تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱

سیگنال های نگران کننده دولت به بازار ارز

خبرهای گوناگونی در بازار ارز مخابره می‌شود که عموماً سیگنال به بازار است. این خبرها به نوعی منتشر می‌شود که بازار را نگران می‌کند.

پیش‌بینی قیمت دلار

رویداد۲۴ میثم رادپور کارشناس بازارهای مالی: کاهش قیمت دلار به واسطه مسیر فعلی مذاکرات در روزهای آینده بعید به نظر می‌آید. شانس ریزش شدید قیمت دلار خیلی جدی نیست. خبرهای گوناگونی در بازار ارز مخابره می‌شود که عموماً سیگنال به بازار است. این خبرها به نوعی منتشر می‌شود که بازار را نگران می‌کند. انتشار خبر معافیت مالیات برای واردات اسکناس ارزی به کشور از مبادی گمرکات یا ممنوعیت معاملات فردایی در بازار ارز بی‌تأثیر بر بازار است. بازار فردایی نوعی بازار مشتقه است. ممنوعیت در این بازارها معنا ندارد. فردای روزی که ممنوعیت اعلام کردند، مشابه روز قبل معامله بدون مشکل انجام شد. روند معاملات فردایی به هیچ نهادی گزارش نمی‌شد که با ممنوعیت اتفاق خاصی شکل بگیرد.

    در خصوص معافیت مالیاتی نیز باید به این مضوع اشاره کرد که برای واردات ارز در کشور نباید مالیات گرفته شود و این موضوع خبر تازه‌ای نیست. همچنین دولت باید از بازگشت ارزی به کشور استقبال کند. این بازارها مثل بورس نیستند که لحظه‌ای تصمیم بگیریم و نمادها را ببندیم. معاملات با وجود ممنوعیت باز ادامه پیدا خواهد کرد. قانونی که نمی‌توانیم اجرا کنیم، تصویب یا عدم تصویبش فرقی ندارد. تصویب این قانون‌ها بی‌دلیل، معنا ندارد. هر زمان جهش ارزی در کشور اتفاق می‌افتد، حکومت به دنبال تصویب این‌گونه قوانین است. این قانون‌ها در اقتصاد و بازار کشور هیچ کاربردی ندارد اما ضررهایی دارد.

    انتشار این خبرها به بازار پیام می‌دهد که احتمالاً وضعیت بازار با مشکل روبه‌رو خواهد شد. ترس در بازار دلار مردم را به سمت بازار سکه می‌برد. سکه کارکردهای دلار را تا حد زیادی در حوزه سرمایه‌گذاری دارد. دلار ۱۰۰ درصد رشد داشته باشد، به دنبال ان سکه هم حتماً ۱۰۰ درصد رشد خواهد کرد. در کنار افزایش قیمت طلا این روزها شاهد حباب در بازار سکه هستیم. این حباب به واسطه انحصار بانک مرکزی ایجاد شده است. بانک مرکزی در زمان افزایش تقاضا خود را ملزم به تأمین نیاز بازار نمی‌کند. باید در این شرایط سکه به بازار عرضه شود. دولت با انتشار این خبرها می‌گوید، ما نگران هستیم و کاری از دستمان برنمی‌آید. در نتیجه مردم را هم نگران کنیم. موفق شدند که در شرایط فعلی مردم را نگران کنند. دولت در خصوص خیلی از روند بازار گزارش ندارد و در این شرایط تنها به تصویب قانون اکتفا می‌کند.

    منبع: گسترش نیوز

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    نظرات شما
    نظرسنجی
    آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
    پیشخوان