تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۱
لارا روزن روزنامه نگار آمریکایی:

بایدن تصمیم گرفته فعلا پیشنهاد جدیدی به ایران ارائه نکند

یک منبع نزدیک به مذاکرات گفت که دولت بایدن ظاهراً تصمیم گرفته است که در مقابل پیشنهاد ایران، پیشنهاد جدیدی را که حاوی ایده‌هایی برای چگونگی حل و فصل آخرین موضوعات باقی مانده برای احیای برجام است، به تهران ارسال نکند.

بایدن تصمیم گرفته فعلا پیشنهاد جدیدی به ایران ارائه نکند
رویداد۲۴ لارا روزن روزنامه نگار آمریکایی در خبرنامه خود به نام «دیپلماتیک» نوشت: یک منبع نزدیک به مذاکرات گفت که دولت بایدن ظاهراً تصمیم گرفته است که در مقابل پیشنهاد ایران، پیشنهاد جدیدی را که حاوی ایده‌هایی برای چگونگی حل و فصل آخرین موضوعات باقی مانده برای احیای برجام است، به تهران ارسال نکند.

در ادامه‌ی این مطلب آمده است: یکی از مقامات ارشد دولت ایالات متحده در پاسخ به سوالی در این باره، طفره رفت و گفت که آن‌ها در ملاء عام مذاکره نخواهند کرد.

این مقام ارشد دولت، که به شرط عدم افشای نامش سخن می‌گفت، امروز (۱۵ آوریل) به من گفت: «رئیس‌جمهور روشن کرده است که آنچه را که به نفع امنیت ایالات متحده است، انجام خواهد داد و مسئولیت واقعاً در این مرحله بر عهده ایران است، به ویژه در این موضوع.»


بیشتر بخوانید: مجوز‌ مذاکره مستقیم ایران و آمریکا صادر شده بود اما عده‌ای در داخل جلوی آن را گرفتند/ دولت تحت فشار یک جریان خاص است


هفته‌ی گذشته انتظار می‌رفت که ایالات متحده پاسخی به پیشنهاد ایران که توسط انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا، آورده شد، ارائه کند. پیشتر گزارش دادم که اتحادیه اروپا همچنان منتظر پیشنهاد جدید ایالات متحده است. از آن زمان، ظاهراً کاخ سفید تصمیم گرفته است که پاسخی ارائه نکند.

علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین المللی بحران، امروز به من گفت: «فضای سیاسی برای ارائه یک پیشنهاد جدید در چند هفته گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.»

واعظ ادامه داد: «این بدان معناست که ایران یا به توافق می‌رسد و سپاه در لیست FTO باقی می‌ماند یا توافقی نخواهد داشت». وی تصریح کرد: «من همچنین بعید می‌دانم که ایران در این زمینه تسلیم شود.»

یک منبع نزدیک به مذاکرات گفت: «من فکر می‌کنم این بخش سیاسی دولت است که تمایلی به پرداخت هزینه ندارد و از هزینه‌های استراتژیک میان‌مدت و بلندمدت سیاسی و درازمدت فروپاشی برجام آگاه نیست.»

واعظ گفت که از اینکه دولت آمریکا راه حل میانی احتمالی مثل حذف سپاه از لیست و قراردادن سپاه قدس در لیست FTO را در نظر نمی‌گیرد، ناامید است.

دولت بوش نیروی قدس سپاه پاسداران را در سال ۲۰۰۷ در لیست سیاه وزارت خزانه داری قرار داد. دولت ترامپ کل سپاه را در لیست سیاه خزانه داری و سپس لیست سیاه وزارت خارجه قرار داد.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مذاکرات وین
نظرات شما
پیشخوان