تاریخ انتشار: ۱۸:۰۹ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱

ابدومینوپلاستی: عوارض، مزایا و هزینه آن

ابدومینوپلاستی یک عمل زیبایی است که شکم را سفت می‌کند. این کار با خارج‌کردن چربی و پوست اضافی و (در اکثر موارد) بهبود انسجام عضلات شکم، به کمک جراحی انجام‌می‌شود.

رویداد۲۴ ابدومینوپلاستی یک عمل زیبایی است که شکم را سفت می‌کند. این کار با خارج‌کردن چربی و پوست اضافی و (در اکثر موارد) بهبود انسجام عضلات شکم، به کمک جراحی انجام‌می‌شود.

افرادی که می‌خواهند با جراحی های پیکرتراشی بخش میانی بدنشان را لاغرتر کنند، جراحی ابدومینوپلاستی انتخاب مناسبی برا آنها میباشد. گاهی‌اوقات این عمل بعد از کاهش وزن زیاد در اثر رژیم های سخت لاغری یا عمل لیپوساکشن جهت برداشتن چربی اضافی، لازم‌است.

ابدومینوپلاستی

ابدومینوپلاستی یا تامی‌تاک، جراحی زیبایی یا بازسازی است. این عمل برای سفت‌کردن عضلاتی که در بارداری شل یا نصف شده‌اند و یا برای خارج‌کردن چربی و پوست اضافی که در اثر کاهش وزن زیاد ایجادشده، استفاده‌می‌شود.

ابدومینوپلاستی در اکثر موارد:

  • باعث ترمیم عضلات ضعیف یا جداشده می‌شود.
  • باعث بهبود درد می‌شود.
  • باعث بهبود عملکرد مثانه می‌شود.
  • باعث کاهش خارش و عفونت پوستی ایجادشده به‌دلیل پوست اضافی می‌شود.
  • باعث بهبود شکل و ظاهر شکم برای داشتن اندامی سفت‌تر و یکدست‌تر می‌شود.

ابدومینوپلاستی جاگزینی برای کاهش وزن یا ورزش نیست. ممکن‌است که بدون جراحی و باکمک رژیم غذایی سالم و ورزش، بتوان شکمی تخت داشت، اما این امکان همیشه وجودندارد. بسیاری از پزشکان توصیه‌می‌کنند که ابدومینوپلاستی بعد از رسیدن به شکل مناسب بااستفاده از رژیم غذایی و ورزش، انجام‌شود.

اگر با ظاهرتان مشکل دارید و به دنبال درمان زیبایی برای افزایش اعتمادبه‌نفستان هستید، راه‌هایی وجوددارد؛ این راه‌ها می‌تواند شامل تغییر سبک زندگی یا صحبت با مشاور و روانشناس باشد که می‌تواند باعث برطرف‌شدن نگرانی‌های شما درباره‌ی ظاهرتان شود.

عمل ابدومینوپلاستی

عمل ابدومینوپلاستی می‌تواند 2-5 ساعت طول‌بکشد و این امر به روش استفاده‌شده بستگی‌دارد.

  • در ابدومینوپلاستی کامل، جراح کارش را با ایجاد دو برش شروع‌می‌کند: یکی از آن‌ها از استخوان لگن در یک طرف بدن شروع‌شده و تا استخوان لگن در طرف دیگر بدن امتداد می‌یابد و در نزدیکی ناحیه‌ی شرمگاهی ایجادمی‌شود و برش دیگر در اطراف ناف.
  • اگر بخواهید ابدومینوپلاستی جزئی انجام‌دهید، جراح یک یا دو برش کوچکتر ایجادخواهدکرد. معمولاً این جراحی به روش باز انجام‌می‌شود، اما در برخی موارد لاپاراسکوپی نیز لازم‌است.

بعد از ایجاد برش‌ها، پوست از عضلات شکمی جدامی‌شود. چربی اضافی از ناحیه‌ی شکم خارج‌می‌شود.

اگر عضلات شکم از هم جداشده‌باشند، باید به‌هم وصل‌شده و بخیه‌شوند.

سپس فلپ پوستی روی ناحیه‌ی شکم کشیده‌می‌شود؛ برای ظاهر بهتر، پوست اضافی برداشته‌می‌شود. اگر جراح دور ناف را هم برش‌زده‌باشد، ناف را به‌شکلی قرارخواهدداد که طبیعی باشد.

ممکن‌است در زیر پوستتان لوله‌ای قرارداده‌شود تا مایعات اضافی را تخلیه‌کند. این لوله تا چندین هفته در جای خود باقی‌خواهدماند.

سپس محل بریدگی‌ها بخیه‌شده و پانسمان استریل روی ناحیه قرارداده‌می‌شود.

مزایای ابدومینوپلاستی

باعث کاهش بی‌اختیاری ادرار استرسی می‌شود.

بی‌اختیاری ادرار استرسی، معمولاً در زنانی شایع ‌است که زایمان طبیعی داشته‌اند. افراد مبتلا به این مشکل، دچار نشت ادرار از مثانه، مخصوصاً در زمان عطسه‌، سرفه و خنده، می‌شوند.

این وضعیت ممکن‌است باعث استرس و تأثیر منفی بر زندگی فرد مبتلا شود. (هیچ‌کس نمی‌خواهد نگران بی‌اختیاری ادرار در یک جمع یا محیط کار باشد!)

یکی از مزایای تامی‌تاک، بهبود این وضعیت است، که برای این کار جراح از یک بافت نرم در نزدیکی ناحیه‌ی لگن به‌عنوان مانعی برای مثانه، استفاده‌می‌کند.

اصلاح هرنیا یا فتق

هرنیا (فتق)، زمانی رخ‌می‌دهد که عضوی از بدن از میان عضلات نگه‌دارنده‌ی آن بیرون‌بزند.

یکی از این موارد فتق شکم است. فتق شکم زمانی رخ‌می‌دهد که روده یا بافت شکم، از میان عضلات ضعیف‌شده یا بازشده‌ی دیواره‌ی شکم، بیرون‌بزند. این امر باعث درد و ناراحتی می‌شود.

افرادی که در خطر ابتلا به فتق شکم هستند عبارتند از:

  • افرادی که در زمان کوتاهی کاهش وزن زیادی داشته‌اند.
  • زنانی که آپاندکتومی یا سزارین انجام‌داده‌اند.
  • وقتی که یکبار هرنیا (فتق) رخ‌دهد، احتمال رخ‌دادن مجدد آن زیاد خواهدبود.

معمولاً جراحان همراه با درمان فتق، جراحی تامی‌تاک را هم توصیه‌می‌کنند؛ چون عضلات شکمی قوی‌تر، باعث کاهش احتمال بازگشت این مشکل می‌شود.

کاهش وزن و کنترل راحت‌تر آن

تحقیقات اطلاعاتی را فراهم‌کرده‌است. در بیماران چاق، وقتی که در کنار جراحی‌هایشان، عمل تامی‌تاک نیز انجام‌می‌دهند، وزن ازدست‌رفته بازنخواهدگشت. (جراحی‌هایی که برای بیماران چاق و فربه انجام‌می‌شود، عبارتند از: بای‌پس معده، گاسترکتومی آستینی یا اسلیو معده، حلقه‌گذاری قابل‌تنظیم معده.)

درواقع، بیمارانی که ترکیبی از این جراحی‌ها را انجام‌داده‌اند، فقط سالی نیم‌کیلوگرم وزن اضافه‌می‌کنند. بیماران فربهی که تامی‌تاک را در کنار جراحی دیگرشان انجام‌نداده‌اند، سالی 2کیلوگرم وزن اضافه‌خواهندکرد.

علاوه‌بر این موارد، افرادی که تامی‌تاک انجام‌داده‌اند، تحمل بیشتری برای ورزش‌کردن دارند.

این امر به این معناست که انجام فعالیت‌های فیزیکی برای آن‌ها راحت‌تر می‌شود.

همچنین افزایش اعتمادبه‌نفس آن‌ها نیز در لذت‌بخش‌شدن انجام این فعالیت‌ها مؤثراست.

وضعیت بدنی بهتر و بهبود سفتی شکم

یکی از مزایای تامی‌تاک سفت‌ و منسجم کردن عضلات شکم است. به‌دلیل سفت‌ترشدن عضلات، بیمار باید بعد از جراحی شاهد بهبود وضعیت بدنی (پوسچر) نیز باشد. همچنین این عمل باعث کاهش احتمال ابتلای فرد به لوردوز (لوردوسیس) یا کاوپشتی می‌شود و مهم‌تر از همه اینکه، تامی‌تاک باعث بهبود برخی از کمردردها می‌شود.

مزایای دیگر ابدومینوپلاستی

همانند سایر جراحی‌های زیبایی ازجمله: لیفت و رفع افتادگی ران ، لیفت باسن و کوچک یا بزرگتر کردن سینه ها، این جراحی نیز مزایایی از نظر اجتماعی و عاطفی دارد.

افزایش اعتمادبه‌نفس و امکان پوشیدن لباس‌هایی که زمانی اندازه نبوده‌اند. چون اعتمادبه‌نفس فرد بیشتر شده‌است، فرد اجتماعی‌تر شده و کیفیت زندگی وی بهبود می‌یابد.

خطرات و عوارض ابدومینوپلاستی

همه‌ی جراحی‌ها، خطراتی دارند؛ برخی از خطرات و عوارض احتمالی ابدومینوپلاستی عبارتند از:

  • عفونت زخم‌ها که برای درمان آن از آنتی‌بیوتیک استفاده‌می‌شود.
  • درد و ناراحتی در ناحیه‌ی برش‌ها.
  • هماتوم (تجمع خون در اطراف ناحیه‌ی جراحی که ممکن‌است نیازمند تخلیه باشد).
  • اسکارهای مشهود و برجسته، مانند اسکار کلوئید و اسکار هیپرتروفیک (این‌ها اسکارهای برجسته و ضخیمی هستند که روی بخیه‌های بهبودیافته ایجادمی‌شوند).
  • بی‌حسی اطراف محل جراحی (در اکثر موارد این امر موقتی است و بعد از چندین ماه بهبودمی‌یابد).
  • بخش‌هایی از پوست که بهبودنمی‌یابد و نیازمند گرافت پوستی (پیوند پوست) است.
  • مشکل در خم‌شدن به جلو به‌دلیل سفتی پوست.
  • تجمع بیش‌ازحد مایع در زیر پوست (سروما) در اطراف محل جراحی؛ که نیازمند یک یا دوبار تخلیه با سوزن است.
  • نیاز به تزریق خون (در موارد نادر خونریزی زیاد در طول جراحی).
  • لخته‌ی خونی؛ که اگر به ریه‌ها برسد مرگبار خواهدبود.
  • حالت تهوع و استفراغ به‌دلیل بیهوشی.

این موارد فهرست کاملی نیست. سوابق پزشکی یا سبک زندگی شما ممکن‌است باعث بروز عوارض دیگری در شما شود. مثلاً احتمال عفونت قفسه‌ی سینه در افرادی که اضافه وزن دارند و ابدومینوپلاستی انجام‌می‌دهند، بیشتر است. برای دریافت اطلاعات بیشتر، از پزشکتان کمک بخواهید.

هزینه‌ ابدومینوپلاستی

قیمت ابدومینوپلاستی برای دستمزد جراحی که تامی‌تاک را برایتان انجام‌می‌دهد، به تجربه‌ی جراح، نوع عمل و موقیت جغرافیایی مطب بستگی‌دارد.

بسیاری از بیمه‌ها، عمل تامی‌تاک یا عوارض آن را پوشش‌نمی‌دهند، اما بسیاری از جراحان پلاستیک، برنامه‌هایی برای پرداخت دارند؛ پس حتماً سؤال‌کنید.

هزینه‌ی تامی‌تاک شامل موارد زیر خواهدبود:

  • هزینه‌ی بیهوشی
  • هزینه‌ی بیمارستان یا ابزار جراحی
  • هزینه‌ی آزمایشات پزشکی
  • هزینه‌ی لباس بعد از جراحی
  • هزینه‌ی تجویز دارو
  • دستمزد جراح
برچسب ها: عمل زیبایی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان