تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۹ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

بهزاد به جای بهزاد/ اصلاح طلبان همچنان مناسبات رفاقتی را به مطالبات نسل جدید اولویت می‌دهند

در میانه شکست‌های مداوم جریان اصلاح‌طلب دست به کار عجیبی زده است. بار دیگر ریاست بهزاد نبوی را در بزرگترین تشکیلات اجماع‌ساز خود تمدید کرده است. انتصابی که پیام روشنی دارد؛ همچنان مناسبات رفاقتی و حفظ دوستی‌های قدیمی به مطالبات نسل جدید و تغییر نگرش‌های نسل‌های جدید‌تر این جریان اولویت دارد.

بهزاد نبوی

رویداد۲۴ بهزاد نبوی در آستانه هشتاد سالگی بار دیگر ریاست جبهه اصلاحات ایران را بر عهده گرفت. شورای عالی اصلاح طلبان نام عالی‌ترین تشکیلات اصلاح طلبان است که از سال ۹۲ فعالیت می‌کند و متشکل از دبیران کل احزاب اصلاح طلب و شخصیت‌های حقیقی منصوب سیدمحمد خاتمی است. جبهه اصلاحات نامی بود که مجوز قانونی این تشکیلات، با آن گرفته شد. این جریان در انتخابات شورا‌های سال ۹۶ بزرگترین پیروزی تاریخ اصلاح‌طلبان را به دست آورد، اما در انتخابات ۱۴۰۰ هم بزرگترین شکست را تجربه کرد.

بعد از شکست در انتخابات مجلس دهم، محمدرضا عارف از ریاست این تشکیلات کنار رفت و کار به بهزاد نبوی سپرده شد. تجربه بهزاد نبوی البته بهتر از عارف نبود و در دوره گذشته ریاست او هم اتفاق خاصی نیفتاد و مهمترین کار آن حمایت از عبدالناصر همتی بود که تعداد آرایش از آرای باطله هم کمتر شد، با این حال او یک سال دیگر به ریاست این تشکیلات منصوب شد.

از عجایب اصلاح طلبان آن است که به شدت با فعالیت چریکی مخالفند اما در ستایش بهزاد نبوی او را «چریک پیر» می‌نامند! همچون اصولگرایان که هیچ تناسبی با ایده‌های چه‌گوارا ندارند اما برای احترام به چمران، او را «چه» می‌نامند! حالا بیست سال است به بهزاد نبوی چریک پیر می‌گویند؛ به خاطر فعالیت مسلحانه‌ای که در زمان رژیم پهلوی داشت. 

نبوی بعد از انقلاب به عنوان یکی از نیرو‌های معتمد شهید محمدعلی رجایی در کابینه او قرار گرفت و از همان زمان با نیرو‌های جناح راست دچار چالش شد تا جایی که قصد داشتند با مقصر قلمداد کردن بهزاد نبوی در قضیه شهادت رجایی، او را از سیاست حذف کنند.

بهزاد نبوی با پیروزی خاتمی در خرداد ۷۶ بار دیگر در بطن سیاست ایران قرار گرفت و نایب رئیس مجلس پر تنش ششم شد. او از جمله نمایندگانی بود که بعد از رد صلاحیت گسترده، نطقی تاریخی قرائت کرد و گفت «شاید معرفی بهزاد نبوی برای دو گروه چندان خوشایند نباشد؛ گروه اول دوستان و همفکران اصلاح‌طلب که طی سالیان متمادی مبارزه و همکاری نقاط ضعف فراوان و نقاط قوت احتمالی وی را به خوبی می‌شناسند و طرح مطالب برایشان کسالت‌آور است. گروه دوم نیز اعضای ستاد ضد اصلاحاتند که طی سال‌های اخیر، با استفاده از تمام امکانات، تلاش کرده‌اند نبوی را به نیرو‌های تحت امر و مردم، بی‌دین، مارکسیست، منافق، عامل آمریکا و بی‌غیرت بشناسانند. پیشاپیش از هر دو گروه پوزش می‌طلبم.» 

نبوی یک بار دیگر مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت. وقتی سال ۸۸ به اتهام اغتشاش دستگیر شد و چند سال بعد با قدی خمیده از زندان آزاد شد. بعد از آن بار دیگر به کادرسازی تشکیلاتی پرداخت و از تشکیل احزاب متاثر از سازمان مجاهدین، مثل مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب و توسعه ملی حمایت کرد و حالا نزدیک به دو سال است که ریاست جبهه اصلاحات را در ایران بر عهده دارد.

بهزاد نبوی که روزگاری شخضیتی کاریزماتیک در میان اصلاح طلبان بود، در ۱۴۰۰ نتوانست از کاریزمای خود بهره ببرد. تشکیلات جبهه اصلاحات که قرار بود محلی برای اجماع حداکثری باشد، در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد هر حزب از هر نامزدی دوست داشت حمایت کند. برخی به سراغ همتی رفتند و برخی به ستاد رئیسی پیوستند و برخی دیگر در انتخابات شرکت نکردند. عملکرد این جریان در انتخابات شورا‌ها هم به همین اندازه ناموفق بود.


بیشتر بخوانید: پایان اصلاح‌طلبی انتخابات محور/ باورهایی درباره فرق اصلاح طلبان با اصولگرایان که پس از ۱۴۰۰ رنگ باخت


اولین تجربه رای‌گیری درون‌حزبی میان اصلاح طلبان با ابهامات و اشکالات متعدد مواجه شد. لیست با تاخیر منتشر شد و حتی از لیست سوم اصولگرا‌ها هم اقبال کمتری داشت. در کلانشهر‌ها هم وضعیت همین بود. با وجود استعفا‌های متعدد اعضای شورای شهر در چند ماه گذشته در اصفهان و شیراز و ... برای قرار گرفتن در مسئولیت‌های بالاتر، هنوز هیچ چهره اصلاح طلبی وارد شورا‌های شهر نشده است!

در میانه این شکست، جریان اصلاح‌طلبی، دست به کار عجیبی زده است. بار دیگر ریاست بهزاد نبوی را در بزرگترین تشکیلات اجماع‌ساز خود تمدید کرده است. انتصابی که پیام روشنی دارد؛ همچنان مناسبات رفاقتی و حفظ دوستی‌های قدیمی به مطالبات نسل جدید و تغییر نگرش‌های نسل‌های جدید‌تر این جریان اولویت دارد.

بهزاد نبوی شجاع، بهزاد نبوی زندان‌رفته و بهزاد نبوی با شصت سال سابقه کار تشکیلاتی یکی از بزرگترین نماد‌ها و سرمایه‌های جریان اصلاحات است، اما تداوم مسیری که به ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، مجلس قالیباف و شهرداری زاکانی منجر شده است و سرمایه‌های اجتماعی اصلاح‌طلبان را از آرای میلونی شورای شهر و مجلس تهران به بیست هزار رای در انتخابات شورا‌ها و ریاست جمهوری رسانده است، نیاز به آسیب شناسی جدید دارد؛ بهزاد نبوی، برای احیای این جریان، کار بسیار دشواری پیش رو دارد. راهی دشوار و غیر ممکن، در روزگاری که سیاست‌ورزی هم به امری دشوار و غیر ممکن تبدیل شده است و جریان‌های سیاسی، عموما چشم‌اندازی برای تداوم فعالیت‌های خود در آن متصور نیستند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
داریوش
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
2
3
چلیک پیر از 43 سال پیش همچنان در حال خدمتگزاری به قبیله غارتگر اسلامیی است که برای بار دوم ایران را تصرف کرده اند تا به شیوه صدر اسلام ایران را دوباره چپاول کنند
سیدعلی تویسرکانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
3
0
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نابود کننده دشمنان حکومت جمهوری اسلامی.
پاسخ ها
رضا
| Germany |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
و ویرانگر خانه و کسب و کار مردم عادی ...
رضا
| Germany |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
هرجا سخن از اصلاح و اصلاحات است نام سید علی تویسرکانی میدرخشد ...
سرتو از چاه خودت برون آر و سرکی به خبرهای دیگر بزن سید منزوی شدی
سیدعلی تویسرکانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
2
0
پرچم آقا یا خانم ! داریوش روشن کننده همه چیز هست .ضمن اینکه همانطور که همه میدانند بهزاد نبوی هم اینهمه رنج را برای اعتلای همان پرچم متحمل شده اند ! گروه خونی هر دوتایشان یکی است . گروه خونی انگلیسی مسلما با گروه خونی اسلامی تداخل و ناسازگاری بنیادین دارد . شاید ناراحتی آقا یا خانم !داریوش بخاطر این است که جلای وطن زودهنگام ایشان و بی نصیبی از آخور اصلاح طلبان انگلیسی و آمریکایی که مدتی به چپاول دین و دنیای مردم مشغول بودند وی را به هزیان گویی انداخته و از طرفی هم میبیند که برای همیشه دست او و امثال بهزاد نبوی کوتاه شده طبیعی است که به هر سو لگدی بیندازد
پاسخ ها
داریوش
| Luxembourg |
۰۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
ناراحت نشو دوست عزیز .من ایران هستم بخاطر خوی امثال شما و شدت سرکوب مجبور به استفاده از فیلتر شکن هستم و گرنه ساکن ایرانم.
فقر و فلاکت امروز ملت ایران بخوبی نشان می دهد که شیوه اقتصاد غارت شکل گرفته است . لازم به توجیه شما نیست آزادی انتقاد و امان.از دستگیری و زندان بدهید همین مطلب که حکومت غارت براه انداخته اید را از زبان میلیون ها کارگر و معلم و دانشجو و دانش آموزان خواهید شنید .شما.که بر بالش پر قو.که زیر سرتان گذاشته اند به خواب رفته اید به امروز ایران و فریاد میلیون ها مردم نگاه کنید و سپس شعار حمایت از غارت سر دهید
فقط به مردم.بگوید بیش از یک تریلیون دلار درآمد نفتی در طی ۴۳ سال از سال ۱۳۵۷ کجا خرج شده است که ملت ایران اکنون با چنین فقر و فلاکتی روبرو هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
0
0
چرابعدازانتخابات ریاست جمهوری وحمایت ایشان ازهمتی تاامروزبهزادیک مصاحبه ندارد تابه سوالات هواداران پاسخ بگوید که چراایشان واردنمایش انتخابات ربسی شود که نتیچه ازقبل مشخص بود وهزاران سوال دیگرکه اقای نبوی فقط سکوت کرده است بنابرین لازم است اقای نبوی یکبارهم شده بیایددریک مصاحبه شرکت کند وچوابگو شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
0
0
یکی ازاشتباه ترین تصمیم اقا بهزاد شرکت درانتخابات فرمایشی ریاست چمهوری ریسی بود بچه بچه مدرسه ایی هم می دانست انتخابات فرمایشی است وچراایشان شرکت ترد برای ماطرفداران اصلاحات نامعلوم است وبعدازانتخابات هم ایشان سکوت اختیارکرده وهیچ مصاحبه ایی نداشتن
بهمن
|
Canada
|
۰۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
0
0
ایشون هیچوقت چریک نبود. قبل از انقلاب کارمند شرکت ای بی ام بود تو خیابون ویلا. به جرم کمک 20 هزار تومنی به منافقین و غایم کردن اسلحه اونها رفت زندان برای همین هم وقتی اومد بیرون مجاهدین انقلاب اسلامی رو با دوستاش پایه ریزی کرد (چون با مجاهدین چپ شده بود) هر چند خودش ادم سالمی هست ولی رفقایی رو وارد سیاست کرد که اولین دزدیهای بزرگ بعد از انقلاب رو کلید زدند. از اون بدتر این که همون دوستان رو که بعد از دزدی فرار کرده بودند بعد از چند سال به ایران برگردوند و سر نون و ابدارترین پستها گداشت اونها هم بردند و خوردند ولی اکثرا خونه خراب شدند. یکیشون که در مجموع سه پستی که داشت حدود صدو پنجاه میلیون دلار دزدی کزذه بود این اواخر توی بنگه دنیا توی خیابون میخوابید....خدا بیامرزدش
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان