تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۱

گرانی خودرو‌های وارداتی در راه است؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: محاسبه عوارض با نوسان قیمت دلار وضعیت بازار خودرو‌های وارداتی را پیچیده‌تر کرده است و اگر دولت قصد کاهش تعرفه واردات خودرو را نداشته باشد با موج جدید افزایش قیمت خودرو‌های خارجی در بازار مواجه خواهیم شد.

پیش‌بینی قیمت خودرو

رویداد۲۴ مریم بهنام راد- در چند روز اخیر بازار خودرو‌های وارداتی وارد فاز جدید قیمتی شده است. رکود معاملات این خوردو‌ها کاهش قیمت‌های کاذب را ایجاد کرده و در این فضا فروشندگان خودرو‌های خارجی در حاشیه بازار بدون تعیین نرخ منتظر تعیین تکلیف قیمت ارز و عوارض واردات خودرو می‌باشند.

براساس ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو که توسط محمدباقر قالیباف ابلاغ شد، وزارت صمت باید آیین نامه واردات خودرو را تنظیم و تصویب کند. رییس مجلس قانون مجوز ۵ ساله واردات خودرو را برای اجرا به دولت ابلاغ کرد. این قانون ابتدا با اشکالات و ایرادات هییت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شد، اما با پیگیری مجلس در نهایت مجمع نیز آن را تصویب کرد.

در همین رابطه مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: ابلاغ قانون مجوز واردات خودرو ازسوی رییس مجلس به دولت اتفاق بسیار خوشایند و مبارکی است، چراکه اختیار تنظیم بازار به دولت داده شده است. باید منتظر بود که دولت با توجه به چنین مسئولیتی چه خواهد کرد.

وی تصریح داشت: هرچند بانک مرکزی مخالفت خود را با چنین طرحی اعلام و خبرداده که مصوبه آزادسازی واردات خودرو، در چارچوب ضوابط، سیاست‌های ارزی و سقف‌های تعیین شده از سوی بانک مرکزی اجرایی خواهد شد.

دادفر گفت: این مخالفت قابل پیش بینی بود، چون بانک مرکزی از ۳ سال پیش تا کنون با موضوع واردات مقابله می‌کند و حالا بر فرض اینکه در نهایت بانک مرکزی هم موافقت خود را اعلام کند، با توجه به افزایش نرخ ارز محاسباتی برای تعرفه واردات و عوارض گمرکی، واردات خودرو با قیمت‌های پایین دور از انتظار است.

وی گفت: دولت با دلار گران از وارد کننده انتظاردارد خودرو ارزان به بازاربفرستند. در شرایطی که همه کالا‌ها و محصولات تحت تأثیر دلار گران قرار گرفته و رشد قیمت داشته اند چطور انتظار دارند خودرو خارجی که کاملاً وابسته به نرخ ارز می‌باشد با قیمت پایین و کیفیت بالا وارد بازار شود!

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو؛ با شرایط نوسان نرخ ارز، محاسبه جهت تعرفه وعوارض واردات خودرو بسیار گران‌تر از حد انتظار انجام می‌گیرد. دراین صورت امکان تأثیر گذاری قیمتی خودرو‌های وارداتی بر تنظیم بازار غیر ممکن است.

وی تصریح داشت: شاید عرضه خودرو‌های وارداتی به بازار به یک ثبات نسبی برسد، اما با این مدل و تعرفه‌ها امکان اصلاح بازار خودرو وجود ندارد.

دادفر تأکید داشت: اگر دولت قصد تنظیم بازار خودرو را دارد باید تعرفه وعوارض واردات خودرو را کاهش دهد. در شرایط فعلی اگر عوارض و تعرفه واردات خودرو کاهش یابد احتمال کاهش قیمت خودرو‌های وارداتی در بازار امکان خواهد داشت.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: اگر تغییری در میزان تعرفه و عوارض واردات خودرو ایجاد نشود و همچنان ۱۳ اقلامی که در صورت واردات خودرو از وارد کننده دریافت می‌کردند پابرجا باشد، واردات خودرو هیچ اثری در شرایط بازار ایجاد نخواهد کرد.

دادفر گفت: خاصیت آزاد سازی واردات خودرو، قیمت را کاهش و عرضه را افزایش دهد. اگر واردات خودرو دارای چنین شرایطی نباشد قطعاً هیچ تأثیری برتنظیم و ثبات قیمت در بازار داخلی نخواهد گذاشت.


بیشتربخوانید: ۴ پیش‌بینی متفاوت از قیمت خودرو در آینده


وی با تأکید بر اینکه این روز‌ها بازارخودرو‌های وارداتی در رکود کم سابقه‌ای بسر می‌برد، گفت: حاکمیت و قانون گذار و همچنین دستگاه اجرایی توان تصمیم قطعی ندارند. ضعف عملیات اجرایی بازار را دستخوش بلاتکلیفی و سردرگمی می‌کند.

دادفر ادامه داد: افزایش قیمت ارز از یک سو و عوارض تعرفه واردات خودرو بر اساس نرخ‌های گران ارز از سوی دیگر همزمان با گذشت بیش از ۳ ماه از وعده آزاد سازی واردات خودرو، بازار را دچار یک سردرگمی کرده است.

وی تصریح داشت: ریسک در بازار فروش خودرو بسیار زیاد شده و فروشنده جسارت چنین اقدامی را ندارد برای همین از اعلام قیمت فروش خودرو امتناع کرده و در فضای خارج از چارچوب بدنبال فروش خودرو با موقعیت بهتر می‌باشد.

دادفر تإکید داشت: شاید امروز باتوجه به وضعیت موجود، قیمت خودرو‌های وارداتی در بازار کمی کاهش داشته، اما احتمال افزایش قیمت محصولات در بازار وارداتی‌ها پیش بینی می‌شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: با توجه به شرایط موجود شعاری مبنی بر واردات خودرو‌های اقتصادی مطرح است. اما آیا دولت با سیاست‌های ارزی می‌تواند خودرو‌هایی با قیمت پایین برای اقشار مختلف جامعه وارد کند؟ آیا وارد کننده با توجه به نرخ ارز در کشور و همچنین تعرفه واردات و عوارض گمرکی تعیین شده می‌تواند خودرو‌های خارجی باکیفیت با قیمت پایین وارد کند؟

دادفرتصریح کرد: اگر آزادسازی و از سرگیری واردات خودرو پیگیری شد به دلیل ناتوانی دو خودروساز بزرگ در تولید و پاسخگویی به تقاضای بازار است؛ بنابراین تصمیم گرفتند تا کمی از تنش بازار خودروکاسته شود.

وی با تأکید بر اینکه اگر مبنای آزاد سازی واردات خودرو بر پایه تعرفه و عوارض گذشته باشد قطعاً بر خلاف انتظار مردم با گرانی خودرو‌های وارداتی در بازار مواجه خواهیم شد، گفت: اگر دولت قصد تنظیم بازار و بازگشت ثبات به قیمت خودرو را دارد باید پیش از هر اقدامی نرخ ارز را به ثبات برساند و با تنظیم و کاهش تعرفه و عوارض، قیمت پایین خودرو‌های وارداتی در بازار را تضمین کند.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: واردات خودرو
نظرات شما
پیشخوان