تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۰۵ تير ۱۴۰۱

۱۳ پیشنهاد برای افزایش IQ در سنین بالا

داشتن یک حافظه قوی و ضریب هوشی بالا، یکی از دغدغه‌های افراد است. جالب است بدانید برخلاف آن‌چه عموم تصور می‌کنند که ضریب هوشی از زمان تولد فرد ثابت است، اما مغز بسیار انعطاف‌پذیر است و قابلیت تقویت شدن دارد.

اخبار سلامت

رویداد۲۴ هوش موضوعی نیست که از قبل تعیین شده باشد. درجه هوشی که با آن متولد می‌شویم، تنها یک نقطه آغاز است و علی رغم خصوصیات ژنتیکی، این امکان را داریم که باهوش‌تر شویم و میزان ضریب هوشی(IQ) خود را افزایش دهیم و حتی بی نهایت شویم. امروز در این مطلب، قصد داریم به شما راه‌هایی برای تقویت حافظه و افزایش ضریب هوشی معرفی کنیم. با ما همراه باشید.۱۳ پیشنهاد برای افزایش IQ در سنین بالا

مطمئناً راه های زیادی برای افزایش ضریب هوشی وجود دارد که تقویت هوش نامیده می‌شود. برای افزایش هوش لازم نیست کار سخت و عجیبی انجام بدهید. رشد توانایی ذهنی افراد نتایجی در زندگی بهتر، سلامتی و بهبود کیفیت زندگی خواهد داشت. در ادامه روش‌های ساده‌ای برای تقویت ذهن، بیان خواهیم کرد:

۱. بازی‌های فکری انجام دهید

برای جلوگیری از زوال مغز و تقویت حافظه خود، حتماً در طول روز و به طور منظم بازی فکری انجام دهید. می‌توانید از طریق تلفن همراه خود این بازی‌ها را دانلود کنید و در زمان معینی در طول روز، این بازی‌های فکری را انجام دهید.

۲. مسواک زدن با دست مخالف

تحقیقات دانشمندان نشان داده است، اگر هنگام مسواک زدن از دست مخالف، مثل دست چپ برای راست دست‌ها استفاده کنید، قسمت‌هایی از قشر خارجی مغز که اطلاعات لمسی را از دست دریافت میکنند، به سرعت و به میزان زیادی گسترش میایند استفاده از این دست برای انجام کارها، باعث فعال شدن قسمت مخالف مغز می‌شود.

۱۳ پیشنهاد برای افزایش IQ در سنین بالا۱۳ پیشنهاد برای افزایش IQ در سنین بالا

۳. مطالعه کنید

اگر مسایل ژنتیکی را کنار بگذاریم، مطالعه یکی از مهمترین عواملی است که بر تقویت ضریب هوشی و IQ شما اثر می‌گذارد. سعی کنید در زمینه علوم مختلف مانند ریاضیات، فیزیک و ... کتاب‌هایی را مطالعه کنید. مطالعه این علوم علاوه بر افزایش درک شما از جهان پیرامون، باعث بهبود قوه ادراک، دایره لغات و قدرت تجسم و محاسباتی شما خواهد شد.

۴. صبحانه بخورید

خوردن صبحانه می‌تواند تمرکز، توانایی حل مسئله، عملکرد ذهنی، حافظه و خلق و خو را بهبود بدهد. صبحانه، اولین فرصتی است که بدن برای سوخت گیری گلوکز بعد از ۸ تا ۱۲ ساعت بی‌غذایی دارد. گلوکز، منبع اصلی انرژی است.

۵. کارهای روتین خود را هر بار به سبکی متفاوت انجام دهید

مغز خودتان را با انجام کارهای تکراری به چالش بکشید. ذهن خود را از مسیر های تکراری خارج کنید و از روش های متفاوت و مسیر های جدید برای انجام کارهای خود استفاده کنید. به عنوان مثال اگر راست دست هستید، گاهی با دست چپ مسواک بزنید؛ با دوستان خود یا با خود یک زبان دیگر را تمرین کنید و سعی کنید به زبان دیگر صحبت کنید.

۶. مدیتیشن کنید

عصب روانشناسان می‌گویند مدیتیشن می‌تواند ساختار مغز را تغییر دهد. اسکن‌های MRI مربوط به افرادی که مدت‌ها بود مدیتیشن می‌کردند، فعالیت‌های بیشتری در مدارات مغزی مسئول در توجه را نشان داد. وقتی صدا‌های حواس پرت کن برای گروهی از مدیتیشن کننده‌های تحت MRI پخش شد، معلوم شد این صدا‌های مزاحم تاثیر بسیار کمی بر نواحی مربوط به هیجان و تصمیم گیری مغز گذاشته بودند.

۱۳ پیشنهاد برای افزایش IQ در سنین بالا۱۳ پیشنهاد برای افزایش IQ در سنین بالا

۷. با بینی خود ارتباط جدید برقرار کنید

برخی از ما احتمالا یادمان است که از چه زمانی عطر چای یا قهوه، شروع یک روز جدید را برایمان تداعی میکند، اما شما میتوانید با مرتبط ساختن یک عطر جدید، مثل مرکبات، وانیل یا نعناع با یک فعالیت، مسیر‌های عصبی جدید را هوشیار نگهدارید.

۸. دفتر رویداد‌های روزانه داشته باشید

می‌توانید به دفترچه‌ی یادداشت خود به عنوان فضایی گسترده‌ای برای مغزتان نگاه کنید. یادداشت کردن نه فقط به شما اجازه می‌دهد ایده‌های‌تان را ثبت کنید، بلکه کمک‌تان می‌کند آن‌ها را بازنگری کرده و ساماندهی کنید.

۹. از مصرف قند اجتناب کنید

هر کربوهیدرات ساده‌ای مانند پاستا، نان سفید و چیپس سیب زمینی می‌تواند شما را خسته و خواب آلود کند، که به آن sugar blues می‌گویند، این احساس رخوت و بی‌انرژی بودن، فکر کردن را سخت می‌کند. چون انسولین زیادی ناگهان وارد جریان خون می‌شود تا با قند زیادی که وارد شده مقابله کند.

۱۳ پیشنهاد برای افزایش IQ در سنین بالا۱۳ پیشنهاد برای افزایش IQ در سنین بالا

۱۰. خواندن کتاب به صورت کاملا متفاوت

وقتی کتاب‌ها را بلند می‌خوانید یا به کتاب خوانی دیگران گوش می‌دهید، نسبت به زمانی که بی صدا مطالعه می‌کنید، از مدار‌های مغزی متفاوتی استفاده می‌کنید.

۱۱. ساده‌ترین راه، نفس عمیق بکشید

پایین بودن سطح اکسیژن، عملکرد مغز را ضعیف می‌کند. با تنفس عمیق از طریق بینی می‌توانید عملکرد مغزتان را فورا بالا ببرید. نفس‌های عمیق، اکسیژن بیشتری وارد جریان خون و نهایتا مغز می‌کنند.

۱۲. بیشتر از آنتی اکسیدان‌ها مصرف کنید

آنتی اکسیدان‌ها از تمام سلول‌های‌تان محافظت می‌کنند که شامل سلول‌های مغز هم می‌شود. برخی از غذاها، بیشترین آنتی اکسیدان‌ها را دارند مانند بلو بری، آلو، کشمش، بلک بری، سیر، کلم، کرن بری، توت فرنگی، اسفناج و رسپ بری. بالا بردن قدرت مغز، به شما این امکان را می‌دهد که کیفیت زندگی خود را بالا ببرید.

۱۳. از کم خوابی پرهیز کنید

زمانی که بدنتان نیاز به خواب دارد، حتماً استراحت کنید. هر شخصی در زمان‌های خاصی کارایی بالاتری دارد. ممکن است یک فرد در صبح بازدهی داشته باشد و یک فرد در ساعات آخر شب راحت‌تر تمرکز کند. طول مدت خوابیدن افراد نیز با هم فرق می‌کند. پس با توجه به ویژگی‌های جسمی خود زمان خواب خود را تعیین کنید و هر زمان که بدن شما نیاز به خواب دارد، حتماً استراحت کنید.

۱۳ پیشنهاد برای افزایش IQ در سنین بالا۱۳ پیشنهاد برای افزایش IQ در سنین بالا

خوراکی برای افزایش ضریب هوشی

تعداد زیادی از خوراکی‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌ها وجود دارند که برای مغز و کارکردهای مغزی مفید هستند که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

۱. ویتامین D

ویتامین D علاوه بر اینکه برای استخوان مفید است، یکی از کاتالیزور‌های موجود در مغز نیز هست که سیستم رشد رشته عصبی و پیوند نوروترنسمیتر‌ها (پیام رسان‌های عصبی) را روشن و خاموش می‌کند.

۲. شکلات

شکلات برای افزایش ضریب هوشی کودکان و بزرگسالان بسیار مفید است. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که وقتی افراد سالخورده عصاره‌های کاکائویی خاصی را که سرشار از فلانول‌ها هستند، مصرف می‌کنند، عملکرد شناختی‌شان بسیار بهبود می‌یابد.

۱۳ پیشنهاد برای افزایش IQ در سنین بالا۱۳ پیشنهاد برای افزایش IQ در سنین بالا

۳. ماهی سالمون

خوراکی‌های سرشار از امگا۳ کارایی عملکرد‌های مختلف مغز را افزایش می‌دهد، از جمله حافظه را بهبود می‌بخشد. به علاوه ویتامین A، ویتامین D، و سلنیوم موجود در سالمون از سیستم عصبی در برابر آسیب مرتبط با پیری محافظت می‌کند و حتی می‌تواند به عنوان داروی ضدافسردگی عمل کند.

۴. پروبیوتیک‌ها برای افزایش قدرت مغز

پروبیوتیک‌ها کاری با مغز ندارند و سایر بخش‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. هنگامی که سایر بخش‌های بدن سالم و شاد باشد، مغز نیز سالم و شاد خواهد بود. پروبیوتیک‌ها می‌توانند بسیاری از تاثیرات منفی ناشی از داشتن یک رژیم غذایی ناسالم را کاهش دهند.

۵. آهن برای افزایش قدرت مغز

آهن مکملی است که نیازی به مصرف بیش از حد آن نیست. مصرف بیش از حد آهن می‌تواند زوال عقل و تخریب مغز را سرعت ببخشد. با این وجود، کمبود آهن نیز مشکلاتی را در سطح انرژی انسان به‌وجود می‌آورد. آهن یکی از اجزاء اصلی خون انسان است و در صورت کمبود آهن ما دچار کم خونی، بی‌حسی و خستگی می‌شویم.

۱۳ پیشنهاد برای افزایش IQ در سنین بالا۱۳ پیشنهاد برای افزایش IQ در سنین بالا

۶. چای ماچا

تحقیقات نشان داده که نوشیدن روزانه چای ماچا به تقویت عملکرد مغز و افزایش هوش کمک می‌کند. جالب است بدانید کافئین موجود در این نوشیدنی تقریبا برابر یک فنجان قهوه بوده با این تفاوت که شما را برای مدت زمان طولانی‌تری هوشیار و شاداب نگه داشته و کافئین آن اعتیادآور نیست.

۷. چربی‌های اشباع

چربی‌های اشباع نیز درست مثل گروه امگا برای رشد مغز از اهمیت بالایی برخوردارند. گروه امگا بخش قابل توجهی از پوشش‌های محافظت‌کننده را تشکیل می‌دهند درحالیکه چربی‌های اشباع از جنس هورمون هستند و ۱/۲ از ساختار سلولی ما را در بر گرفته‌اند.

۸. ویتامین ب۱۲

ویتامین ب‌۱۲ برای داشتن سلول‌های عصبی سالم حیاتی است. به علاوه، ویتامین ب۱۲ باعث تولید غلاف میلین می‌شود که فیبر‌های عصبی را می‌پوشاند و همچنین در برابر امواج الکتریکی مغز عایق‌بندی می‌کند.

۹. ویتامین آ

ویتامین آ ارتباط بین ناحیه‌ی هیپوکامپ و سلول‌های مغزی را بهبود می‌بخشد و از این طریق توانایی‌های یادگیری را بهبود می‌دهد. ویتامین آ خواص آنتی اکسیدانی نیز دارد که از آسیب زدن رادیکال‌های آزاد به سلول‌های مغزی جلوگیری می‌کند. بعضی از منابع خوب ویتامین آ اسفناج، هلو، جگر و زردآلو هستند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
پیشخوان