلق به مردم می‌داند و در چنین شرایطی باید در نظر داشته باشد که نفع مردم در حوزه انتصابات در چه چیزی است. آیا نفع مردم در تغییر اتوبوسی و سریع مدیران است؟ آیا نفع مردم در گزینش جناحی و سیاسی است؟ آیا نفع مردم در این است که هر کسی سِمتی در دولت قبل داشته، بدون بررسی سوابق آن و اینکه کنترل کنیم آیا جز بانیان وضع موجود بوده یا از مدیران شایسته‌ای بوده که در بدنه گسترده دولت در حال خدمت به مردم است، بدون اینکه همه را با یک چوب بزنیم و با یک مقیاس اندازه‌گیری کنیم جابجا شود.

- دولت سیزدهم معتقد است که عملکرد مدیران باید مورد به مورد و جداگانه ارزیابی شود. مدیرانی که در دولت قبل بودند، اما عملکرد موفق و ارزیابی مثبتی داشتند، به فکر مردم بودند نه خودشان، کارآمدی، سلامت و توانمندی داشتند و در مقایسه با سایر گزینه‌های ممکن و موجود، باز هم از کارآمدی بیشتری برخوردار بودند باید بر سر کار بمانند و ابقاء شوند و در مقابل اگر مدیری کارآمدی و توانمندی لازم را ندارد و به اصطلاح از بانیان همین وضع موجود است، یعنی جز کسانی است که عملکرد او وضع موجود را در حوزه تخصصی خودش رقم زده یا گزینه‌های بهتر از وی موجود هستند و شرایط بهتری نسبت به گزینه وجود دارد، باید جایگزین آن فرد شود.

- رئیس‌جمهور بار‌ها در جلسه هیئت دولت دستور داده، اتمام حجت کرده و رئیس دفتر وی به طور خاص مأمور شده که هرچه زودتر مدیریت‌ها «تعیین تکلیف» شود و آن‌هایی که باید جایگزین شوند، تغییر کنند و در مورد آن‌هایی که باید تثبیت شوند هر چه سریع‌تر اقدام شود.


بیشتر بخوانید: سخنگوی دولت: رئیس جمهور به وزیر کار تذکر نداده، تقدیر کرده


- آماری از اینکه چند درصد از مدیران سابق همچنان در بدنه دولت باقی ماندند، ندارم، اما این سوال شما را تصحیح می‌کنم. فرض کنید آمار بگیریم و ۴۰ درصد از مدیران سابق در بدنه دولت باشند، در این صورت باز هم نمی‌توانیم بگوییم که آن ۴۰ درصد به عنوان بانیان وضع موجود در بدنه دولت هستند، زیرا نمی‌دانیم چند درصد از آن‌ها جز بانیان وضع موجود هستند و چند درصد از آن‌ها مدیران کارآمد بودند، در نتیجه باید محک بخورند. خواهش من این است که تفکیک و تمایز قائل شوید. اگر این مسئله را می‌پسندید که با روی کار آمدن یک دولت، همه مدیران را صرف‌نظر از کارآمدی یا عدم کارآمدی جابجا کنند، از همه دولت‌ها همین مسئله را انتظار داشته باشید.

- از سمت ایران قطعاً این توافق دست یافتنی است. ایران جدی و مصمم است و حق خود می‌داند که تحریم‌ها برداشته شود و این تحریم‌ها را ظلم قطعی می‌داند؛ بنابراین توافق از طرف ایران قطعی، واقعی و دست یافتنی است، اما باید دید که تصمیم سیاسی طرف مقابل چیست و آن‌ها باید پاسخگوی این باشند که چقدر پایبند به اجرای توافق هستند.

- رئیس جمهور در ابتدا در شعار‌های انتخاباتی خود هم گفتند اولویت اول ما سلامت است. وقتی می‌بینیم پیش از تشکیل این دولت روزانه بیش از ۷۰۰ نفر از مردم کشور را به خاطر بحران کرونا و سو مدیریت در حل این بحران از دست دادیم، بنابراین همه چیز فرع بر سلامت مردم و جان می‌شود. این در دستور کار اول قرار گرفت. نتیجه مدیریت و عملکرد دولت در بحران کرونا را در ۲-۳ ماه بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم دیدید.

- در حوزه اقتصاد، دولت وارد مدیریت در حوزه اقتصادی شد. ابتدا باید مشکلات ریشه‌ای اقتصاد حل شود و بعد سراغ بقیه مشکلات اقتصادی برویم. تورم و عدم ثبات در بازار‌های اقتصاد و در رأس آن بازار ارز از مشکلات ریشه‌ای اقتصاد است. دولت برای آن‌ها برنامه اجرا کرد و ثبات نسبی که در بازار ارز ایجاد شده است را می‌بینید. بعد از ۲-۳ ماه اول که از بحث سلامت خارج و وارد بحث مرحله دوم یعنی ایجاد ثبات در بازار اقتصادی شدیم می‌بینید که در بازار ارز یک ثبات نسبی حاصل شده است.

- برنامه دولت ایجاد ثبات در بازار‌های اقتصادی است تا برنامه ریزان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی بتوانند فعالیت خود را با پیش بینی لازم طراحی و اجرا کنند. اول باید این مسائل را به ثبات برسانیم و بعد حمایت‌های لازم را انجام دهیم که بخش خصوصی و غیر دولتی و بدنه مردم هم بتوانند فعال شوند. امروز شاخص‌های مختلف را ببینید و بررسی کنید، آیا ثبات در بازار ارز داریم یا خیر. بازاری که روزانه و شبانه روز در حال تغییر بود، حالا به ثبات رسیده است. یک طنزی رایج شده بود که «کسی را پرسیدند دلار چند؟ گفت الان یا الان؟!» این وضعیتی بود که در زمینه قیمت ارز در سال‌های قبل وجود داشت، اما در حال حاضر لازم است ثبات نسبی در بازار نیمایی و آزاد را بررسی کنید.

دولت در مرحله بعد به سراغ تورم رفت و در این حوزه سعی کرد جلوی عوامل اصلی خلق تورم را بگیرد. عوامل اصلی تورم به کاهش کسری‌های بودجه و خلق پول بر می‌گردد که دولت سیزدهم در حد توان در چارچوب بودجه‌ای که دولت قبل لایحه اش را داده بود و به تصویب مجلس رسیده بود در حد ظرفیت‌های قانونی موجود، جلوی خلق پول را گرفت. ما نمی‌گوییم تورم از بین رفته است، اما می‌گوئیم شیبی که با سرعت زیادی در حال افزایش بود، مهار شد و سرعت رشد، کنترل پیدا کرد. دولت نشان داد که توانست ریشه را شناسایی کند و به ریشه‌ها ضربه بزند. وقتی ریشه‌ها شناسایی شوند، می‌توان شیب را کنترل و کاهش داد. آثار بلندمدت هم با بودجه‌هایی که دولت اختصاص داده پیش می‌رود.

- رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت به معاون اول خود دستور تشکیل کار گروهی متشکل از وزرا و مقامات اجرایی مرتبط دادند و تاکید کردند که از جامعه نخبگانی مرتبط اعم از جامعه دانشگاهی یا اهالی صنعت، معدن و کشاورزی نیز در این کارگروه دعوت شود، زیرا ممکن است آن‌ها ایده‌ها و همفکری‌هایی در این حوزه داشته باشند. تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات لازم در این کارگروه ذیل نظر معاون اول که به نوعی فرمانده قرارگاه عملیاتی دولت هستند اتخاذ می‌شود.

- اصطلاحی که از ناحیه شما استفاده و به کار برده شد (استراتژی تاب آوری)، سیاست یا اصطلاح استفاده شده‌ای در دولت نیست. برنامه همان عبارت ابتدای شما یعنی حسن همسایگی است و این عنوان برای تبیین سیاست‌های دولت در حوزه سیاست خارجی، تعریف دقیق‌تری است. سیاست دولت حُسن همسایگی و حسن همجواری است و این دو با یکدیگر تفاوت دارند. اینکه شما حُسن همسایگی یا حُسن همجواری را رعایت کنید یک مفهوم است و اینکه از خط قرمز‌ها یا حقوق ملت خود با جدیت صیانت کنید مفهوم متفاوت دیگری است.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سخنگوی دولت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان