تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰

ایمنی بسیار پایین بازار تهران/ سازمان آتش نشانی: با یک چوب کبریت هم می‌‌شود بازار را به آتش کشید

سخنگوی سازمان آتش نشانی با اشاره به آتش سوزی روز گذشته در بازار بزرگ تهران گفت: ایمنی بازار به قدری پایین است که گاهی یک چوب کبریت روشن هم می‌تواند حریقی بزرگ برپا کند.

آتش سوزی بازار تهران

رویداد۲۴ صبح روز گذشته بود که دود مهمترین تیمچه بازار تهران را در سبزه میدان فرا گرفت. کاسبان و رهگذرانی که تازه قصد داشتند برای کاسبی یا خرید به سمت بازار بیایند با دیدن دود سریع آتش نشانی را خبر کردند. فقط ۱۵۰ ثانیه لازم بود تا اولین نیرو‌های آتش نشانی به محل حادثه برسند، اما در همین زمان نصف تیمچه حاجب الدوله در دو طبقه شعله ور شده بود.

آتش نشانان هر لحظه بیشتر می‌شدند و از ساعت ۸ تا ۱۲ مشغول اطفای حریق شدند. در این آتش سوزی گسترده و مهیب ۳۰ مغازه که عمدتا لوازم خانگی داشتند در آتش خاکستر شدند و بخش‌هایی از سقف و دیوار تیمچه و مغازه‌ها هم ریزش کرد. تنها اتفاق مثبت در این حادثه تلخ زمان آن بود که باعث شد به علت بسته بودن بازار کسی آسیب نبیند.

به گزارش جامعه ۲۴، سال‌هاست که هر ارگان امدادی در مورد ایمنی بازار هشدار می‌دهد و هر بار که حریق گسترده و محدود در بازار رخ می‌دهد، ایمنی بازار تهران که از مهمترین نقاط اقتصادی و محل پر تردد و شلوغ شهر است به صدر اخبار می‌آید و ۴۸ ساعت بعد جو تامین ایمنی بازار می‌خوابد تا حادثه‌ای دیگر رخ دهد.

بازار تهران به علت بافت فرسوده، دسترسی محدود و مشکلات معماری به بمب خاموش شهر تبدیل شده است که هر حادثه‌ای هرچند کوچک می‌تواند این بمب را فعال و فاجعه‌ای بدتر از پلاسکو را رقم بزند. در سال‌های اخیر اگرچه اقداماتی انجام شده است تا شاید امدادرسانی در بازار بهتر شود یا خطرات ایجاد کننده حادثه کمتر شود، اما همچنان بازار تهران پر ریسک‌ترین منطقه پایتخت برای رخداد انواع حوادث است.

سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی در گفتگو با خبرنگار جامعه ۲۴ در مورد حوادث بازار تهران، لزوم ایمنی و اصلاح معماری گفت.

جلال ملکی با اشاره به اینکه بافت بازار تهران قدیمی و متعلق به ده‌ها سال قبل است و به همین خاطر معابر تنگ و باریک دارد، گفت: داشتن بازار ایمن نیازمند همکاری دستگاه‌ها و مردم و مدیران پاساژ‌ها است. در بازار سیم‌کشی‌هایی وجود دارد که متعلق به ۸۰ سال قبل است و خود صاحبان حجره‌ها باید برای نوسازی این سیم‌ها در داخل مغازه اقدام کنند. در برخی مناطق بازار در زیرزمین‌ها و انبار‌ها مواد قابل اشتعال و خطرناک نگهداری می‌شود که با کمترین آتش و حرارت می‌تواند فاجعه به بار بیاورد. این‌ها موضوعاتی است که باید رعایت شوند تا ایمنی بازار تامین شود.

تاثیر قدمت بازار روی افزایش حوادث و خسارت‌ها

به گفته وی درست است که ایمنی نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته و اعضای کارگروه ایمنی بازار هم مانند اداره برق اقداماتی را انجام داده‌اند، اما ایمنی بازار نیازمند کار جمعی است. اداره برق تا قبل از کنتور می‌تواند ایمن سازی کند و بقیه بر عهده مشترک است. در حادثه روز گذشته هم شاهد بودیم قدمت بازار و ناایمنی روی خسارت بیشتر تاثیرگذار بود.


بیشتر بخوانید: جزییات آتش‌سوزی بزرگ در بازار لوازم خانگی تهران


کسی ایمنی را در بازار باور ندارد

سخنگوی سازمان آتش نشانی با اشاره به اینکه اهالی بازار هم به ایمنی باور ندارند، تاکید کرد: متاسفانه کاسبان قدیمی اعتقادی به ایمنی ندارند و معتقدند که تا حالا اتفاق خاصی رخ نداده است. این درحالی است که چینش کالا در بازار استاندارد نیست و از هر فضایی برای دپو کالا استفاده می‌کنند و همین باعث می‌شود در صورت بروز حادثه راه‌های نجات هم بسته باشد.

ملکی افزود: در برخی نقاط بازار کافی است یک کبریت روشن روی زمین بیاندازید تا چندین مغازه با یکدیگر دچار حریق شوند. متاسفانه الزامات مهندسی در بازار به هیچ وجه رعایت نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه حوادث بازار تهران در زمان تعطیلی آن رخ داده است، گفت: بیشتر حوادث بازار تهران در شب یا ابتدای صبح قبل از حضور مردم رخ می‌دهد که یک اتفاق معجزه آسا است. اگر حادثه روز گذشته در نزدیکی عید در ساعات میانی روز رخ داده بود معلوم نبود چه فاجعه‌ای رخ می‌داد.

استقرار ۵ ایستگاه آتش نشانی در بازار و اطراف آن 

سخنگوی سازمان آتش نشانی در پایان گفتگو با جامعه ۲۴ با بیان اینکه ۵ ایستگاه آتش نشانی در داخل و محدوده بازار حاضر هستند، گفت: کوچه‌های تنگ بازار اجازه ورود خودرو‌ها را نمی‌دهد، اما آتش نشانان با تجهیزات به‌روز سعی می‌کنند حریق‌های بازار را خیلی زود خاموش کنند.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آتش سوزی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان