تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

سریال ترور‌های موساد در تهران تا کی ادامه خواهد داشت؟

جنگ ایران و اسرائیل عملا به خیابان‌های تهران کشیده شده است؛ در هفته گذشته یک ترور مهم در ایران انجام شد. یکی از نیروهای اثرگذار سپاه قدس توسط اسرائیل ترور شد. پیش از آن گفته شده بود یکی دیگر از نیروهای سپاه ربوده شده و مورد بازجویی قرار گرفته است. نیویورک تایمز گفته این ترور به منزله هشداری به ایران بوده که عملیات‌های مخفیانه یکی از واحد‌های سپاه قدس را متوقف کند.

جنگ ایران و اسرائیل

رویداد۲۴ سریال خرابکاری‌های اسرائیل در خاک ایران تمامی ندارد. طی سه سال گذشته رسما جنگ اسرائیل و ایران به خیابان‌های تهران کشیده شده است. هنوز دو سال از ترور محسن فخری‌زاده در نزدیکی آبسرد دماوند و ترور نفر دوم القاعده در خیابان پاسداران تهران و یک ماه از ادعای اسرائیل در مورد بازداشت یک عضو سپاه قدس و بازجویی از او در تهران نگذشته که صیاد خدایی عضو دیگر سپاه قدس در خیابان مجاهدین اسلام ترور شد. دست‌های موساد پشت پرده این ترور آشکار است. حالا مقامات سیاسی و امنیتی اسرائیل نسبت به احتمال انتقام گیری جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند.

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل در گزارشی اعلان کرده اسرائیل از اینکه ایران سعی کند انتقام ترور فرمانده ارشد سپاه پاسداران را بگیرد می‌ترسد و به همین دلیل به مقاماتش در مورد سفر به برخی کشور‌ها از حمله بحرین، امارات، آذربایجان و احتمالا ترکیه هشدار داده است.

مقامات اسرائیلی هنوز هشدار رسمی در مورد سفر به کشور‌های منطقه منتشر نکرده‌اند، اما به مقامات امنیتی گفته‌اند اگر به آذربایجان سفر می‌کنند، دستورالعمل‌های مراقبتی بیشتری را رعایت کنند و از سفر به امارات و بحرین بدون داشتن دلیل قانع‌کننده سفر نکنند.

بر اساس گزارش تلویزیون اسرائیل، این رژیم از اینکه خبر نقش داشتن اسرائیل در ترور مقام ایرانی در تهران درز پیدا کرده، ابراز تعجب کرده و احتمال می‌دهد که درز خبر، کار یک منبع آمریکایی باشد.

این شبکه تلویزیونی گفته تماس‌های تلفنی بی‌شماری بین اسرائیل و آمریکا در مورد درز این خبر برقرار شده است. با اینکه ظاهرا طرفین از این موضوع عبور کرده‌اند، اما وزیر خارجه اسرائیل گفته آمریکا باید پاسخ بدهد که چرا این خبر به دست نیویورک‌تایمز رسیده است.

ترور عضو ارشد سپاه قدس توسط اسرائیل

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته اسرائیل در مورد اینکه خودش مرتکب این ترور در خیابان‌های تهران شده به آمریکا اطلاع‌رسانی کرده است. این روزنامه آمریکایی دست به افشاگری زده و گفته اسرائیلی‌ها به آمریکایی‌ها گفته‌اند که این ترور به منزله هشداری به ایران بوده که عملیات‌های مخفیانه یکی از واحد‌های سپاه قدس تحت عنوان واحد ۸۴۰ را متوقف کند.

واحد ۸۴۰ سپاه قدس به ادعای نیویورک تایمز در واقع وظیفه ترور خارجی‌ها در سطح جهان را برعهده دارد و این شامل برخی مقامات و شهروندان اسرائیلی هم می‌شود. آنها مدعی شده‌اند که صیاد خدایی معاون فرمانده واحد ۸۴۰ سپاه قدس بوده که در ترور‌های برون‌مرزی خارجی‌ها نقش داشته و به گفته آن‌ها مسئول عملیات‌های ایران در خاورمیانه و کشور‌های همسایه ایران در دو سال گذشته بوده است.

این رسانه همچنین مدعی شده صیاد خدایی در عملیات‌ها علیه اسرائیلی‌ها، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها و برخی مقامات کلمبیا، کنیا، اتیوپی، امارات و قبرس نقش داشته است.


بیشتر بخوانید: در صورت جنگ ایران و اسرائیل کدام یک برتری نظامی دارند؟ +جدول مقایسه توان نظامی


یک ایستگاه رادیویی اسرائیلی به نام «کان‌بت» مدعی شده این عضو سپاه قدس در حال آماده شدن برای «انجام اقدامات تروریستی در ترکیه، قبرس، کنیا و کلمبیا» بوده که «موساد» مانع آن شده است. این پایگاه رسانه‌ای گفته است که سرهنگ صیاد خدایی به تازگی به سمتی عالی در برنامه توسعه و ساخت هواپیما‌های بدون سرنشین ایران برای اهداف نظامی منصوب شده بود.

اگرچه مقامات ایران وجود چنین مقام و واحدی را ذیل سپاه قدس به رسمیت نشناخته‌اند، اما واکنش کانال تلگرامی و توییتری سپاه پاسداران از نظر رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی به منزله عالی‌رتبه بودن حسن صیاد خدایی بوده است. در پی ترور صیاد خدایی توییتر منتسب به سپاه رسما اعلام کرد انتقام خون او را خواهند گرفت. از سوی دیگر کانال تلگرامی منتسب به سپاه هم صیادخدایی را «سردار شکار» خواند؛ واژه‌ای که به نظر رسانه‌های عبری و غربی اشاره غیرمستقیمی به مسئولیت‌های یگان ۸۴۰ سپاه قدس داشته است.

روزنامه نیویورک‌تایمز مدعی شده اسرائیل یک‌ماه پیش خبر بازداشت فردی به نام «منصور رسولی هاشم آباد» که به ادعای اسرائیلی‌ها دست‌نشانده صیادخدایی برای انجام برخی عملیات‌های ترور برون‌مرزی بوده را به شبکه «فارسی‌زبان ایران‌اینترنشنال» داده تا به ایران هشدار بدهد و بگوید اسرائیل توانایی نفوذ تا عمق حلقه‌های امنیتی ایران را دارد.

این رسانه آمریکایی در یادداشت خود نوشته اسرائیل می‌خواست به سران ایران بابت عملیات‌های یگان ۸۴۰ هشدار بدهد. به زعم آنها، منصور رسولی همان کسی است که تصویر او به عنوان یک مامور سپاه قدس بازداشت شده توسط اسرائیلی‌ها در تهران منتشر شد. بعد از انتشار خبر بازداشت و سپس آزادی او توسط نیرو‌های اسرائیلی در تهران، او طی یک پیام ویدئویی ارتباطش با سپاه را تکذیب کرده و گفته توسط یک گروه ربوده شده و آن‌ها با تهدید و ارعاب خانواده‌اش او را مجبور کردند اعتراف کند از سوی سپاه پاسداران مسئول اقدامات تروریستی در اروپا بوده است.

اگرچه هنوز هیچ اطلاعاتی از تلفن همراه منصور رسولی منتشر نشده، اما او علاج واقعه را قبل از اتفاق کرده و در پیام ویدئویی خود پیشاپیش از انتشار احتمالی مختوای تلفن همراهش خبر داده و گفته این افراد تهدید کرده‌اند که تصاویری از من را منتشر خواهند کرد.

به گزارش رویداد۲۴ در زمان انتشار خبر بازداشت و آزادی منصور رسولی، رسانه‌های رسمی کشور از آن تحت عنوان یک شوخی و افسانه یاد کردند، اما بعد از ترور صیاد خدایی صداوسیما در گزارشی اعلام کرد حلقه رابط‌ها و جاسوسان اسرائیل که اقدام به آدم‌ربایی و اعتراف‌گیری از ایرانی‌ها می‌کردند، بازداشت شده‌اند.

مجموعه این حوادث در حالی اتفاق افتاده که طی روز‌های اخیر امیر قطر از احتمال گشایش در مذاکرات هسته‌ای خبر داده بود. شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی امیر قطر که هفته گذشته به ایران سفر کرده بود و ظاهرا نقش میانجی را در جریان مذاکرات بازی می‌کند به تازگی در سختانی گفته بن‌بست برجام در حال فرو ریختن است.

سفر بن‌حمد آل‌ثانی همزمان بود با سفر انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران که نتیجه آن سفر هم مثبت ارزیابی شده بود. تنها چند روز بعد از این اظهارنظر‌ها حملات اسرائیل شدت گرفت. اثر کوتاه‌مدت این حملات هم پشیمانی دولت بایدن از خروج نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی بود. خبری که روز‌های گذشته نشریه پولیتیکو به نقل از برخی منابع آگاه منتشر کرد و اعلام کرد بایدن قرار نیست سپاه را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کند و این مساله را به اسرائیلی‌ها هم اطلاع داده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
2
11
وقوع این ترورها در داخل ایران با اینکه نشان دهنده ضعف اطلاعاتی ایرانه. ولی برای نظام یه جنبه مثبت دیگه داره و اون اینه مثلا افرادی که با فعالیتهای ضد زیست محیطی دولت مخالفند رو به اتهام دست داشتن در این ترورها و همکاری با موساد دستگیر و محاکمه میکنه
گاها هم اگه بهونه ای گیرشون نیاد همینجوری یارو رو محکوم میکنند عینا شبیه قضیه مازیار ابراهیمی میشه که بعد از تحمل شکنجه و چند سال حبس و اثبات بیگناهیش میشه خوراک رسانه های بی بی سی و انترنشنال
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۰۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
یک چیز بگو به قد وقوارت بخوره؛آق رضا کامنتی؛.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
1
6
وقتی نیروهای امنیتی همه انرژی خود را برای سرکوب معترضان معیشتی هدر می دهند اسرائیلی ها آزادانه هرکه را بخواهند ترور می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
0
1
هر کاری بخواهند میکنن ولی اینها از دهن نمی افتن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
0
1
بی کفایتی دستگاه امنیتی کشور ناشی از کم هوشی مفرط مدیریت و اعضای کلیدی اش است.
کریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
0
0
جناب ناشناس، بی کفایتی دستگاه امنیتی از نفوذ اسرائیل و آمریکا در سطح کلان دستگاهای متعدد امنیتی است که جامعه را به این فلاکت و نا امنی رسانده. شما آمار تخلفات متعدد و مختلف را در جامعه اگر بررسی کنید با این سیستم قضایی فشل و سیستم امنیتی فشل تر چگونه انتظار رسیدگی به این نا امنی ها را داری. من که امیدی به سیستم دیگر ندارم
نظرات شما
پیشخوان