تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

هشدار جدی یک اقتصاددان درباره قلع و قمع شدن قشر متوسط

 حسین راغفر معتقد است سیاست های دولت سیزدهم فشار بر طبقه متوسط ایرانی را به شدت افزایش داده است.

اقتصاد ایران

رویداد۲۴ عضو هیات علمی عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا در گفتگو با قرن نو با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم شعارهایش رابر حمایت از فقرا متمرکز کرده است، گفت: این در حالی است که در چند ماه اخیر طبقه متوسط بیش از گذشته تحت فشار قرار گرفته و همین امر خطری جدی را متوجه این گروه کرده است.

وی با تاکید بر اینکه طبقه متوسط مهمترین طبقه در هر کشوری تلقی می شود، گفت: اغلب کشورها سیاست های خود را بر حمایت از طبقه متوسط و همچنین تلاش برای ورود فقرا به این طبقه متمرکز می کنند اما متاسفانه در ایران سیاست ها به گونه ای تدوین شده که بیم آن می رود که افرادی که حالا در طبقه متوسط اقتصادی حضور دارند، با فقر روبرو شوند.

وی گفت: طبقه متوسط دیر زمانی است که تحت فشار قرار گرفته و بسیاری از افراد این طبقه به طبقات پایین‌تر سقوط کرده و یا به خط فقر نزدیک‌تر شده‌اند و این خطر جدی است که طبقه متوسط با فقر روزافزودن روبرو باشد و از میان برود.

وی افزود: علت اصلی این مساله را می‌توان ناشی از افزایش تورم‌ دانست زیرا تورم مزمنی که با افزایش نرخ ارز توسط دولت ها ایجاد شده است، هزینه‌های تولید را بالا برده و منجر به افزایش شدید قیمت کالاها و هزینه زندگی شده است.

او با تاکید بر اینکه طبقه متوسط در اصل طبقه‌ای است که زندگی‌اش به تلاش خود و نتایج آن وابسته است، توضیح داد: از آنجایی که سرعت افزایش قیمت‌ها بسیار بیشتر از افزایش درآمدهاست، فاصله بین درآمدها و منابع پس‌اندازی این طبقه عملا از بین رفته و قدرت خرید خانوارهای طبقه متوسط هر روز کمتر شده است.


بیشتربخوانید: هشدار هزار فعال اقتصادی برای ۱۴۰۱/ افزایش بیکاری و تشدید رکود در راه است


وی هشدار داد:امروز با خطر جدی کوچک شدن طبقه متوسط رو به رو هستیم و نزدیک شدن این طبقه به فقر موجبات شکل گیری جامعه ای را فراهم می کند که در آن دو گروه ثروتمند و فقیر حضور دارند. در این فضا باید آماده رویارویی با بحران‌های جدی اجتماعی باشیم.

در جدیدترین گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بررسی دقیقی از شرایط اقتصادی جمعیت یارانه بگیری صورت گرفته و تاکید شده است از مجموع ۲۴ میلیون و ۹۰۱ هزار و ۶۹۶ خانوار ایرانی یارانه‌بگیر، ۳۸ درصد فقیر، ۵۵ درصد متوسط و ۷ درصد برخوردار هستند. به نظر می رسد با توجه به الزام دولت به حذف یارانه سه دهک، یارانه نزدیک به چهارده میلیون نفر از طرقه متوسط نیز باید حذف شود .

راغفر معتقد است اقتصاد ایران در شرایط هشدار قرار دارد و وضعیت طبقه متوسط نشانگر شدت این بحران است. این استاد اقتصاد دانشگاه گفت: افزایش سرسام آور هزینه های زندگی مانند تامین مسکن و خورک و پوشاک، طقه متوسط را از خرید کالای فرهنگی و همچنین تفریح و تفنن بازداشته است . جالب است بدانید مهمترین مشتریان کالاهای فرهنگی همین طبقه هستند چرا که ثروتمندان تفریحاتشان تناسبی با جامعه ندارد و فقرا نیز امکان بهره مندی از این شرایط را ندارند.

او توضیح داد: سیاست‌ها باید متمرکز بر بالا کشیدن طبقه فقیر و افزایش جمعیت طبقه متوسط باشد تا جامعه بتواند زندگی مناسب برای همه را تامین کند اما تورم بالا و سیاست‎های عجیب اقتصادی اتفاقا در خدمت فقیر کردن مردم قرار دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اقتصاد ایران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
0
0
آنچه البته به جایی نرسد فریاد است. آقای راغفر فعلا حگومت منتخب در پی بشود و می شود است و سفره مردم عادی بزودئ با گرانی های بیشترنان و غیره جمع خواهد شد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان