تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

مرد در چه مواردی اجازه تنبيه زن را دارد؟

مشاوره حقوقی آنلاین؛ خشونت علیه زنان از موارد بسیار زیادی است که در دادگاه‌ها مشاهده می‌شود. زنانی که در خانه خود نیز دارای امنیت نیستند.

مشاوره حقوقی آنلاین

رویداد۲۴ یکی از علل شایع طلاق در کشور ما خشونت علیه زنان و ضرب و شتم آن‌ها است.

ضرب و شتم

ضرب در لغت به معنی زدن است. در اصطلاح به صدماتی گفته می‌شود که وارد کردن آن‌ها موجب از هم گسیختگی ظاهری و خونریزی نمی‌شود.

جرح در لغت به معنی زخم زدن است. در اصطلاح به آسیب‌هایی گفته می‌شود که موجب از هم گسیختگی بافت‌ها و خونریزی می‌شود. مانند خراشیدگی، بریدگی یا پارگی دست.

گاهی جراحت‌ها با شکستگی استخوان نیز همراه است. مانند شکستن بینی. به وارد نمودن ضرب و جرح، ایراد ضرب و جرح گفته می‌شود که می‌توان به‌صورت عمدی یا غیر عمدی باشد.

صدمات و جراحت‌ها ممکن است به‌صورت عمدی وارد شوند. مثلا دو فرد با یکدیگر دعوا کنند و یکی دیگری را بزند یا با چاقو به دیگری حمله کند.

اما گاهی هم ضرب و جرح عمدی نیست، مثل مواردی که فرد با اتومبیل به شخص دیگری می‌زند.

آیا مرد اجازه دارد زوجه را تنبیه کند؟

توجه به این نکته بسیار مهم است که در قانون ماده‌ای تحت عنوان تنبیه همسر توسط مردان پیدا نمی‌شود. قانون تحت هیچ عنوانی از این موضوع حمایت نمی‌کند.

بنابراین می‌توان گفت تنبیه زنان توسط همسران خود اصلا دلیل قانونی ندارد و اگر مردی به همسر خود صدمه وارد کند به دیه و حبس محکوم می‌شود.

وجود رابطه زوجیت نیز هرگز به مردان این اجازه را نمی‌دهد که همسران خود را تنبیه کنند. حتی ضرب و جرح زن از مواردی است که باتوجه به شروط ضمن عقد ازدواج به زن حق طلاق می‌دهد. زن با استفاده از این موضوع می‌تواند عسر و حرج خود را ثابت نموده و از شوهر طلاق بگیرد.

اگر زنی باتوجه به رفتار و ضرب و جرح همسر خود در محل سکونتش امنیت جانی نداشته باشد می‌تواند منزل را ترک کند و در محل دیگری زندگی کند. در این شرایط با این‌که زن در منزل همسرش زندگی نمی‌کند باز هم حق دریافت نفقه را دارد.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
سیاوش بختیاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
0
0
شوهر خاهرم غلط میکنه دست روخاهرم بلند کنه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان