تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۴ نظر

شما مردم ایران بیهوده به این دو نفر اعتماد کردید

حضور دکتر انوشه در دورهمیِ مدیری، سیل طرفداران فرهنگ هلاکویی، اکسپلور اینستاگرام هر ایرانی که بعید است نشانی از نفراتی، چون هلاکویی و انوشه خالی باشد، همه و همه نشان از گسترش نوعی از روانشناسی می‌دهد که یک فرد در راس آن قرار دارد.

نام روانشناشان قلابی

رویداد۲۴ برترین ها نوشت: روز گذشته سازمان‌نظام روان‌شناسی کشور، اسامی افراد «غیرروان‌شناسِ بدون‌مجوز» را منتشر کرد که درمیان آن‌ها نام چهره‌هایی، چون انوشه، هلاکویی، ایمان سرورپور، علیرضا شیری و... به چشم می‌خورد. به همین بهانه بد نیست نگاهی به عملکرد آن‌ها داشته باشیم.

حضور دکتر انوشه در دورهمیِ مدیری، سیل طرفداران فرهنگ هلاکویی، اکسپلور اینستاگرام هر ایرانی که بعید است نشانی از نفراتی، چون هلاکویی و انوشه خالی باشد، همه و همه نشان از گسترش نوعی از روانشناسی می‌دهد که یک فرد در راس آن قرار دارد، غالبا تعمیم‌دهنده هست و توصیه‌های کلی دارد، اتکا به نظرات نفراتی، چون هلاکویی و امثالهم آیا خوشبختی می‌آورد؟

این مدل از نصایح و توصیه‌های روانشناسی، به شکلی از کاسبی شبیه است یا واقعا دلسوزانه و راهگشاست؟ چرا این پدیده‌ها محبوب شده‌اند؟ در اینجا کامنت‌های دو اکانت از توئیتر را اینجا گذاشتیم، بحث و جدل موافقان و مخالفان را پشت هم آوردیم، شاید از میان نظرات به نتیجه‌ای برسید، احتمالا نیاز داریم در این‌باره بیشتر و بهتر تبادل نظر کنیم.

روانشناس قلابی

کلیپ‌هایی از دکتر انوشه در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده که ادعای جالبی را درباره مرد‌ها و ازدواج مطرح کرده است. چندی پیش دکتر انوشه در یک کلیپ یک دقیقه‌ای که صحبت‌های قبل و بعدش مشخص نیست، می‌گوید: «خانم‌ها این جمله را بنویسند که وقتی مردی به خانمش می‌گوید تنها تو را دوست دارم، دقیقا شبیه این است که یک زن قول داده که برود و مغازه‌ها را بگردد، ولی هیچ چیزی نخرد. هیچ مردی روی کره زمین این جوری نیست مگر این که از ساختار مرد بودن خارج شده باشد!»

همچنین اظهارنظر‌های دکتر انوشه در یک برنامه تلویزیونی درباره وضعیت معیشتی مردم در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شد، او گفت: در کشوری که ۲۱۹ هزار شهید دادیم، ۳۰۰۰ صندلی مدیریتی داریم؛ یعنی به ازای هر صندلی ۷۳ شهید دادیم؛ برای هر یک صندلی یک کربلا را پشت سر گذاشتیم. اما چه کردیم؟ ملت چقدر باید تاوان بدهند؟

فرهاد قنبری درباره این افراد می‌نویسد: باور بفرمایید بیش از نود درصد این افرادی که به عنوان روانشناس و سخنران انگیزشی شناخته شده و برای خود دفتر و دستک عریض و طویلی راه انداخته و در تلویزیون و سخنرانی‌های مختلف بر صدر نشانده می‌شوند اگر در یک جامعه «خِرد سالار» زندگی می‌کردند، چنان از سوی جامعه طرد و به گوشه‌ای رانده می‌شدند که جرات سر بلند کردن نداشتند.

باور بفرمایید بیش از نود درصد کسانی که به اسم تحلیلگر سیاسی، به اسم فعال عرصه اقتصاد و بورس، به اسم هنرمند و کمدین و امثالهم شناخته می‌شوند در هر کشور دیگری بودند جایگاه و شغلی بهتر از علاف اینستاگرامی گیرشان نمی‌آمد.

باور بفرمایید اگر برای یک بار هم شده رسانه شیر پاک خورده‌ای پیدا می‌شد و این‌ها را به چالش می‌کشید که معنی این چیز‌هایی که سرهم می‌کنید چیست، دیگر از شرم از خانه خود هم بیرون نمی‌آمدند.

دکتر حمید پورشریفی، روانشناس سلامت و دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی در گفت و گویی با «روزنامه همشهری» در این باره گفت: فراموش نکنیم افراد متخصص هیچ‌گاه نصیحت نمی‌کنند و به جای فرد برای او تصمیم نمی‌گیرند بلکه روش‌های درست تصمیم‌گرفتن را به‌خود فرد یاد می‌دهند. اما گاهی صرف داشتن تحصیلات، پروانه و مجوز فعالیت هم دلیل قاطع و کافی برای انتخاب درست نخواهد بود، بنابراین مداخله‌های روانشناسی فقط نمی‌توانند به فضا‌های مجازی و اینستاگرامی و حتی گفتگو در اینگونه فضا‌ها محدود شوند؛ در واقع مشاوره روانشناسی حتما باید از فضای لازم و واقعی هم برخوردار باشد؛ نه صرفا در فضایی مانند اینستاگرام.

بعضی افراد معمولا جذب گروه‌هایی می‌شوند که فالوئر یا طرفداران زیادی (ولو با خرید فالوئر و غیرواقعی) داشته باشند، چون فکر می‌کنند کسی که مخاطبان زیادی دارد حتما می‌تواند برای گرفتن مشاوره هم قابل‌قبول و اطمینان باشد. این موضوع یکی از مواردی است که می‌تواند درفضای مجازی باعث خطای شناختی و اشتباه در انتخاب مخاطبان برای گرفتن مشاوره یا روانشناس متخصص شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
1
7
اولاً این مقاله خیلی سطحی بررسی و نتیجه گیری کرده!
سازمان روانشناسی گفته این افراد در ایران مجوز ندارن! هلاکویی مگه در ایران کار می کنه؟ هلاکویی در آمریکا سالهای سال بیمار دیده و هم مدرک تحصیلی و هم مجوز کار در یکی از ایالت های آمریکا رو داره! فقط کافیه چند ساعت به صحبتهای ایشان گوش بدید تا متوجه بشید از چه سطح دانش بالایی برخورداره که من بعنوان یک پزشک نظیرش رو تابحال ندیدم!
بهیچ وجه با امثال انوشه و حتی آزیتا ساعدیان که جزو همین لیسته و اصلاً ساکن ایران نیست و بشدت هم بی سواده قابل مقایسه نیست!
مثل این می مونه که بگیم فلان وکیل آمریکایی از کانون وکلای ایران مجوز فعالیت نگرفته!
من پزشک هستم. فقط می توانم در یک شهر ایران پروانه طبابت بگیرم.
حالا اگه نظام پزشکی سمنان بیاد بگه از اونها پروانه طبابت نگرفتم ، معنیش اینه که پزشک نیستم و حق طبابت در تهران رو ندارم؟
بعد شما بنویسید که به فلانی اعتماد نکنید؟
یک نفر گفته چون فوق لیسانس روانشناسی داره ، چیزی از بیماریها بلد نیست!
این آدم حتی نمی دونه که در ایران هم فوق لیسانس روانشناسی حق مشاوره داره!
این آدم حتی نمی دونه که تشخیص بیماری و درمان دارویی با روانپزشکه نه روانشناس!
بعد حرف این آدم رو معیار سنجش عملکرد و دانش دکتر هلاکویی قرار دادید که بیش از ۴۵ سال قبل استاد دانشگاه تهران بوده؟
اون سازمان اگه واقعاً عرضه داره ، قانونی جلوی به اصطلاح روانشناس های شیاد داخل ایران رو بگیره!
جالبتر اینکه در زمینه بهداشت و درمان ، بی صاحب تر از ایران گویا وجود نداره ، درحالیکه اتفاقاً آمریکا از این نظر بسیار قانون مند و نظام منده! اقداماتی که روانشناسان ایرانی انجام میدن ، اگه در آمریکا انجام بشه ، حداقل نتیجه اش لغو مجوز و حتی زندانه!
دکتر ناظریان که در تلویزیون هم برنامه داشتند ، در جلسه مشاوره خانواده ، به من پیشنهاد مشارکت در تاسیس کمپ ترک اعتیاد دادند و جلوی چشم من به همسر من گفتند جدا شو ، من برات شوهر پیدا می کنم!
اونجا بود که فهمیدم باید در اون سازمان نظام روانشناسی رو گل گرفت!
کارتن خواب آواره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
0
6
اغلب روانشناسان واقعی حتی خودشون زندگی داغون و پرت و پلایی دارند . این روزها همه شون کلاهبردار شدند . مخصوصا خانمها خیلی مواطب باشند این شیادها اخلاق و انسانیت سرشون نمی شه و خیلی وقته اخلاق و انسانیت رو بوسیدن و گذاشتند کنار
آریو برزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
1
2
جالبه که کل فضای مجازی شده سخنان گوهر بار این دو نفر!!!!معلومه که فقط برای جذب فالوور دارن جملات بی سر و ته به هم میبندن
جمیل
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
0
0
این انوشه یک شارلاتان و بی سواد هست
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان