تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۲۱ تير ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
مهدی پازوکی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

دولت رئیسی به دولت کوتوله‌ها نزول کرده است/ به جای برخورد هیاتی، علمی رفتار کنید

مهدی پازوکی اقتصاددان در واکنش به اظهارنظر روزنامه کیهان که گفته «اگر مردم هزینه اصلاحات اقتصادی را می‌دهند، یارانه آن را هم دریافتمی‌کنند» می‌گوید: تفکر کیهان تفکر واپسگرا و ارتجاعی است و اگر سال ۵۷ مردم می‌دانستند قرار است تفکر کیهانی بر کشور حاکم شود، انقلاب نمی‌کردند!

مهدی پازوکی

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: «وقتی دولت سیزدهم دست به اصلاح نظام یارانه‌ای کشور می‌زند، هم باید خودش هزینه این اصلاحات را به‌عنوان مجری و متولی امور بپردازد و هم مردم! مردم دلایل این گرانی‌ها را می‌دانند، یارانه متناسب با آن را دریافت کرده‌اند.»

این بخشی از گزارش روز گذشته روزنامه کیهان بود که مدعی است اگر مردم هزینه اصلاحات را می‌دهند، یارانه آن را دریافت می‌کنند.» اما آیا چنین گزاره‌ای درست است؟ مهدی پازوکی اقتصاددان به این سوال پاسخ داده است. او به رویداد۲۴ می‌گوید: متاسفانه یارانه در ایران هدفمند نشده و در واقع فقط پول پخش می‌کنیم. براساس آمارهای اسفندماه ۱۴۰۰ ما به بیش از ۹۵ درصد مردم کشور یارانه پرداخت می‌کنیم، این در حالی است که ما باید سلامت اقتصادی را به اقتصاد ایران برگردانیم.

او می‌گوید: اولا درباره اقتصاد ایران باید بگویم که در ایران اتفاق خاصی رخ داده است؛ به این معنا که در همه کشور‌های توسعه‌یافته، سیاست و سیاست خارجی در خدمت توسعه و پیشرفت کشور است، اما در ایران، اقتصاد در گرو سیاست و خصوصا سیاست خارجی قرار دارد و همین موضوع بزرگترین آسیب‌ها را به اقتصاد ایران زده است. شما نه کشورهای توسعه‌یافته، بلکه رقبای منطقه‌ای ما را ببینید که چگونه اقتصاد را در خدمت توسعه درآورده‌اند؛ مثلا قطر در منطقه نقش اساسی را بازی می‌کند و حتی در استخراج منابع انرژی مثل میدان پارس جنوبی از ما پیشی گرفته است زیرا با جامعه جهانی در ارتباط هستند و بهترین تکنولوژی‌ها را استفاده می‌کنند. در مورد دیگر عراق با وجود جنگ‌هایی که داشته است، اما به دلیل ارتباط با جهان و استفاده از تکنولوژی در بخش نفت، جای ما را در اوپک گرفته است و با تولید ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت در روز، بعد از عربستان در رتبه دوم ایستاده است. امروز نرخ تورم در عراق را با جمهوری اسلامی ایران مقایسه کنید! این در حالی است که داعش تا ۶۰ کیلومتری بغداد آمده بود. البته این به معنای نفی مشکلات عراق نیست.


بیشتر بخوانید: کل سیاست‌های دولت توسط یکی دو وزیر و نزدیکان آنها اتخاذ می‌شود/ تصمیم‌های ریسکی زندگی مردم را به خطر انداخته است


فکر می‌کنند اگر از دنیا فاصله بگیریم، نشانه انقلابی بودن است

پازوکی با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند ارتباط با کشور‌های توسعه‌یافته به معنای وادادگی است؛ این در حالی است که ماجرا کاملا برعکس است. دولت باید بتواند شرکت‌های بزرگ را به کشور بیاورد زیرا تعاملات تجاری به نفع ماست نه به نفع امریکا و اسرائیل. متاسفانه عده‌ای در ایران نمی‌فهمند شکسته شدن تحریم‌ها به نفع مردم و کشور است و فکر می‌کنند اگر از دنیا فاصله بگیریم و ارتباط اقتصادی نداشته باشیم، نشانه انقلابی بودن است، اتفاقا این نشانه انزوا است و منزوی شدن به معنای بازی کردن در زمین دشمن است.

اگر سال ۵۷ مردم می‌دانستند قرار است تفکر کیهانی حاکم شود، انقلاب نمی‌کردند

او می‌گوید: اگر ما منافع ملی را تعریف کنیم، باید بدانیم که ارتباط با دنیا به نفع ملت ایران است؛ البته اگر عاقلانه نگاه و رفتار کنیم. متاسفانه این افراد از عقلی که خداوند به آن‌ها داده است، در راستای مدیریت مطلوب کشور استفاده نمی‌کنند. تفکر کیهان تفکر واپسگرا و ارتجاعی است، این یعنی اگر سال ۵۷ مردم می‌دانستند قرار است «تفکر کیهانی» بر کشور حاکم شود، انقلاب نمی‌کردند! شخصا به عنوان یک فرد انقلابی اصلا انقلاب نمی‌کردم.

انقلاب کردیم که فرهنگ و انقلاب را صادر کنیم، نه آنکه منزوی بشویم

پازوکی می‌گوید: ما انقلاب کردیم که بی‌عدالتی از بین برود، انقلاب کردیم که در جامعه جهانی، فرهنگ و انقلاب را صادر کنیم نه اینکه منزوی بشویم.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: اینکه گفته می‌شود کالا‌ها را گران کردیم و مابه‌التفاوت آن را به عنوان یارانه پرداخت می‌کنیم، سخنی غیرمنطقی و غیراقتصادی است. ما باید سلامت را به اقتصاد برگردانیم، از طریق انضباط پولی در سیستم بانکی، انضباط مالی در سند بودجه و انضباط اداری در کشور است که می‌توانیم تورم را کنترل کنیم. اینها می‌گویند چهار قلم کالا گران شده است، این افراد یا در جامعه زندگی نمی‌کنند یا اینکه نمی‌فهمند. البته من فکر می‌کنم این افراد نمی‌فهمند و مشکل ما جهل است. نمی‌فهمند که چند صد قلم کالا افزایش قیمت داشته است.

دولت رئیسی به کوتوله‌ها نزول کرده است

او با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت رئیسی می‌گوید: دولت رئیسی به کوتوله‌ها نزول کرده است. تیم اقتصاد اوایل انقلاب به مراتب از مدیران فعلی بهتر بودند؛ این یعنی ما عقبگرد کردیم.

ما که منتقد روحانی بودیم اکنون می‌گوییم خدا پدر روحانی را بیامرزد

پازوکی ادامه می‌دهد: یارانه‌ای که پرداخت می‌شود اساسا کفاف گرانی را نمی‌دهد و سبد خانوار را پوشش نمی‌دهد. اگر اقتصادمان سالم بود لازم نبود که به همه یارانه بدهیم. شرایط به شکلی است ما که منتقد روحانی بودیم اکنون می‌گوییم خدا پدر روحانی را بیامرزد. با مردم و کشور چه کردید؟ شما ببینید مصحت خود کشور چگونه در نظر گرفته نمی‌شود؛ مثلا آقای عراقچی که اصولگرا و تابع ولی فقیه و به زبان بین‌الملل مسلط است را به مذاکرات نفرستاده‌اند و به جای آن فردی را فرستاده‌اند که نه زبان بلد است نه با برجام موافق است.

پازوکی می‌گوید: دولت اگر تدبیر عقل داشته باشد، به دنبال ایجاد ارتباط با دنیا می‌رود. دولت به جای برخورد‌های هیاتی باید برخورد‌ علمی کند. نمی‌دانم چرا نمی‌فهمند که پیوستن به FATF به نفع ما است؟ چرا همین کشور‌های چین و روسیه که قبله آقایان است، عضو ثابت FATF هستند و ما که قرار است فقط عضو همکار باشیم را منع می‌کنند؟ آیا آقایان این را از خود پرسیده‌اند؟ این‌ها بخاطر این است که افرادی صفر کیلومتر روی کار آمده‌اند و به یکباره سفر خارجی رفتند، پست و مقام گرفتند و منافع ملی برایشان ذره‌ای اهمیت ندارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
احسان معتمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
4
0
نوشته های این اقا را خواندم مطالب ایشان تماما سطحی و بی فکر و اندیشه و مقایسه هایی که نشان داده بیخود است مثلا ما با قطر و عراق قابل مقایسه هستیم حکومت ما مشکلات اقتصادی دارد و ممکن است مطالب کیهان هم الکی باشد در تو جیه یارانه اما این عداوت و دشمنی شما را با نظام توجیه نمی کند هر چند حمایت الکی کیهان از دولت هم اشتباه است یکروز سرویس ما برای اداره نیامد ما دو ساعت منتظر ماندیم تا ان فرد که راننده سرویس بود امد و ما عصبانی به او گفتیم خجالت بکش چرا اینقدر دیر امدی ان راننده دوستی همراهش بود قسم به قران خورد که سه لاستیک ماشین پنچر شده ما میدانستیم او دروغ می گوید فشار اوردیم به راننده و بالاخره گفت بابا بی خیال من دیر امدم خواب بودم حالا قضیه روزنامه کیهان است دولت اقتصاد مملکت را به لوله فاضلاب وصل کرده و خود انها می گویند بابا خراب شد ولی کیهان قسم به قران می خورد که اوضاع بلبل است . ما کاری به این نداریم اما کشور ما با امریکا در جنگ است امریکا پادشاه جهان است و ما اعلام کرده ایم یعنی امام خمینی اعلام کرده که ایران پادشاه جهان است و این دوستی و رفاقت ندارد لذا بدبختی اقتصادی ما داریم و من بیشترین فشار را دارم که مستاجر و بی پول هستم و حقوق پایین اما اسلام و قران در قلبم محکم است و امید به فتح قلل جهان داریم لذا باید فلاکت ها را تحمل کرد تا پیروزی نصیبمان شود ما اگر کوتاهی کنیم کشور ما را مانند سوریه و لیبی قتل عام می کنند از ما کینه به دل دارند لذا به این روزنامه اصلاح طلب و بقیه بروبچ اصلاح طلب ها می گویم راحتان را عوض کنید پول بسیار زیادی بدست اورده اید حال ان را ببرید و جوج و دنده کباب بخورید اجازه بدهید ما اسلام را در خاورمیانه حاکم کنیم
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
0
3
وقتی یک شانه تخم مرغ میشود یک میلیون ریال قطعا مردم از مسلمان شدن اژداد خودشان هم پشیمان شده اند چه رسد به انقلاب کردنشان.
اعتراض
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
1
0
دستور رئیسی| تکلیف وام 100میلیونی بدون ضامی چه شد؟
مگر پرداخت وام 100 ملیلونی بدون به تمام بانک ها و شهرها ابلاغ نشده که وقتی به بانک های نسیم شهربهارستان، شهرگلستان رباط کریم و اسلامشهر مراجعه می کنیم می گویند به ما ابلاغ نشده است؟
عملکرد و رفتار مسئولین بانک ها در این زمینه شرم آور و تاسف بار است.
و متاسفانه رئیس بانک مرکزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی، دولت، مسئولان و نمایندگان مجلس هم پاسخگو و جوابگو نیستند چرا؟
منتظرالانعکاس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
0
0
شما اقتصادانان اگرنبودید یعنی وضع اقتصادمملکت ازای بدتر میشد؟!!!نه نه اگرهرکی میخوای بپرس دکترای افتصادتون بدردکشک مالی هم نمیخوره.آخه چکارکردین غیرازحقوق کرفتن وشعاردادن وفریب ملت وخرابی اقتصادمملکت .
نظرات شما
پیشخوان